در نشست الگوی پایه، حوزه سیاسی-اجتماعی مطرح شد

 

 Wed.M.3

نشست الگوی پایه؛ حوزه سیاسی اجتماعی" صبح امروز(چهارشنبه) ساعت 10:30 تا 13:00 در سالن فرهنگ مرکز همایش های کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با حضور حجت الاسلام سید عباس نبوی و دکتر غلامرضا جمشیدیها از اعضای هیات رئیسه این نشست برگزار شد.

در این مراسم، اعضای هیات رئیسه نشست به معرفی مقالات ارائه شده پرداختند. در ابتدای این نشست، دکتر محمد حسین پناهی پیرامون "ارزش های انقلاب اسلامی و میراث آن" و دکتر علیرضا صدر در خصوص "افق و تدابیر سیاسی الگوی توسعه متعالی جمهوری اسلامی ایران" به ارائه مقاله پرداختند. علاوه بر این، دکتر علیرضا گلشنی در رابطه با "مبانی حکومت در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت" به ایراد سخنرانی پرداخت.

"واکاوی عاملیت انسانی در مفهوم توسعه" از دیگر مباحث این نشست بود که دکتر غلامحسین خدری عضو هيات علمي پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي در رابطه با آن گفت: تجربه دهه‌هاي اخير نشان مي‌دهد كه نظريات و الگوهاي ارایه شده در خصوص مفهوم توسعه نه تنها نتوانسته است مدينه فاضله اي كه انسان از آن انتظار داشت را تحصیل نمايد بلکه نهادها و سبک زندگی برآمده از این نظریات در جوامع توسعه یافته ،محيط زيست بشري را به طور بنیادینی با خطر نابودی مواجه ساخته است.

وی در ادامه افزود: از نظر اسلام، توسعه‌اي ارزشمند است كه در آن همه امكانات جامعه در جهت تبیین و تثبیت ارزش‌هاي متعالی به كار گرفته شود؛ به طوري كه افراد جامعه بتوانند با اراده و اختيار خود و بهره‌گيري از نيروهاي دروني و امكانات موجود،‌ در جهت تكامل و اعتلاي مادي و معنوي جامعه حركت نمايند.

خدری تصریح کرد: كمي و كيفي توامان بودن مفهوم از دیدگاه های دیگر است که بر اساس آن، در ديدگاه هاي مفهوم توسعه در غرب غلبه با مفاهيمي كمي بوده است. درادامه آنچه كه به عنوان شاخص هاي كيفي بر مفهوم توسعه اضافه شده است نيز همچنان بار كمي دارد در حاليكه در مفهوم پيشرفت از ديدگاه اسلامي آن، شاخص هاي كيفي و كمي توامان به عنوان مبناي اندازه گيري پيشرفت يا رشد مد نظر خواهد بود.

وی همچنین به مفهوم عامليت انسان در توسعه از ديدگاه قرآن اشاره کرده که بر اساس آن، از ديدگاه انديشمندان اسلامي "عامل توسعه جامعه اسلامي عاطفه توام با عقل است."

خدری در ادامه در قالب نتیجه گیری عنوان کرد: در ديدگاه غربي هدف توسعه، ايجاد و حفظ توازن محيطي و در همراهي با آن، رسيدن به لذات و به عبارت ديگر تامين نيازهاي اساسي و به دست آوردن كيفيت زندگي مطلوب عنوان مي‌شود و اين اساس افتراق با ديدگاه اسلامي در مورد توسعه و پيشرفت است كه هدف نهايي از كنش عامل توسعه در جهان را استفاده از پتانسيلهاي تعبيه شده در جهان جهت قرب الهي و رسيدن به هدف نهايي خلقت يعني شناخت كامل خداوند و اطاعت و بندگي او مي‌داند. در ديدگاه اسلام، اساساً رشد و توسعه، به طور مطلق، هدف نهایی نیست، بلکه به عنوان هدفی متوسط، یعنی وسیله و ابزاری در راه رسیدن انسان به فضایل اخلاقي و پیمودن مسیر قرب الهي به کار گرفته می شود.

در ادامه دکتر مهدی شاهین به ارائه مقاله ای با عنوان "اندیشه سیاسی امام خمینی و تحول تئوکراتیک و معرفتی در نظم سیاسی جامعه مدنی؛ واکاوی الگوی اسلامی- ایرانی مردم سالاری" پرداخت و گفت: گفتمان مسلط در فضای انقلاب اسلامی در عین حال ­که یک پا در سنت دارد و از آن دل برنمی­کند، اما بیشتر می­تواند به نواندیشی دینی تعلق داشته باشد. چراکه با وجود محتوا و ماهیت تقریباً سنتی این تفکر، کلیت آن در قالب مردم سالاری و حکومت جمهوری طراحی شده است.

وی در ادامه به اندیشه سیاسی امام خمینی اشاره کرده و توضیح داد: از نظر ایشان مهم ترین دلیل تشریع حکومت در اسلام و ضرورت نیاز به رهبری سیاسی: تشکیل جامعه بر اساس عدل و قسط اسلامی و فراهم کردن زمینه­های لازم برای رشد فکری و دینی توده مردم، وجود اصل «اجتهاد» در فقه شیعه و استنباط احکام و وحدت ارگانیک و ادغام ساختار دو نهاد دینی و سیاسی، اندیشه اصلاحی و پذیرش و کاربرد آن، دلایل نقلی و مشروعیت ساخت سیاسی و کنش های آن از از طریق ولی فقیه،  تبدیل ایده ولایت فقیه به نهاد اصلی در تحولات پس از انقلاب اسلامی در سطح نظری و ... بوده است.

در ادامه این نشست دکتر شاهین به جایگاه مردم در اندیشه سیاسی امام خمینی نیز اشاره شد. بر این اساس، اندیشه فقهی و سیاسی امام خمینی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مبنایی جدید را برای برقراری نظمی جدید در عرصه های اجتماعی و سیاسی و تثبیت نسبی این نظم به وجود آورد.

 

پیامدهای ناگوار فساد اداری در مسیر سلامت و پیشرفت کشور

دکتر مجید محمد شفیعی نیز در این نشست به ارائه مقاله ای تحت عنوان "عوامل و مصادیق فساد اداری و نقش آن در عدم تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت: با تمرکز بر سیره حضرت علی (ع) "پرداخت و تصریح کرد: الگوسازی پیشرفت نخست مستلزم رفع موانع تحقق آن است، که بی شک یکی از مهمترین این موانع، پدیده فساد اداری است که گستره آن می تواند سطح خرد تا کلان را در بر گیرد.

وی ادامه داد: این پژوهش به دنبال آن است تا با استعانت از یکی از منابع ارزشمند دینی، یعنی سیره امام علی (ع)، به ترسیم الگویی در شناسایی مصادیق و عوامل سبب ساز فساد اداری مبادرت ورزد تا گامی کوچک در جهت شناسایی راهکارهای برون رفت از این پدیده برداشته شود.

دکتر شفیعی عنوان کرد: فساد اداری از جمله معضلاتی است که به دلیل پیامدهای ناگوار آن در مسیر سلامت و پیشرفت یک کشور، همواره سعی شده با آن مبارزه شود.

وی در ادامه به پیامدهای فساد اداری اشاره کرده و اضافه کرد: رشوه، اختلاس، کلاهبرداری، اخاذی یا باج گیری، پارتی بازی، خویشاوند سالاری از مصادیق فساد اداری است.

وی همچنین تاکید کرد:از عوامل بروز فساد اداری مواردی از قبیل نفوذ تاریخی دولت در اقتصاد و امور سیاسی، سیاست های ضعیف اقتصادی، سطح پایین آموزش، توسعه نیافتگی جامعه، پاسخ گویی ضعیف نهاد های دولتی، فرهنگ عمومی و عوامل اداری وسازمانی شناخته شده اند.

بر اساس این گزارش، مقاله ای با عنوان "بسط مفهوم عدالت کیفری در الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت" توسط دکتر سید محمدمهدی ساداتی و "تدوین چارچوبی مفهومی برای مدیریت فرآیند گفتمان سازی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از مجرای شعارهای ملی" توسط دکتر رسول عباسی ارائه شد.

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید