در قالب نشستی در ششمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی برگزار شد: تعمیق و تکمیل الگوی پایه در محور «تعلیم و تربیت و خانواده»

 

 

 

به گزارش ستاد خبری ششمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، پنل تعمیق و تکمیل الگوی پایه در محور «تعلیم و تربیت و خانواده» به عنوان یکی از پنل‌های تخصصی این کنفرانس با حضور دکتر غلامعلی افروز و دکتر سهیلا صادقی فسایی به عنوان هیئت رئیسه پنل، امروز چهارشنبه، 13 اردیبهشت‌ماه در محل کتابخانه ملی برگزار شد.

بنا بر این گزارش، در این پنل دکتر غلامعلی افروز، مقاله «خانواده متعالی در سایه حاکمیت حقوق عاطفی»، دکتر احمد به‌پژوه، مقاله «چهل عامل تهدیدکننده سلامت خانواده و ارائه راهکارهایی برای پیشگیری از فروپاشی آن»، دکتر شکوه نوابی‌نژاد، مقاله «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با محوریت انسان و خانواده» و دکتر محمد مزیدی، مقاله «رویکرد تربیت معلم در گفتمان پیشرفت اسلامی» را ارائه کردند.

در بخش دیگری از این پنل نیز دکتر عبدالرضا باقی، مقاله «تربیت دینی خانواده‌محور و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت»، دکتر رقیه علایی خرایم، مقاله «هویت و ارتباط آن با جهانی شدن در الگوی پایه پیشرفت»، دکتر معصومه مقیمی فیروزآبادی، مقاله «ارائه الگویی برای تعالی تفکر خلاق در راستای پرورش هنر قدسی بر مبنای حکمت متعالیه»، دکتر احمد شاکرنژاد، مقاله «تربیت مربی معنویت؛ راهکاری برای پایدارسازی الگوی پیشرفت» و دکتر اصغر جعفری، مقاله «استعدادیابی، آمادگی روانی و پیشرفت؛ تدوین یک الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» را ارائه کردند.

 

خانواده متعالی در سایه حاکمیت حقوق عاطفی

بنا بر این گزارش، دکتر افروز در سخنرانی ارائه مقاله خود از خانواده به عنوان اولین و مهمترین کانون شکل‌گیری شاکله اصلي شخصيت انسان نام برد و گفت: آنگاه که خميرمايه شخصيت کودکان، با پيوندهاي عاطفي غنی عجين شود، با نشاط و سرزندگی، آماده فعاليت‌هاي شناختي و يادگيري آموزش‌هاي آموزشگاهي مي­شوند.

دکتر افروز ضمن بیان این مطلب که اصلی‌ترین مؤلفه‌های سلامت و تعالی انسان را در کانون خانواده و ارزش‌های حاکم بر آن ریشه دارد، گفت: از چنین منظری است که پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) مهمترین خصیصة کودکان در هفت سال اول حیات را، مهرطلبی و محبت‌پذیری دانسته و خانواده را به عنوان  محبوب‌ترین بنای هستی و تأمین‌کننده نیازهای عاطفی فرزندان ستوده‌اند.

وی گفت: اساسی­ترین مؤلفه‌های احساس آرامش و خوشبختی را نیز باید در جاذبه های عاطفی و روانی زوجین و حاکمیت حقوق عاطفی آنان جستجو کرد.

این استاد دانشگاه تهران افزود: از چنین منظری ضروری است زن و شوهر همواره در اندیشه حُسن تأمین نیازهای فطری و طبیعی عاطفی و روانی یکدیگر باشند.

دکتر افروز گفت: رابطة زن و شوهر مناسب‌ترین بستر برای رویش شکوفه های خوشبختی و بهترین پاسخ به فطری‌ترین نیاز زندگی فردی و اجتماعی و ترسیم‌گر افق شخصیتی و رفتاری فرزندان است.

 

عوامل تهدید‌کننده سلامت خانواده و راهکارهای پیشگیری از فروپاشی آن

در ادامه دکتر احمد به‌پژوه با بیان این که ازدواج، يک نياز فطری و تضمينکننده آرامش و سلامت رواني فرد است، اظهار کرد: زوجين با تشکيل خانواده و بستن پيمان زناشويي، بهداشت رواني خود و اعضاي خانواده را تأمین ميکنند.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به وظیفه خانواده‌های جوان و نوبنیاد در مواجهه با آسیب‌های زندگی زناشویی، گفت: خانواده‌هاي جوان موظف هستند آگاهانه و مسئولانه آسيب‌‌ها، آفت‌ها و عواملی را که سلامت و استحکام خانواده را تهديد مي‌کند و ازدواج پايدار و موفق را آسيب‌پذير مي‌سازد،شناسايي و علتيابي کنند و در مقام رفع آنها برآيند.

دکتر به‌پژوه گفت: زندگي زوجين در آغاز ازدواج به طور معمول همراه با صلح و دوستي و آرامش است، ليکن هفته‌ها و ماه‌های بعد، گاه برخوردها، حسابرسي‌ها و ستيزه‌ها شروع مي‌شود و مسايل و مشکلات بروز مي‌کند.

وی سپس به برشمردن برخی عوامل تهدیدکننده سلامت خانواده که موجب ناپايداري ازدواج و گسسته شدن ارکان خانواده می‌شود، پرداخت و از عدم شناخت و آگاهی به اصول زندگی مشترک، سست شدن باورهاي مذهبي، عدم صداقت و پنهان کاری، عدم توجه به نيازهای همسر، ابهام و افراط در انتظارها، دخالت ديگران و عدم استقلال، تنوعطلبي و هوسرانی، انتقام‌گيری، خيالپردازي در دنيای مجازی و مصرف‌گرايي به عنوان برخی از مهمترین عوامل نام برد.

این استاد دانشگاه تهران گفت: این عوامل به طور تعاملي مانند يک شبکه يا مجموعه‌اي از عوامل دست به دست هم مي‌دهند و موجب تزلزل و آسيب‌پذيري خانواده و در نتيجه، موجب تزلزل و آسیب‌پذیری جامعه می‌شوند.

دکتر به‌پژوه در پایان گفت: در بخش پایانی مقاله توصيه‌ها و پيشنهادهايی برای حفظ سلامت و کيان خانواده و پيشگيری از بروز طلاق ارائه شده است که علاقه‌مندان می‌توانند برای آگاهی از این مطالب به اصل مقاله مراجعه کنند.

 

الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با محوریت انسان و خانواده

در ادامه این پنل تخصصی دکتر شکوه نوابی نژاد، استاد تمام روانشناسی و مشاوره دانشگاه خوارزمی در سخنرانی ارائه مقاله خود، گفت: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باید مبتنی بر مبانی دینی و آموزه های الهی اسلام، ناظر به حل مسائل جامعه، منسجم و برخوردار از پذیرش اجتماعی صاحب‌نظران باشد.

وی ادامه داد: الگوی پیشرفت باید به گونه‌ای سازماندهی شود که موجب به وجود آمدن جامعه و کشوری مقتدر در تمامی عرصه‌ها شود.

وی با تأکید بر ضرورت لحاظ شدن پیشرفت در کلیه عرصه‌ها، توجه به تأمین نیازهای انسانی، اصل برابری حقوق همه انسان‌ها و خانواده‌محوری به منظور تربیت انسان‌های سالم، گفت: خانواده نقطه آغازین و محور تربیت انسان است و شخصیت و رفتار کودک  به تبع شخصیت، و رفتار والدین شکل می گیرد.

وی افزود: ارزش‌های دینی و اخلاقی توسط نخستین آموزگاران در خانواده با آموزش‌های غیر مستقیم و الگوهای عملی والدین آموخته می شود و بنابراین خانواده اساس اجتماعی زندگی فرد است.

وی گفت: در جامعه ای منطبق با حاکمیت ارزش های دینی و برازنده نظام اسلامی ارزش های دینی و اخلاقی نه تنها در انسان که در  خانواده ها و جامعه نیز نهادینه می شود.

 

جایگاه تربیت دینی

عبدالرضا باقی نیز در سخنرانی خود به تبییناصول، روش‌ها، نقش، اهميت و ضرورت جايگاه خانواده در امر تربيت ديني از منظرعقل و وحی پرداخت.

به گفته وی سخن گوهرين مقاله او اين است که از آن رو كه گستره و عمق تأثير خانواده خصوصاً والدين اعجاب آور است، هيچ نهاد يا رسانه‌اي نمي‌تواند بديل يا جايگزين آن شود و براین اساس اگر والدين به نقش و اهميت جايگاه خود در باب تربيت ديني پي ببرند و به اصول و تكنيك‌هاي تربيت واقف شوند، برونداد خانواده فرزنداني است متدين، با نشاط، سالم، مفيد و مؤثر و بدون شک جامعه‌ای که درپی توسعه پایدار  است نمی تواند از نهاد خانواده به عنوان یک سرمایه اجتماعی ومعنوی مهم ومؤثر و ذووجوه غفلت کند.

 

 

ارائه الگویی برای تعالی تفکر خلاق

معصومه مقیمی فیروزآباد نیز هدف از پژوهش خود را ارائه الگویی برای تعالی تفکر خلاق در راستای پرورش هنر قدسی بر مبنای حکمت متعالیه عنوان کرد و گفت: در این پژوهش نظریه‌های ملاصدرا در مورد عالم خیال، وجود ذهنی، اصالت وجود، حرکت جوهری، مساوقت علم با وجود و اتحاد عالم و معلوم در راستای استنباط دلالت‌هایی برای تعالی تفکر خلاق بررسی و صورت­بندی شده است.

وی ادامه داد: در مرحله دوم بر بنیاد بینش به دست آمده درباره عناصر و ویژگی‌های تفکر خلاق و هنر قدسی از دیدگاه ملاصدرا با استفاده از کمی‌سازی عناصر و ویژگی‌های شناسایی‌شده به اعتباریابی و آزمون آن‌ها پرداخته شده است.

به گفته دکتر مقیمی یافته‌های تحقیق حاکی از آن است که اثر اصل آفرینش گری، اصل تفاوت‌های فردي، اصل نوکردن مدام شناخت، اصل شکوفايي نيروهاي آدمي، اصل استعلا، اصل توازن عقل و احساس و اصل تهذيب خيال از نابسامانی‌ها بر تعالی تفکر خلاق مثبت و معنادار است و این اصول بایستی به‌عنوان راهنمای عمل در نظر گرفته شود.

 

 

تربیت مربی معنویت و الگوی پیشرفت

دکتر احمد شاکرنژاد نیز در سخنرانی ارائه مقاله خود با بیان این مطلب که پیشرفت هر جامعه ای نیازمند الگویی منسجم و پایدار است که بر اساس ویژگی های فرهنگ آن جامعه طراحی شده باشد، اظهار کرد: جامعه ایران جامعه ای دینی است که معنویت یکی از ارکان اصلی آن به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: صرف لحاظ کردن معنویت در الگوی پیشرفت نمی تواند باعث معنوی شدن جامعه و پایداری الگوی پیشرفت باشد بلکه این هدف لازمه دیگری دارد.

وی از در حال تغییر بودن سبک معنویت گرایی در جامعه ایران سخن گفت و بیان کرد: علت این تغییر فقدان دستگیری و مربیگری معنوی در سطوح عام است.

وی با اشاره به مدعای مقاله خود گفت: اگر امر مربی‌گری معنوی (اعم از مددکاری، مشاوره، دستگیری، راهبری و پرستاری معنوی) در سطوح مختلف فعالیت نهادی و سازمانی انجام نشود، بستری برای عملیاتی شدن وجوه معنوی الگوی پیشرفت در جامعه ایجاد نخواهد شد.

وی با بیان این که متولی این نوع فعالیت حوزه علمیه است، افزود: در مقاله «تربیت مربی معنویت؛ راهکاری برای پایدارسازی الگوی پیشرفت» راهکارهای عملیاتی برای نهادینه‌سازی تربیت مربی معنویت ارائه شده است.

 

استعدادیابی، آمادگی روانی و پیشرفت

اصغرجعفری نیز در سخنرانی ارائه مقاله خود پژوهش‌اش را معطوف به تدوین یک الگوی اسلامی ایرانی برای استعدادیابی، آمادگی روانی و پیشرفت توصیف کرد و گفت: عوامل و ویژگی های شناختی، عاطفی و رفتاری خاصی در هر دوره سنی زمینه آمادگی روانی افراد را در فرآیند استعدادیابی حمایت می کنند، اما تحول و شکوفایی استعدادها تنها با شناسایی استعدادها امکانپذیر نیست و مستلزم آماده‌سازی روانی فرد برای بروز و تحول استعداد است.

وی برنامه‌های فعلی استعدادیابی را ناقص خواند و گفت: ما کوشیده‌ایم در پژوهش ارائه شده با ایجاد آمادگی روانی فرد به موازات شناسایی استعدادها، یک الگوی اسلامی ایرانی جامع برای استعدادیابی ارائه کنیم که بتواند در راستای سند پیشنهادی تدبیر الگوی پایه پیشرفت، به شناسایی استعدادها و توانایی های بومی ـ محلی دانش آموزان به کار گرفته شود و با ارتقاء سطح آمادگی روانی مربوط به هر استعداد، زمینه بروز و انگیزش لازم را در دانش آموزان برای بکارگیری استعداد و توانایی هایشان فراهم سازد.

مقالات «رویکرد تربیت معلم در گفتمان پیشرفت اسلامی» نوشته نوشته محمد مزیدی و عبدالرسول قادری و «هویت و ارتباط آن با جهانی شدن در الگوی پایه پیشرفت» نوشته رقیه علائی خرایم و سارا علائی خرایم از دیگر مقالات ارائه شده در این پنل تخصصی بود.

 

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید