نقش حوزه علمیه در تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

  

 

تبیین جایگاه و نقش حوزه علمیه در تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در حوزه علمیه ولیعصر (عج) تبریز

 

به گزارش دفتر ارتباطات مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، نشست "جایگاه و نقش حوزه علمیه در تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت" با هماهنگی مدیریت حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی و حضور مسئولان، طلاب و استادان حوزه علمیه ولیعصر (عج) و معاونت پژوهش حوزه استان (حجت‌الاسلام و المسلمین فیروزی) و همچنین نماینده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در این مدرسه برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین جواد ارجمندی مدیر مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج) تبریز با اشاره به این‌که حوزویان جوان تبریز دغدغه دارند تا پیشرفت‌های چشمگیری را در حوزه علمیه تبریز ایجاد کنند، افزود: معتقدم که حوزویان جوان تبریز مباحث این نشست را به خوبی دریافت می‌کنند و در رابطه با ایجاد تمدن نوین اسلامی که از رسالت‌های اصلی است، کمر همت خواهند بست.

ایشان نیز در این نشست تخصصی با اشاره به وجود پنج مدرسه علمیه در تبریز، اظهار کرد: این مدارس علمیه با محوریت مدرسه علمیه ولیعصر(عج) تبریز که جزو حوزه‌های علمیه شاخص استان است، فعالیت می‌کنند و فلذا این مدرسه آمادگی دارد به نمایندگی از مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بحث های مرتبط را در منطقه شمال غرب کشور پیش برد.

آقای علی اصغر ربیعی مسئول بخش حوزوی کمیته جوانان مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با معرفی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت افزود برای اولین بار است با ابلاغ مدیریت کلان و راس نظام، یک الگوی ملی به نظرخواهی مراجع سیاست گذاری و اجرایی و مراکز علمی گذاشته می شود. ایشان با اشاره به ظرفیت‌های حوزه های علمیه در تدوین و تحقق و گفتمان سازی آن تاکید کرد الگوهای موجود در حوزه سیاسی اجتماعی فرهنگی و غیره در جامعه ما برگرفته از اسلام و زیست بوم ایران نیست این موضوع آسیب هایی جدی را به جامعه تحمیل می‌کند.

 وی در این خصوص افزود: مقام معظم رهبری در همین راستا بر تاسیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را اهتمام کرده تا نخبگان کشور مخصوصا اساتید مراکز علمی درحوزه و دانشگاه گردهم آمده و الگویی برای پیشرفت کشور مبتنی بر مسائل ارزشی- اسلامی- ایرانی و بومی تدوین کنند تا منطبق بر زیست بوم جامعه باشد. وی با اشاره به اینکه کشور ما با توجه به پیشینه افتخارآمیز خود می‌تواند الگوی پیشرفت مورد نیاز خود را تهیه کرده به عنوان الگوی تمدن اسلامی به دنیا معرفی کند، گفت: تعميق و توسعه تفكر، تحقيق و نظريه پردازی درباره مبانی، اصول، شاخص‌ها و ديگر ابعاد الگوی اسلامی ايرانی پيشرفت، ايجاد و حفظ فضای گفتمانی اصيل و قوی در حوزه و دانشگاه و در سطح جامعه حول محور الگوی اسلامی ايرانی پيشرفت و طراحی و تدوين پيش نويس الگوی اسلامی ايرانی پيشرفت به عنوان سند بالادستی از جمله رسالت‌های مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است.

  حجت‌الاسلام و المسلمین قربانی معاون پژوهش جامعة المصطفی العالمیة واحد تبریز و مدیر موسسه میراث شیعه در این نشست تخصصی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در رابطه با تبیین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، گفت: ایجاد گفتمان نخبگانی و عمومی یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری است و حوزه علمیه باید در تمامی ابعاد اجتماعی، اقتصادی؛ تولیدی، حاکمیتی و غیره گفتمان‌سازی کند.

وی در توضیح مفهوم "الگو" بیان کرد: الگو یک «چارچوب انسجام‌بخش‌» به «برنامه‌های توسعه‌ای کشور، دولت و مجلس شورای اسلامی یا سیاست‌های پیشنهادی مجمع تشخیص مصلحت» است؛ هر الگوى پيشرفتى بايد تضمين كننده‌‏ استقلال كشور باشد؛ يعنى استقلال، يكى از الزامات حتمىِ مدل پيشرفت در دهه‏‌ پيشرفت و توسعه است. ایشان با اشاره به هدف تدوين الگوی پيشرفت تأکید کرد: پيشرفت كشور و تحولى كه به پيشرفت منتهى می‌شود، بايد طورى برنامه‌‏ريزى و ترتيب داده شود كه انسان بتواند در آن به رشد و تعالى برسد و انسان در آن تحقير نشود. در این‌گونه پیشرفت، هدف، انتفاع انسانيت است، نه طبقه‌‏اى از انسان؛ پيشرفتى كه می‌خواهيم بر اساس اسلام و با تفكر اسلامى تعریف کنیم براى كل بشريت و براى انسانيت است.

 

 hozehUntitled

 

توضیح مفاهیم "الگو، پیشرفت، اسلامی و ایرانی"

وی در توضیح مفهوم "الگو" بیان کرد: الگو یک «چارچوب انسجام‌بخش‌» به «برنامه‌های توسعه‌ای کشور، دولت و مجلس شورای اسلامی یا سیاست‌های پیشنهادی مجمع تشخیص مصلحت» است؛ هر الگوى پيشرفتى بايد تضمين كننده‏ استقلال كشور باشد؛ يعنى استقلال، يكى از الزامات حتمىِ مدل پيشرفت در راه‏ پيشرفت و توسعه است.

وی با بیان اینکه پيشرفت براى همه‏ كشورها و همه‏ جوامع عالم، يك الگوى واحد نداشته و پيشرفت يك معناى مطلق ندارد، افزود: شرایط جغرافياى سياسى، شرایط طبيعى، شرایط انسانى و شرایط زمانى و مكانى- در ايجاد مدل‌هاى پيشرفت، اثر می‌گذارد. ممكن است يك مدل پيشرفت براى فلان كشور يك مدل مطلوب باشد و همان مدل براى كشور ديگر نامطلوب باشد. بنابراين يك مدل واحدى براى پيشرفت وجود ندارد.

وی در این رابطه افزود: پيشرفت در كشور ما با "شرایط تاريخى، جغرافيایى، سرزمينى، وضع ملت، آداب، فرهنگ و ميراث" الگوى ويژه‏ خود را دارد که بايد آن را جست‌وجو كرده و آن الگو را پيدا كنيم. این الگو کشور ما را به پيشرفت خواهد رساند.

وی با بیان اینکه چرا این‌گونه الگو را الگوی ايرانى می‌نامیم، خاطرنشان کرد: چرا که این الگو با فكر و ابتكار ايرانى به دست می‌آید.

وی با تأکید بر اینکه قید «اسلامی» نیز در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اهمیت حضور حوزه را روشن می‌کند، بیان کرد: این الگو اسلامی است چرا که بر مبانى نظرى و فلسفى اسلام و مبانى انسان‏شناختى اسلام استوار است و تکلیف بررسی و ارائه این مبانی و مدلی برای آن متوجه حوزه علمیه است.

حجت‌الاسلام رحیم قربانی با بیان اینکه اگر حوزه علمیه مباحث اسلامی را در تمامی ابعاد به صورت تطبیقی ارائه ندهد در نتیجه مهندسان و متخصصان از "الگوی اسلامی" در رابطه با امور جامعه (راه‌سازی، پل‌سازی و سایر امور شهری و انسانی) بی‌اطلاع خواهند بود.

 

 2hozehUntitled

 

 تشریح وظایف حوزه‌های علمیه در تدوین "الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت"

وی با تأکید بر اینکه انتظار مقام معظم رهبری از جامعه حوزوی مدل‌سازی است، گفت: نخبگان حوزه‌های علمیه باید مدل‌سازی کرده و از مباحث صرفاً نظری و بدون کاربرد اجتناب کنند. ایشان افزود: تعیین حدود محتوای مباحثی چون خداشناسی، جهان‌شناسی، انسان‌شناسی، جامعه‌شناسی، ارزش‌شناسی و مبانی دین‌شناسی مستقیماً متوجه حوزه علمیه است.

حجت‌الاسلام قربانی با اشاره به وظایف حوزه‌های علمیه در مورد سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و با اشاره به اینکه ۱۸ تدبیر از تدابیر این سند به ‌طور مستقیم یا غیرمستقیم مرتبط با حوزه علمیه است، تأکید کرد: تدوین و نگارش مبانی الگو از جمله وظایف حوزه علمیه است، چرا که دین اسلام تمامی الگوها و مطالب را یکجا و واضح بیان نکرده، از این رو حوزه‌های علمیه باید در تمامی ابعاد جامعه نظام‌سازی و مبناسازی کنند. وی در ادامه تأکید کرد.

معاون پژوهش جامعة المصطفی العالمیة واحد تبریز عمل به این وظایف را توسط حوزه‌های علمیه بسیار ضروری دانست و تأکید کرد: برای رسیدن به این هدف باید حلقه‌های علمی در خصوص الگو تشکیل داده، از کارهای شخصی نخبگان حوزه علمیه استفاده کنیم و ستادی برای پیگیری کارهای انجام شده و پشتیبانی تشکیل داده و همچنین تحولات حوزه‌های علمیه را مدیریت کنیم.

  

  

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید