ایرنا: صاحبنظران درباره الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت چه می گویند

 

 

 

تهران-ایرنا- پیرو فراخوان رهبر انقلاب اسلامی از ارکان نظام و نخبگان دانشگاهی و حوزوی کشور پیرامون الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، نشست هم اندیشی با حضور حدود یک صد تن از اندیشمندانی برگزار شد که در طول هفت سال گذشته در تدوین الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت نقش داشته اند.

صاحبنظران درباره الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت چه می گویند

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، بازخوانی الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت، هم اندیشی در پاسخ به سوالات اساسی درباره الگوی پیشرفت، تبادل نظر و هماهنگی در خصوص تشریح و تبیین الگو در مراجع رسمی سیاستگذاری، قانونگذاری و اجرایی، مشارکت در جلب همکاری مجامع و شخصیت های علمی در نقد و ارتقای الگوی پیشرفت، اهداف اصلی برگزاری این نشست بود.

در ابتدای این نشست، فراخوان مقام معظم رهبری در خصوص طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت قرائت شد و سپس هادی اکبرزاده، دبیر نشست و عضو شورای عالی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، بحث آینده پژوهی را از نیازهای مهم در مسیر طراحی الگو برشمرد.

وی گفت: مراحل طی شده در طی 7 سال گذشته، گام نخست برای طراحی و تهیه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بوده است و اکنون در آستانه شروع گام دوم هستیم.

دبیر نشست بررسی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت هدف از برگزاری این نشست را تمرکز بر تبیین و تشریح الگو در مجامع علمی و سیاستگذاری و تقسیم کار عنوان کرد.

در ادامه این نشست، صادق واعظ زاده، رئیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیز حضور و همکاری ایران در تحولات آسیا را ضامن موفقیت کشور در تحولات جهانی دانست.

به گفته عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در الگوی پیشرفت بر رسیدن ایران به جایگاه مناسب ازطریق فعال کردن موقعیت‌های ارتباطی ایران تأکید شده و توقف خام‌فروشی منابع طبیعی کشور با ایجاد زنجیره تولید ارزش افزوده از مواد خام کشور خواسته شده است و برای این منظور تسهیل ورود کارآفرینان دانشی به عرصه اقتصاد و توسعه شبکه‌های علم، فناوری و نوآوری و احیای بازارهای تولیدی تخصصی تدبیر شده است.

بنابر این گزارش در ادامه این نشست، اعضای اندیشکده های مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و صاحبنظران به طرح موضوعات و پرسش هایی در مورد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پرداختند.

** تضمین اسلامیت الگو

حجت الاسلام سید حسین میرمعزی، رییس اندیشکده عدالت مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به بیان دیدگاه های خود با محور تامین وجه اسلامیت در الگوی پیشرفت پرداخت.

وی با تاکید بر تدوین الگویی با پسوند اسلامی اظهار داشت: مساله اصلی پیشرفت همه جانبه در ابعاد فکری، علمی، معنویت و زندگی است و همانگونه که رهبری نیز فرموده اند بایستی اسلامیت الگو تضمین شود.

وی با تاکید بر اینکه سطح پایه و اصلی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، شامل مبانی نظری، علمی و آرمان ها است، گفت: مبانی و آرمان های این الگو اسلامیت را تضمین می کند و ایرانیت نیز در رسالت، تدبیر و افق الگو ملاحظه شده است.

رییس اندیشکده عدالت مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مدعی شد: تدوین چنین الگویی می تواند سبب بهره مندی سایر کشورهای اسلامی از آن شود.

** ضرورت داشتن نسل هوشمند و خلاق برای تقویت الگوی ملی

نقش الگو در شکل گیری انسجام و عزم ملی در کشور و همچنین، راه های تبدیل الگو به یک گفتمان ملی، محور سخنان غلامعلی افروز سخنران دیگر در این نشست بود.

رییس اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: طراحی یک الگوی جامع، پیشرفت به همراه اندیشه های جهان شمول یک ضرورت اجتناب ناپذیر و وظیفه خطیر کارگزاران جامعه اسلامی به شمار می رود.

وی با بیان اینکه این امر در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت لحاظ شده است، گفت: بودن در وضعیت موجود و اندیشیدن به شرایط مطلوب از نیازهای بشری است و اگر از میزان مطلوب اندیشی کاسته شود؛ خصیصه های خلاقیت و نوآورانه کاهش می یابد.

رییس اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت خاطرنشان کرد: بر همین اساس الگو در اصل پاسخ به نیازهای جدی تمامی انسان های وارسته و خلاق است که باید دغدغه آحاد جامعه شده و مطالبه گری از آن صورت گیرد.

افروز ادامه داد: الگوی پیشرفت باید عزم ملی را تقویت کند و این نگاه متضمن پرورش و آماده سازی نسلی هوشمند و خلاق است.

وی اظهار داشت: برای ایجاد باور ملی باید آحاد جامعه و شهروندان به دو رکن اساسی، شناخت دقیق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و احساس متعهدانه نسبت به آن رجوع کنند.

افروز با تاکید بر دانش افزایی تخصص 700 هزار معلم در کشور گفت: این معلم ها در بیش از 105 هزار کلاس می توانند پاسخگوی سوالات دانش آموزان در زمینه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باشند.

** تحولات اساسی میان مدت و بلندمدت ناشی از اجرای الگو

محمدحسین پناهی، رییس اندیشکده امور اجتماعی مرکز الگوی اسلامی ایرانی نیز در ادامه این مراسم اظهار داشت: در علم جامعه شناسی برای ایجاد یک پدیده اجتماعی باید شرایط ذهنی و عینی مهیا شود و اگر خواهان تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت هستیم باید شرایط عینی و ذهنی برای این نکته عطف تاریخی ایجاد شود.

وی گفت: نیازمند گفتمان سازی وسیع و گسترده در حوزه های نخبگان و مردم هستیم چرا که در صورت عدم تحقق این امر نمی توانیم انتظار گسترده ای از الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت داشته باشیم.

رییس اندیشکده امور اجتماعی مرکز الگوی اسلامی ایرانی افزود: این گفتمان سازی علی الخصوص در عرصه سیاسی بسیار تاثیر گذار بوده و می تواند شرایط همدلی را برای پیشبرد این سند بالادستی فراهم آورد.

** الگوی انسجام بخش و هدایت گر برای سایر اسناد کشور

موسی عنبری، مدیرکل برنامه ریزی و تقسیم کار ملی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اشاره به محور رابطه الگو با سیاست های کلی و سایر اسناد برنامه ای کشور گفت: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت جایگزین هیچکدام از اسناد راهبردی و سیاستی کشور نیست، اما خلاهایی در این اسناد دیده می شوند که الگو به دنبال پر کردن این شکاف است

وی با بیان اینکه اسناد از جامعیت و هماهنگی لازم برخوردار نیستند، افزود: به تعبیر دقیق تر، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، انسجام بخش و هدایت گر اسناد دیگر است.

مدیرکل برنامه ریزی و تقسیم کار ملی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: اسناد پیشین از جامعیت و هماهنگی های لازم برخوردار نبودند و دلبستگی نیز به آنان شکل نگرفته بود.

وی افزود: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت می تواند به منزله رهاننده وضعیت پیشرفت کشور از این نقایص باشد.

عنبری ادامه داد: این الگو دو رویکرد تمدن سازی و ایجاد انسجام میان وجه اسلامیت و ایرانیت در بحث پیشرفت و توسعه کشور دارد.

** رابطه وسیع میان قانون اساسی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

علیرضا صدرا، رییس اندیشکده سیاست مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیز در ادامه این نشست با اشاره به محور نقش الگوی پیشرفت در عملیاتی کردن ظرفیت های قانون اساسی اظهار داشت: قانون اساسی، اساس الگوی پیشرفت محسوب می شود.

وی با بیان اینکه رابطه وسیع و هم افزایی میان قانون اساسی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت وجود دارد، گفت: قانون اساسی و این الگو همانند نقشه و مدل فرشبافان است که طراح یکایک گره ها را برای بافنده عیان می کند.

صدرا یادآور شد: دار قالی همان قانون اساسی است که تارهایش اصول 14 گانه و پودمانش اصول 107 گانه است؛ نقش ها، طرح ها و رنگ های مختلف همان الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است.

** آینده پژوهی از الزامات تحقق الگو

همچنین محمدسعید جبل عاملی رییس اندیشکده آمایش بنیادین مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در این نشست بر موضوع آینده پژوهی در الگوی پیشرفت متمرکز شد و اظهار داشت: این الگو از سال 1400 آغاز خواهد شد و تا آن زمان فرصت برای اتخاذ تدابیر لازم را داریم.

وی گفت: بنابراین ضروری است که از هم اکنون موضوعات اساسی و شاخص های کلان الگو تحلیل های دقیق و علمی داشته باشیم.

رییس اندیشکده آمایش بنیادین مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت افزود: برای آینده پژوهی باید موقعیت کشور را با سایرین مقایسه و منبع و سرمایه های لازم برای اجرای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را کشف کنیم.

وی ادامه داد: تشخیص موقعیت شاخص های کلان برای آینده پژوهی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیازمند مشارکت جمعی است.

جبل عاملی اظهار داشت: موضوع منابع و سرمایه های لازم برای اجرای الگو باید مورد توجه قرار بگیرد؛ اینکه چه سرمایه ها و منابعی برای اجرای تدابیر پیشران نیاز داریم و وضعیت کشور تحت این سناریوها چگونه خواهد بود؟

رییس اندیشکده آمایش بنیادین مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت افزود: مهمترین استفاده آینده پژوهی در افق 1400، تشخیص موقعیت در شاخص های کلان و منابع مورد نیاز است که نیازمند مشارکت بین دستگاه ها و حوزه های درگیر است.

** بیانیه ای از امیدها و آرزوهای انقلاب اسلامی

همچنین شهریار نیازی، رییس اندیشکده علم مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در این نشست با بیان اینکه افق ترکیبی از بلندپروازی و واقع گرایی است، اظهار داشت: افق این الگو رنگ و بوی اسلامی ایرانی دارد و ترکیبی از عدالت خواهی و معنویت گرایی شیعی - ایرانی، عقلانیت موجود در تفکر شیعی - ایرانی است.

وی گفت: افق های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به صورت ساده بیان و سعی شده از واژگانی که رنگ و بوی جهت دار دارند؛ اجتناب شود.

رییس اندیشکده علم مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت افزود: این الگو ساده، حماسی، شفاف، نوآورانه و بیانیه ای از امیدها و آرزوهای انقلاب اسلامی است.

بنابر بر این گزارش در ادامه این نشست مرتضی نبوی عضو شورای عالی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت هم با محور روش شناسی و فرآیند طراحی الگوی پیشرفت در این نشست سخنرانی کرد، گفت: مدل از نظریه ها به دست می آید. در مسائل اجتماعی به نظر می آید که قبل از الگو به نظریه توسعه نیاز داریم، امروزه کشورهایی که از داده های عظیم (Big Data) و پلت فرم های دولت الکترونیک یکپارچه استفاده می کنند، می توانند در لحظه تحولات را ارزیابی و تصمیم گیری درستی داشته باشند و به نظر می رسد که جای متخصصان فناوری اطلاعات (IT) در طراحی الگو خالی است.

 

منبع خبر: 

http://www.irna.ir/fa/News/83070468