زوال موقعیت دریایى ایرانیان، یکی از عوامل عقب‌ماندگى تاریخى ایران

 

 

 

یک استاد دانشگاه شیراز گفت: تا اواسط قرن نهم هجرى برابر با اواسط قرن پانزدهم میلادى، ایران سهم عمده‌اى در تجارت میان آسیا و اروپا داشت

به گزارش دفتر ارتباطات مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، عبدالرسول خیراندیش در چهارمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اظهار کرد :تا اواسط قرن نهم هجرى برابر با اواسط قرن پانزدهم میلادى، ایران سهم عمده‌اى در تجارت میان آسیا و اروپا داشت. بخش قابل توجهى از این تجارت هم از دریا صورت مى‌گرفت. مسیر دریایى که از چین و هند به خلیج فارس مى‌رسید عرصه فعالیت دولت ملوک هرموز بود.

وی که با عنوان زوال موقعیت دریایى ایرانیان در عصر اکتشافات جغرافیایى و تأثیر آن بر عقب‌ماندگى تاریخى ایران در این کنفرانس سخنرانی می‌کرد گفت: کالاهایى که به هرموز مى‌رسید با عبور از شهرهاى بزرگ ایران به سواحل دریاهاى مدیترنه و سیاه می‌رسید تا به اروپا حمل شود؛ اما از این زمان اروپاییان با پیش‌قدمى پرتغالی‌ها به اقیانوس هند رسیدند و حمل کالا به طور مستقیم به اروپا را آغاز کردند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: آنان علاوه بر داشتن کشتی‌ها و کشتیرانى بهتر، از توپ نیز بهره مى‌بردند. در نتیجه با سرعت دریا و تجارت دریایى، عرصه انحصارى اروپاییان شد. از وقایع‌نگارى این اولین قدم در شروع عقب‌ماندگى ایران به شمار مى‌آید. این امر از یک سو با عقب‌ماندگى تکنیکى در زمینه دریانوردى ادامه یافت و از سوى دیگر باعث زوال قدرت اقتصادى ایران شد، که خود علت اصلى بسیارى از عوامل عقب‌ماندگى ایرانیان بوده است.

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید