پرسش‌هاي رايج

 

 

1- الگوي اسلامي ايراني پيشرفت چه تفاوت‌هايي با سند چشم‌انداز 1404 دارد؟

الف- طبق نظر مقام معظم رهبري، سند الگو، سند بالادستيِ همه اسناد برنامه‌اي، چشم‌انداز و سياستگذاري كشور است؛ لذا سند الگو، فراگير و جامع‌تر از سند چشم‌انداز است.

ب- سند چشم‌انداز 1404، سندي بيست‌ساله (از 1384 تا 1404) است؛ اما الگو، سندي جامع براي تاريخ پيشرفت جمهوري اسلامي ايران است؛ بنابراين به چشم‌اندازهاي دورتر از 1404 هم مي‌پردازد.

ج- سند چشم‌انداز چگونگي حركت كشور را مشخص نمي‌كند؛ به عبارت ديگر فقط هدف را مشخص كرده است؛ اما تعيين مسير و چگونگي حركت، يكي از ويژگي‌هاي سند الگو است.

2- مركز الگو به كجا وابسته است؟ تاريخچه، اهداف و وظايف مركز الگو چيست؟

    رهبر فرزانه انقلاب اسلامي در تاريخ دوم خرداد سال 1390 در حكمي، مركز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت را تأسيس و رئيس و اعضاي شوراي عالي آن را منصوب كردند. پس از ابلاغ حکم مقام معظم رهبري، اولين جلسه شوراي عالي مرکز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت در تاريخ 18/3/1390 تشکيل شد. اساسنامه مرکز نيز به مدت يک ماه پس از ابلاغ حکم تأسيس مرکز، به تصويب مقام معظم رهبري رسيد. مركز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت، مطابق اساسنامه، تحت نظر مقام معظم رهبري، نهادي است علمي و پژوهشي داراي شخصيت حقوقي و استقلال مالي، اداري و استخدامي كه طبق اساسنامه خود، اداره مي­گردد. رئيس و اعضاي شوراي عالي مرکز با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامي براي يک دوره سه ساله منصوب مي­شوند.

اهداف مرکز

1- تعميق و توسعه تفكر، تحقيق و نظريه‌پردازي درباره مباني، اصول، شاخص‌ها و ديگر ابعاد الگوي اسلامي ايراني پيشرفت و تكامل فرد و اجتماع بر اساس تعاليم و ارزش‌هاي متعالي اسلام ناب محمدي با بهره‌مندي از دستاوردهاي متقن علمي و تجارب ارزشمند بشري

2- ايجاد و حفظ فضاي گفتماني اصيل و قوي در حوزه و دانشگاه و در سطح جامعه حول محور الگوي اسلامي ايراني پيشرفت

3- طراحي و تدوين پيش‌نويس الگوي اسلامي ايراني پيشرفت به عنوان سند بالادستي حاكم بر چشم‌اندازها، سياست‌هاي كلي و برنامه‌هاي توسعه مبتني بر مباني اصيل اسلامي و منطبق بر مقتضيات و ويژگي‌هاي فرهنگي، اقليمي و طبيعي ايران

 

وظايف مرکز

الف) تعميق و توسعه تفكر، تحقيق و نظريه‌پردازي

1- تعيين خطوط و زمينه‌هاي پژوهشي مورد نياز در خصوص الگوي اسلامي ايراني پيشرفت و تقسيم كار ملي و هماهنگي و همچنين حمايت سخت‌افزاري و نرم‌افزاري از اشخاص حقيقي و حقوقي در جهت اجراي پژوهش‌هاي مزبور

2- بسترسازي در جهت پديد آمدن و همچنين هماهنگي ميان حلقه‌ها و كانون‌هاي تفكر و طراحي الگو در كشور به ويژه در دانشگاه‌ها و حوزه‌هاي علميه و مراكز تحقيقاتي

3- سرمايه‌گذاري عمده بر روي نخبگان جوان و مستعد در حوزه و دانشگاه و اهتمام به ايجاد بسترهاي لازم به منظور تربيت نيروي علمي مورد نياز كشور در جهت طراحي و اجراي الگوي اسلامي ايراني پيشرفت

4- برنامه‌ريزي و هماهنگي براي برگزاري و پشتيباني نشست‌ها و همايش‌ها و كارگاه‌هاي علمي و دوره‌هاي تخصصي در زمينه‌ها و موضوعات مرتبط با الگو در سطح ملي و بين‌المللي

5- برقراري ارتباط و همكاري با شخصيت‌ها و مجامع علمي بين‌المللي و تبادل نظر و ارائه دستاوردها و الهام‌بخشي در سطح جهان در زمينه الگو

6- شناسايي و معرفي آثار علمي برجسته و استعدادهاي برتر در زمينه الگوي اسلامي ايراني پيشرفت و تقدير از آن‌ها

ب) گفتمان‌سازي

7- زمينه‌سازي، طراحي و هماهنگي به منظور استفاده از حداكثر ظرفيت‌هاي ملي به ويژه رسانه ملي در جهت گفتمان‌سازي و ترويج الگوي اسلامي ايراني پيشرفت

8- بسترسازي و تسهيل حضور گسترده و پرنشاط جوانان در عرصه تفكر و مطالعه و ابراز نظر براي پيشرفت جامعه و نظام اسلامي و تعميق آگاهي‌هاي ديني و انقلابي و تاريخي و فرهنگي و اجتماعي و سياسي آنان

9- كمك به طرح مباحث مربوط به پيشرفت الگوي اسلامي ايراني در مراكز علمي و در سطح وسيع جامعه با ارتقاي انگيزه، آگاهي و مشاركت عمومي به ويژه نسل جوان

ج) طراحي و تدوين الگوي اسلامي ايراني پيشرفت

10- تعيين روش‌ها، فنون و ابزارهاي طراحي الگو با استفاده از مشاورت متخصصان و صاحب‌نظران و بهره‌برداري از نتايج مطالعات و تحقيقات مربوط

11- شناسايي و گردآوري منابع و مراجع علمي و سوابق و اسناد لازم براي طراحي و تدوين الگوي اسلامي ايراني پيشرفت

12- ايجاد و راهبري شبكه فراگير و منعطف الگوي اسلامي ايراني پيشرفت با مشاركت وسيع و مؤثر متخصصان و صاحب‌نظران دانشگاهي و حوزوي به منظور تحقيق و طراحي پيش­نويس الگو

13- طراحي و تدوين پيش‌نويس الگوي اسلامي ايراني پيشرفت مبتني بر ارزش‌ها و اصول اسلامي، منطبق با ويژگي‌ها و نيازهاي ايران و با توجه به دستاوردهاي متقن علمي و تجارب ارزشمند انقلاب اسلامي و جهان با استفاده از ظرفيت‌هاي گسترده فكري و تخصصي كشور و تقديم آن به مقام معظم رهبري

14- ارزيابي و آسيب‌شناسي و آينده‌پژوهي پيشرفت كشور و نيز كشورهاي برگزيده به صورت تطبيقي

3- آيا مركز، شعبه‌اي دارد؟

مركز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت، به منظور ارتباط وثيق‌تر با حوزه‌هاي علميه، اقدام به تأسيس دبيرخانه حوزوي خود در شهر قم نمود. حجت الاسلام‌والمسلمین دکتر مهدی رجائی، رئيس دبیرخانه حوزوی مرکز هستند. از جمله سوابق ايشان مي‌توان به معاونت پژوهش جامعه المصطفی العالمیه، رياست پژوهشگاه المصطفی (ص)، عضويت در شورای حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و تألیفاتی در زمینه علوم انسانی و اسلامی نام برد.

4- چه سازمان‌ها يا مراكزي به مركز وابسته‌اند؟

سازمان يا نهادي به مركز وابسته نيست.

5- چگونه مي‌توان از محصولات علمي-فكري مركز استفاده كرد؟ آيا مركز، انتشاراتي هم دارد؟

آن دسته از محصولات علمي-فكري مركز كه امكان انتشار آنها هست، در وبگاه مركز يا وبگاه‌هاي وابسته به آن منتشر مي‌شود. با رجوع به پيوندهاي زير مي‌توانيد به كليه محصولات قابل انتشار مركز دست پيدا كنيد:

كتاب

خبرنامه

انتشارات وبگاه نشست انديشه‌هاي راهبردي

خبرنامه و انتشارات کنگره پیشگامان پیشرفت

 

6- چگونه مي‌توان از آخرين اخبار و اطلاعات مركز اطلاع يافت؟

آخرين اخبار و اطلاعات مركز، به صورت مداوم و روزانه در وبگاه مركز به نشاني olgou.ir قرار مي‌گيرد. علاوه بر اين، اخبار مركز در ماهنامه‌اي خبري منتشر مي‌شود كه اين ماهنامه نيز در وبگاه مركز منتشر مي‌شود.

در ضمن با ارسال درخواست و رايانشاني (آدرس ايميل) خود به این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید مي‌توانيد به طور منظم، خبرنامه‌هاي مركز را دريافت كنيد.

7- آيا مركز، كتابخانه تخصصي دارد؟ و آيا عموم مي‌توانند از اين كتابخانه استفاده كنند؟

نظر به ضرورت گردآوری کتب مرتبط با موضوع پیشرفت و در دسترس بودن آنها، مركز، اقدام به راه‌اندازی كتابخانه تخصصي کرده است؛ علاقه‌مندان می‌توانند با برقراری تماس با شماره 88019446 (کتابخانه مرکز) از نحوه بهره‌برداری از کتب، اطلاع یابند.

8- چگونه مي‌توان از پژوهشگران مركز براي راهنمايي يا مشاوره پايان‌نامه، درخواست همكاري كرد؟

قريب به اتفاق استادان و پژوهشگراني كه با مركز همكاري مي‌كنند عضو هيئت‌هاي علمي دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي كشور هستند؛ لذا مي‌توانيد براي اين امر به دفاتر ايشان در مراكز مذكور مراجعه كنيد. بدين منظور، در بخش انديشكده‌هاي وبگاه، پيشينه علمي و اجرايي ايشان خواهد آمد.

9- آيا مركز، سازكاري براي عقد قراردادهاي پژوهشي و تأمين مالي طرح‌هاي پژوهشي دارد؟

با توجه به اينكه مركز جايگاه فراستادي دارد و از ورود به عرصه «صف» اجتناب مي‌كند لذا انعقاد قرارداد پژوهشي با اشخاص حقيقي و پشتيباني مالي از طرح‌هاي پژوهشيِ آنها، علي‌الاصول در دستور كار مركز قرار ندارد، مگر در حالات خاصي كه يكي از انديشكده‌ها براي اداي وظايف خود، اجراي پژوهشي را لازم بداند. در آن صورت با مشورت انديشكده مربوطه در اين خصوص اقدام می‌شود.

10- آيا مركز از پايان‌نامه‌هاي ارشد و دكتري، حمايت مالي مي‌كند؟

به دليل جايگاه فراستادي مركز و تأكيد بر عدم ورود به عرصه «صف»، مركز مستقيماً از پايان‌نامه‌هاي تحصيلات تكميلي حمايت مالي نمي‌كند. البته انديشكده‌هاي مركز حسب نياز با بعضي مراكز علمي پژوهشي به عنوان «مؤسسات همكار»، قراردادهايي را منعقد مي‌كنند و آن مؤسسات براي اجراي مأموريت محوله، غالباً از ظرفيت تحصيلات تكميلي بهره می‌گيرند.

11- آيا مركز، موضوعاتي پيشنهادي براي پايان‌نامه‌هاي ارشد و دكتري و طرح‌هاي پژوهشي دارد؟

مركز به دنبال آن است كه به كمك انديشكده‌ها و انجمن‌هاي علمي، مسايل اساسي، محورها، و موضوعات پژوهشی هر حوزه تخصصي را تعيين و از طريق سامانه مركز در معرض اطلاع عموم قرار دهد.

12- الگو چه زماني به تدوين نهايي خواهد رسيد؟

ان شاء الله، طبق نقشه راه و فرآيند طراحي، تدوين، تصويب و پايش الگوي اسلامي ايراني پيشرفت، پيش‌نويس اوليه اين الگو در دي‌ماه 1394 تهيه خواهد شد.

نقشه راه تدوين و طراحي الگو را در اينجا مي‌توانيد مشاهده كنيد.

13- مركز تا كنون چه پژوهش‌هايي را در زمينه الگو انجام داده و چگونه مي‌توان از آنها بهره برد؟

الف- «چيستي و مفهوم الگوي اسلامي-ايراني پيشرفت و نقشه راه و فرآيند طراحي، تدوين، تصويب و پايش الگو»؛ معاونت هماهنگي و نظارت فرآيندي

ب- «اصول راهنما براي تحقيق و تدوين الگوي اسلامي-ايراني پيشرفت»؛ معاونت هماهنگي و نظارت فرآيندي

در صورتي كه انتشار اين پژوهش‌ها، مجاز باشد علاقه‌مندان مي‌توانند با برقراري تماس با معاونت مربوط از آنها استفاده كنند.

14- چگونه استادان، دانشجويان، طلاب، پژوهشگران و ... مي‌توانند در تدوين الگو سهيم شوند؟

راه‌هاي گوناگوني براي مشاركت در تدوين الگو وجود دارد كه ذيلاً مواردی از آنها توضيح داده مي‌شود:

الف- كنگره پيشگامان پيشرفت كه هر چند ماه يك بار برگزار مي‌شود با هدف مشاركت جوانان در مباحث مربوط به الگو است. لذا دانشجويان و جوانان علاقه‌مند مي‌توانند با مشاركت فعال در اين كنگره‌ها و ارائه نظرها و ديدگاه‌هاي خود عملاً در تدوين الگو نقش داشته باشند.

ب- كنفرانس‌هاي هدفمند سالانه نيز با هدف نقش‌آفريني استادان، پژوهشگران و صاحب‌نظران در عرصه مباحث پيشرفت توسط مرکز برگزار می‌شود. حضور صاحب‌نظران، دانشمندان و استادان محترم در این کنفرانس‌ها بسیار مغتنم است.

ج- آيين‌نامه تشكيل حلقه‌ها و كانون‌هاي تفكر، به مثابه سلول‌های هوشمند در مركز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت به تصويب رسيده است. تشكيل چنين مراكزي، يكي از راه‌هاي مشاركت در تدوين الگو است.

د- سلسله نشست‌های اندیشه‌ورزی با هدف تبادل نظرهای عالمانه و تضارب آرا که به صورت ماهانه در مرکز الگو برگزار می‌شود. حضور صاحب‌نظران، پژوهش‌گران و دانشجویان در این نشست‌ها مغتنم است.

ه- سياست راهبردي مركز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت آن است كه در تدوين نظام مسايل اساسي كشور از ظرفيت انجمن‌هاي علمي بهره بگيرد؛ لذا انجمن‌هايي كه آمادگي همكاري دارند می‌توانند ضمن تماس با معاونت علمی مرکز در تدوین الگو مشارکت نمایند.

15- ضمانت اجرايي الگوي اسلامي-ايراني پيشرفت چيست؟

 

برای پاسخگويي به این سؤال باید به ماهیت الگو توجه کنیم. الگو، برنامه‌اي تحولی است که نخبگان و متفکران جامعه، آن را تهیه می­كنند و در مقطع تهیه آن -که الآن آغاز شده است- باید به سوی ایجاد وحدت نظر، اجماع نسبی، عزم ملیِ مبتنی بر فکر و علم و معنویت، جلو برویم. بنابراین، انتظار می­رود که علاوه بر تضمین­های قانونی برای اجرای این سند، اجماع نخبگانی مهم‌ترین پشتوانه اجرای آن باشد.

یکی از مشکلات اجرای برنامه­های کشور، ناشی از تغییر و تحول دولت و مجلس است که مطابق نظام مردم­سالاری است و گریزی از آن نیست.  این تغییر و تحول باعث می­شود  برنامه­ای که به دست دولتي تهیه شده و به تصویب مجلس وقت رسیده است بعد از مدتی در کوران اجرا، بدون پشتوانه آن دولت و مجلس در خلأ قرار بگیرد. طبیعی است که دولت و مجلس بعدی، دلبستگی دولت و مجلس قبلی را نداشته باشد؛ لذا فقط متن قانونی سند باقی می­ماند. اما اگر نخبگان، متفکران و فرهیختگان جامعه در جریان تهیه سندي، همکاری و مشارکت مؤثر داشته باشند، به این برنامه تحول، دلبستگی و وابستگی ایجاد می­شود، که علاوه بر تضمین قانونی‌اي که تاکنون برنامه­های کشور از آن برخوردار بوده­اند، خود، تضمینی است بر اجرای اين سند. لذا مركز امیدوار است که الگو از این جهت در مرحله تدوین، بعضی از تضمین­های اجرای خود را نیز فراهم کند. اگر در مرحله تدوین برنامه، این هم‌فکری و همدلی ایجاد شد، می­توانیم امیدوار باشیم که اجرای آن، بهتر از برنامه­های موجود باشد. برای این منظور، همان طور که رهبری فرزانه گفتند از همه ظرفیت کشور باید استفاده کرد و مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، خدمتگزار این ظرفیت عظیم است. به عبارتي، باید سفره را در مرکز پهن کنیم و محتوا را متفکران و صاحب‌نظران تهیه کنند. پخت‌وپزِ الگو، کار آنها است و البته این، کار دشواری است. وقتی کار در این سطح گسترده می­شود، جمع کردن و به نتیجه رساندنش هم دشوار می­شود؛ چون گاهی مباحثه­های اهل نظر به جای اینکه به وحدت­ نظر و تقارب افکار کمک کند، موجب پراکندگی آراء می­شود. باید تدبیری کرد که این هم‌فکری و مشارکت وسیع، نتیجه مثبت بدهد و موجب وحدت نظر نسبی نخبگان درباره پیشرفت کشور شود و این وحدت نظر، به عموم مردم، سرايت کند.

این کار، کار بسیار دشواری است و اولین مرحله آن، این است که ببینیم از کجا باید شروع کنیم و چه گام‌هایی باید برداریم. آیا روش‌های برنامه­ریزی موجود در دنیا می­تواند استفاده شود یا روش طراحی الگو، روش بی بدیلی باید باشد؟ چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟ آیا ارزش‌ها و گزاره­های دینی در روش‌شناسی و در تعیین فرایند تهیه الگو تأثیر خواهد گذاشت. اینها سؤالات اساسی‌اي است که این روزها ما با آن مواجه هستیم. در مرکز و در شورای عالی مرکز، بحث­های سنگینی درباره این سؤالات آغاز شده است و گروهی از صاحب‌نظران در پیشبرد این مباحث، همراه هستند؛ اما اگر از همین قدم اول که روش­شناسی تهیه الگو است، بحث را باز نکنیم و مسائل و مشکلات در سطح گسترده فکری مطرح نشود، معلوم نیست در تهیه و تدوین الگو بتوانیم هم‌فکری گسترده را جلب کنیم.

16- شيوه استفاده از سامانه اتوماسيون اداري چگونه است؟

 

براي استفاده از سامانه اتوماسيون اداري در خارج از مركز، لطفاً اين فايل را دريافت كنيد و تنظيمات ذكرشده را در مرورگر خود اعمال نماييد.