بازخوانی دیدگاه مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی در تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

 

 

 

یکی از مهم‌ترین دیدگاه‌های مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی درباره کرامت انسان، در تدوین الگوی اسلامی ایرانی است که همواره به آن تاکید داشته‌ است. او معتقد بود کرامت انسانی است که در تدوین الگوی اسلامی  ایرانی منجر به پیشرفت می‌شود.

 

 IMG 4448

 

به گزارش دفتر ارتباطات مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به نقل از ایسنا، مرحوم دکتر احمد احمدی دیدگاهش درباره الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت را اینگونه عنوان کرده است که؛ «گرایش به خداوند فطری است و مرحوم شهید مطهری یکی از دلایل اثبات وجود خداوند را گرایش می‌داند و در ذات آدمی گرایشی به مبدا متعالی وجود دارد و اگر در ذات انسان این گرایش باشد او خداپرست است.

گاندی صبح که از خواب برمی‌خاست مطالبی از کتاب وداها، چند آیه از قرآن، مطالبی از تورات و انجیل می‌خواند و سپس سر کار خود حاضر می‌شد.

دکارت حدود هشت ایده را فطری می‌داند؛ در واقع مفهوم و تصور ایده با گرایش متفاوت است، در گرایش انسان مفهومی از عمل خود نمی‌داند بلکه خواستی است که قبلا در مورد آن تجربه‌ای نداشته است. دکارت معتقد است وقتی به دنیا می‌آییم مفهومی از خدا داریم.

وی با اشاره به آیه «وَإِذْ أَخَذَ رَبُّکَ مِن بَنِی آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَی أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّکُمْ قَالُواْ بَلَی شَهِدْنَا» (هنگامی را که پروردگارت از پشت فرزندان آدم ذریه آنان را برگرفت و ایشان را بر خودشان گواه ساخت که آیا پروردگار شما نیستم گفتند چرا گواهی دادیم) گفت: امروز ثابت شده است که ذریه در ژن‌های انسانها نهفته است و خداوند از انسانها اقرار گرفته است.

مرحوم حجت‌الاسلام احمدی با ذکر اینکه «کانت» براهین اثبات وجود خدا را نفی می‌کند، می‌گوید: او برهان امکان وجوب و برهان نظم را رد می‌کند هرچند معتقد است که برهان نظم برهان خوبی است اما می‌گوید نمی‌توان نظم را در همه جهان ثابت کنیم در حالی که از طریق حکمت عملی به اثبات خدا می‌رسد و می‌گوید که هیچ‌گاه بدون خدا زندگی نکردم، در واقع یقین در ذات این فیلسوف نیز وجود داشته است.

تا انسان وجود دارد گرایش به خدا در ذات او هست و فردی چون «انیشتین» معتقد بود که صداهایی در هستی وجود دارد که ما فیزیکدان‌ها آن را در نمی‌یابیم بلکه انبیاء آنها را درک می‌کنند و برای شنیدن آنها گوش ویژه‌ای نیاز است.

این استاد برجسته در ادامه با بیان اینکه فردی چون «هایزنبرگ» هرچند منکر علیت بود اما در اواخر عمر حالات عرفانی پیدا کرد و با اشاره به شوروی در دوران کمونیسم گفت: لنین در یک تالار بزرگ در شهر مسکو در چند دهه پیش اعلام کرد که دین افیون جامعه است و از دنیا رخت بربسته است اما در همان تالار چند سال پیش کنگره عظیمی برگزار شد و گفته شد که دین در جهان باقی است و این نشان می‌دهد تا وقتی فطرت باشد دین نیز خواهد بود.

عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی با ذکر اینکه انسان خصلت‌هایی دارد، گفته است: فطرت یکی از مهم‌ترین این ذاتیات است همچنین انسان محبت را دوست دارد و امیرالمومنین (علیه‌السلام) به فرزند خود می‌فرماید: وقتی مشاهده می‌کنی از رنج بردن دیگران ناراحت می‌شوی به دیگران رنج مرسان. انسان مکرم است و تکریم تنها مختص به مسلمانان نیست حتی در برابر یک کافر نیز انسان باید ادب را رعایت کند، امروز غرب در زمینه قانونمداری و حفظ حرمت یکدیگر پیشرفت‌هایی داشته است در حالی که همه این مسائل در دین ما وجود دارد و باید به آن عمل کرد. انسان باید صفات اخلاقی را در خود تقویت کند؛ علامه طباطبایی خصلت غضب را در وجود خود کشته بود، انسان اگر چنین دیدی داشته باشد و موجودات را اسم خداوند بداند می‌تواند منشاء اثر باشد و در تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باید چنین دیدی داشته باشیم.

مرحوم دکتر احمدی با ذکر اینکه کرامت انسان باید در تدوین الگوی اسلامی  ایرانی پیشرفت لحاظ شود، نیز می‌گوید: انسان مکرم درگاه خداوند است و کاری که امروز سلفی‌های ملعون به اسم دین انجام می‌دهند با هیچ منطقی سازگار نیست و قرآن کریم مملو از آیاتی است که در مورد کرامت انسان سخن می‌گوید.همه موجودات را باید اسماء الهی بدانیم و با دید عرفانی به انسان نگاه کنیم تا بتوان آنها را هدایت کرد، با زور نمی‌توان فردی را به سوی خداوند دعوت کنیم. »

لزوم تعامل حوزه و دانشگاه در حوزه سلامت اسلامی

مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین احمد احمدی معتقد بود؛ «از نظر اسلام طباطبت در معنویت عجین است و پزشکان طبق معنویت اسلامی به رسالت خود جامه عمل می‌پوشانند. پزشکانی که بر اساس معنویت و ارزش‌های اسلامی به طبابت می‌پردازند خود الگوی بزرگی در جامعه خواهند شد. همچنین باید تلاش شود بیمارستان‌ها و مطب‌ها نیز اسلامی باشند و همه در جهت رضای خدا به نجات بیماران و دردمندان بپردازند. پزشکانی که طبق آموزه‌های دینی و اسلامی تربیت می‌شوند و به فعالیت می‌پردازند جایگاه مهمی در جامعه دارند. در حوزه سلامت اسلامی و معنوی باید تعامل میان حوزه و دانشگاه صورت پذیرد تا بتوان این آموزه‌های اسلامی و دینی را در کار طبابت نیز تبیین کرد.

در گذشته اطباء خود جهت درمان به سوی بیماران می‌رفتند و در حق الزحمه هر آن چه در توان بیمار بود مطالبه می‌کردند این الگوی مهمی برای اطباء و پزشکان امروز است. برخی از پزشکان در برابر کار خود دستمزدهای بالایی را از بیماران اخذ می‌کنند در حالی که این شغلی الهی و معنوی است و ارزش والایی دارد. پزشکان و اطباء مومن در راه رضای خدا به نجات افراد می پردازند و در طبابت قدم برمی دارند. ما حتی در طول تاریخ اطبایی داشتیم که علاوه بر کار خود در کسوت روحانیت نیز به فعالیت می‌پرداختند و با روی گشاده و طبق آموزه‌های دینی دردها را تسکین می‌دادند. در هر کسوت و شغلی هستیم باید خود را از آن خدا بدانیم و در امور معنویت پیشه کنیم چرا که ما از آن خدا هستیم و به سوی او می‌رویم.

پزشکان قدر شغل خود را بدانند نجات یک انسان نجات به منزله نجات بشریت است و ارزش بهای زیادی دارد پزشکان در طول روز چند تن را نجات می دهند و اینها اجر و پاداش زیادی دارد پس این شغل را قدر بدانید.

چنین جایگاهی در طباطبت و درمان را نباید با پول و مادیات عوض کرد این معنویت اسلامی است از این رو در زندگی خدا را از یاد نبریم و در عمل نیز آن را پیاده کنیم سفارش بزرگترین علما در معنویت اسلامی همین یاد خداست.

تحقق سلامت معنوی در جامعه اهمیت زیادی دارد امید است با پیشرفت و تعالی پزشکی، هر روز شاهد ارتقای سلامت معنوی و اسلامی در جامعه نیز باشیم. »

چهره‌های علمی فلسفی از ویژگی‌های مرحوم آیت الله احمدی گفته‌اند.

آیت‌الله جوادی آملی در پیامی آیت‌الله احمدی را نمونه بارز وحدت حوزه و دانشگاه دانسته و پیش از این درباره شخصیت مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی گفته است: «آیت‌الله احمدی جزو شخصیت‌های جامعی هستند که خدمات ارزنده‌ای هم در حوزه و هم در دانشگاه داشتند. شخصیت ایشان نمونه بارز وحدت حوزه و دانشگاه است. در اسلام آمده است: اگر کسی موحد شد و به قلعه توحید رفت هیچ گاه از او یک شر مطلق سر نمی‌زند. موحدها یا خیرشان محض است یا مقید و محدود ولی شر محض ندارند.

کسی که موحد و ولایت‌مدار است اگر کار خیری انجام دهد هم حُسن فاعلی دارد هم حُسن فعلی و اگر گناه هم بکند گناه او شر مطلق نیست. دکتر احمدی هم جزو موحدینی هستند که مردم را از شر محدود باز می‌دارند و به خیر مطلق وارد می‌کنند. ایشان به سمت حق، خیر و عدل حرکت کردند و این سه هم به سمت خودشان برگشتند. »

حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران نیز در بخشی از گفته‌هایش مرحوم آیت الله احمدی را یک عالم عامل منتفع  دانسته است که فقط سودش به خودش نمی‌رسد.

آیت الله محقق داماد هم مرحوم دکتر احمد احمدی را اینگونه توصیف کرده است که: «او محفل درسی علامه طباطبایی(ره) را گرم و روشن نگاه داشت. حدود نیم قرن است که افتخار آشنایی با استاد را دارم و در این زمان ترک اولایی از او ندیدم. برای فردی که در حوزه‌های علمیه می‌تواند موفق باشد دو عامل مهم و تعیین کننده است، یکی توفیق الهی است و دیگری تدبیر. عامل اول که بر اساس تصادف است در واقع این است که وقتی طلبه می‌خواهد درس بخواند زمانی باشد که اساتید بزرگی در آن مقطع حضور دارند. عامل دوم روش و شیوه یادگیری طلبه است، من طلبه های بااستعداد بسیاری را دیده‌ام که با بی برنامگی در آموختن هدر شدند. این دو عامل در ایشان به طرز شگرفی هویداست. ایشان به خوبی درس‌هایشان را آموخته‌اند و در حوزه‌های مختلف الهیات جزو اساتید برجسته امروز ایران هستند. همچنین با توفیق الهی در زمان طلبگی با اساتیدی آنچنان بزرگ مواجه بودند که حوزه‌های علمیه نظیر آنان را دیگر به خود ندیده است.

ما آیت‌الله طباطبایی(ره) را با شاگرد ممتازشان آقای احمدی می‌شناختیم آن زمان مجلس درس آقای طباطبایی(ره) را به انزوا برده بودند و به شکلی بود که کسی دیگر به آن مجلس نرود اما شاگردانی مثل آقای احمدی قدر استاد بزرگ خود را دانستند و محفل کلاس‌هایشان را روشن نگه داشتند.

امروزه تمام کشور را روضه و منبر گرفته است اما چرا در کشور و یا در محیطی مثل دانشگاه اخلاق آنچنان که باید دیده نمی‌شود. یک عامل مهم برای عملی شدن اخلاق در جامعه داشتن الگو و اسوه است، برای تحقق اخلاق ما به چند نمونه اخلاقی بزرگ در جامعه نیاز داریم که مردم و جوانان از آنان بیاموزند که یکی از برترین نمونه‌های اخلاقی قطعا دکتر احمد احمدی است.سال‌های سال مدیریت سمت در اختیار دکتر احمدی بود اما من شاهدم که وی از بودجه دولتی هرگز به اندازه یک حبه قند برای منافع شخصی سوءاستفاده نکرده است. »

علی اصغر فانی، وزیر سابق آموزش و پرورش نیز از ماجرای ترجمه نیمه تمام قرآن به زبان انگلیسی مرحوم دکتر احمد احمدی می‌گوید: سابقه آشنایی بنده با ایشان به سال ۱۳۶۵ برمی‌گردد. بنده در یک دوره‌ای با ایشان همکار بودم. در یکی از مسئولیت‌هایی که ایشان در همان سال‌ها داشتند برای ما ۱۳۵ جلسه پنج ساعته گذاشتند و خیلی هم در برگزاری این جلسات دقیق و سختگیر بودند. بنده سال‌ها هم در دانشگاه تربیت مدرس و هم در سازمان سمت قائم مقام ایشان بودم مسئولیت‌پذیری و جدیت در کار از ویژگی‌های بارز ایشان است.

دکتر احمدی به زبان‌های آلمانی، عربی، اردو، فارسی و انگلیسی تسلط دارند. نکته‌ای که شاید جالب باشد بدانید اینکه ایشان قبل انقلاب ۱۰ جزو قرآن را به زبان انگلیسی ترجمه کردند که خب بعد انقلاب به دلیل مسائلی که پیش آمد کارشان نیمه کاره ماند. در سال‌های اخیر هم از نیویورک ایشان را دعوت کردند که برای ترجمه قرآن به آنجا برود.

دکتر احمد احمدی عضو گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس سازمان «سمت» و رییس اندیشکده معنویت مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، روز گذشته به دلیل عارضه قلبی دار فانی را وداع گفت.

 

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید