برگزاری دو نشست دیگر از سلسله نشستهای اندیشههای راهبردی با موضوعات «عدالت» و «زن و خانواده» در بیست و هفتم اردیبهشت ماه و چهاردهم دی ماه با حضور رهبر معظم انقلاب و جمعی از اساتید و متخصصان امر نقاط عطفی بودند که امید میرود خود باعث جریانسازیهای بسیاری در حوزه اندیشه شود.
گفتوگوی حاضر با دکتر صادق واعظزاده استاد دانشکده برق دانشگاه تهران و دبیر نشست اندیشههای راهبردی درباره زوایای مختلف این نشستها و ماحصل آنهاست که از نظرتان خواهد گذشت. دکتر واعظزاده در سال 1362 جوانترین عضو ستاد انقلاب فرهنگی منصوب حضرت امام خمینی (ره) بود و هماکنون از سوی مقام معظم رهبری، بهعنوان رئیس شورایعالی و رئیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مسئولیت هماهنگی و اداره تلاشهای ملی برای تهیه مهمترین برنامه راهبردی جمهوری اسلامی را که به تعبیر مقام معظم رهبری سند بالا دستی نسبت به همه اسناد برنامهای و چشم انداز و سیاستگذاریهای کشور خواهد بود بر عهده دارد. متن این گفتگو در ویژه نامه روزنامه همشهری مورخ 24 اسفند نیز به چاپ رسیده است.
پیشینه نظری و ایده ابتدایی برگزاری نشست های اندیشههای راهبردی را توضیح دهید.
نشست اندیشههای راهبردی یک ابتکار علمی و کاربردی از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی است. انقلاب اسلامی به رهبری عالمان دین شکل گرفت و فکر، فرهنگ و علم در تئوری انقلاب نقش محوری و اصلی را ایفا کرد. نیروی پیش برنده انقلاب اسلامی، توده مردم بودند، اما حرکت مردم بیش از آنکه از کمبودها و نیازهای مادی سرچشمه بگیرد، ریشه در اعتقادات و آرمانهای آنها داشت، بنا بر این طبیعی است که در این نظام به مباحث فکری و اعتقادی بطور ویژه توجه شود. امام خمینی (ره) تاکید فوق العاده ای روی فکر، فرهنگ و مراکز علمی و فرهنگی داشتند و مقام معظم رهبری عنایت ویژه ای به این بعد از تلاش ها و تحولات کشور دارند. مباحث فکری در کشور بزرگی مثل ایران بسیار متنوع است، اما یک دسته از آنها مباحثی است که با اصل حرکت نظام و کشور مربوط می شود که با عنوان مباحث راهبردی از آن نام می بریم. این مباحث اهداف، جهت و زیر بنای حرکت را مشخص می کنند، از این رو توجه درست به آنها نقش اساسی در استفاده بهینه از ظرفیت های کشور و رسیدن به اهداف متعالی نظام دارد. برای تصمیم گیری نسبت به مباحث و مسائل راهبردی، بهترین ساز و کار آن است که متخصصان رشته های مختلف علاوه بر اشتغال به مسائل تخصصی به مباحث راهبردی حوزه تخصصی خود نیز توجه کنند و ظرفیت فکری و علمی کشور در حل و فصل این مسائل به کار گرفته شود. مثلا استادان و متخصصان اقتصاد که در دروس و تحقیقات دانشگاهی خود به صدها مسئله اقتصادی میپردازند، در ترسیم خطوط اصلی اقتصاد کشور هم مشارکت فعال داشته باشند؛ یا متخصصان انرژی که به مباحث مربوط به نحوه تولید و انتقال و توزیع انرژی سرگرم هستند، در تصمیمگیری نسبت به مهمترین تصمیمات حوزه انرژی کشور هم سهیم شوند. نشست اندیشههای راهبردی گام موثری برای اجرایی شدن این منظور بزرگ است. در عین حال نشستها به دنبال آن است که فضای آزاد اندیشی و تضارب آراء در کشور بوجود آید و گفتمانهای جاری در رسانهها، مراکز علمی و فرهنگی و غیره هرچه عمیقتر و علمیتر بشود.
با توجه به حضور مقام معظم رهبری به عنوان عالی ترین مقام نظام جمهوری اسلامی در نشستی مشترک با حضور اندیشمندان و صاحبنظران، به نظر شما برگزاری این نشستها چه تاثیر و جایگاهی در ساحت معرفتی نظام دارد، لطفا این مسئله را تبیین نمایید.
رهبر انقلاب اسلامی مطابق قانون اساسی باید یک دانشمند طراز اول در حوزه دین شناسی باشد و رهبر کنونی به عنوان مصداق برجسته این اصل از قانون اساسی، یک فقیه و اسلام شناس طراز اول و برجسته هستند. علاوه بر آن ایشان یک اندیشمند فرهیخته در حوزههای مختلف فکری و فرهنگی و هنری در سطح ملی و بین المللیاند. از طرف دیگر رهبری وظیفه تعیین خطوط اصلی حرکت نظام را برعهده دارند. بنابراین جایگاه و شخصیت ویژه علمی و فکری رهبری از یک طرف و رسالت راهبری ایشان از طرف دیگر با موضوع و محتوای این نشستها که "اندیشههای راهبردی" است سنخیت و تناسب کامل دارد. با توجه به مسئولیتی که در مباحث راهبردی بر عهده متفکران و علمای کشور است این نشستها فصل مشترک رسالت رهبری و نخبگان است. حضور رهبری در جمع این گروه و برای بحث درباره مهمترین موضوعات اساسی کشور یک ابتکار هوشمندانه برای تعامل مستقیم، جدی و صمیمی رهبری و نخبگان است.
در نشست های اندیشه های راهبردی چه تعداد از صاحبنظران در عرصه های گوناگون فکری حضور داشتند؟
مقام معظم رهبری تاکنون جلسات متعددی با نخبگان و اندیشمندان داشتهاند، اما ویژگی بارز نشست اندیشههای راهبردی، تخصصی بودن آنهاست. این نشستها از سه ویژگی نخبگانی، علمی و راهبردی بودن برخوردارند. در این نشستها صاحبنظران فقط به بیان مشکلات و انتظارات نمیپردازند، بلکه به صورت علمی و عمیق حاصل مطالعات خود را ارائه می دهند. این نشست ها به تعبیری مجلس بزرگ مشورت فکری نظام جمهوری اسلامی تلقی می شود که یک گفت و شنود صمیمی، منظم، روشمند و عمیق را بین مقام معظم رهبری و متخصصان سامان می دهد. در این نشست ها متخصصان صاحب کرسی، صاحبان آثار ارزنده، شخصیت های دارای تجارب راهبردی در سیاست گذاری و تصمیم گیری های اساسی کشور و همچنین نمایندگانی از جوانان که در همان موضوع نشست صاحب مطالعات و پژوهشهایی هستند و باید در آینده راه پیشکسوتان را ادامه دهند و به عنوان چهرههای فعال در حوزههای فکری راهبردی ظاهر شوند، حضور پیدا میکنند. در سه نشستی که تاکنون برگزار شده بر روی هم حدود ششصد تن حضور مستقیم داشتهاند اما اگر همه کسانی را که مقالات خود را ارسال کردهاند به حساب آوریم تعداد بیش از این است.
آیا این نشست ها توانسته اند میان اندیشمندان و صاحبنظران حوزه های گوناگون ارتباط ایجاد کنند؟
این نشستها خصلت بین رشته ای دارند. مسائل کلان و راهبردی معمولاً جزء یک رشته علمی نیست بلکه به رشتههای مختلف دانشگاهی مربوط میشود، مثلاً موضوع پیشرفت یا موضوع عدالت در شرایط کنونی یک رشته مستقل دانشگاهی نیست اما متخصصان علوم اجتماعی، اقتصاد، حقوق، علوم سیاسی، مدیریت، ارتباطات، برنامهریزی و غیره در این موضوعات صاحبنظر هستند. مجموعه مقالات نشستها که به صورت کتاب منتشر شد نیز مقالات علمی بین رشتهای است. این امر به گسترش تحقیقات بین رشتهای کمک می کند و میتواند در آینده موجب ایجاد رشتههای بین رشتهای در دانشگاهها شود.
پس از برگزاری نشست ها نیز محلی برای استفاده از تجربیات اندیشمندان و ایجاد ارتباط بین آنها وجود دارد؟
پیگیری دو موضوع مطرح شده در نشست های اول و دوم، به مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت سپرده شد. در واقع تأسیس این مرکز دستاورد نشست اول و دوم بود که درباره الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و عدالت برگزار شد. در مورد موضوعات دیگر هم مرکز از اولین بهره برداران نتایج نشستها است، مثلا زن و خانواده که موضوع سومین نشست اندیشههای راهبردی بود نقشی اساسی در پیشرفت کشور دارد. الگوی پیشرفت کشور باید موقعیت و جایگاه زن و خانواده را در جامعه به روشنی تبیین کند و به سوالات موجود پاسخ دهد. بنابراین با توجه به راهبردی بودن موضوعات، مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت یکی از مشتریان اصلی و اساسی این مباحث است، در عین حال موسسات دیگر نیز می توانند از مباحث نشست استفاده کنند و انتظار هم میرود که چنین اقدامی صورت بگیرد. در این نشست شخصیتهایی که در موضوعات نشستها کار کردهاند، شناسایی و نظرات آنها در سطح وسیع مطرح میشود. دانشگاهها و حوزهها میتوانند نشستهای مختلفی را با حضور آنها برگزار کنند. چنین فعالیتهایی کم و بیش بعد از نشستها انجام شده است و به نظر میرسد که باید اقدامات مشابه بیشتری از سوی مراکز علمی کشور صورت بگیرد. امیدواریم به تدریج شاهد پرداختن بیشتر به اندیشههای راهبردی و روند افزایشی در مطالعات و تحقیقات مربوط به آن باشیم .
درباره چگونگی تأسیس و هدفهای مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که در پی برگزاری دو نشست اندیشههای راهبردی تشکیل شد توضیح دهید.
مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به منظور تعیین هدفها و مسیر حرکت جمهوری اسلامی ایران در بلندمدت تاسیس شده است. جمهوری اسلامی آرمان های والایی را مورد توجه قرار داده است که باید به صورت منسجم تدوین شوند و در چارچوب یک برنامه ملی راه رسیدن به آنها مشخص شود و نیروها و منابع لازم برای این برنامه ملی در نظر گرفته شود. طراحی الگو از سویی باید مبتنی بر مبانی دینی باشد چراکه اعتقاد داریم دین کفایت اداره زندگی بشر را دارد و اساس جهوری اسلامی بر این ایده استوار است. از سوی دیگر الگو باید از دستاوردهای علمی استفاده کند. بنابراین ضروری است متخصصان علوم دینی و متخصصان رشته های مختلف با همکاری یکدیگر، برنامه پیشرفت را طراحی کنند. اگرچه تاکنون به طور موردی همکاریهایی بین حوزه و دانشگاه بوده است، اما مرکز، کانون اصلی همکاری حوزه و دانشگاه برای پاسخ دادن این نیاز اساسی است. از این رو رهبر معظم انقلاب در نخستین نشست اندیشههای راهبردی فرمودند این مرکز به را تشکیل خواهیم داد و بلافاصله پس از آن اساسنامه آن را تصویب فرمودند تا این کار اساسی که جزء آرمان های انقلاب اسلامی به حساب می آید، به صورت مشخص و با یک همکاری گسترده ملی شکل بگیرد و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ارائه، تصویب و اجرا شود. با این وجود تجربه برنامههای پنج ساله در کشور ثابت کرده است که تنها تصویب و ابلاغ یک برنامه کلان، ضمانت کافی برای اجرای آن را فراهم نمی کند، ضمانت اجرای الگوی پیشرفت کشور علاوه بر طی مراحل قانونی به دلبستگی نخبگان و مردم به آن وابسته است. این اتفاق زمانی می افتد که نخبگان خود در طراحی و تدوین آن حضور داشته باشند و مردم در جریان مباحث و مذاکرات آن قرار بگیرند و دیدگاهها و نظرات خود را نسبت به آن مطرح کنند. نمیشود برنامهای را در اتاقهای دربسته تدوین کرد و سپس از نخبگان و مردم خواست به آن توجه کنند یا اجرای آن را مطالبه و نظارت نمایند. در واقع اجرای درست برنامهها ریشه در نحوه تهیه و تدوین آنها دارد. از اینرو یکی از هدفهای مرکز، گفتمانسازی نسبت به پیشرفت کشور و الگوی اسلامی ایرانی آن است.
نشست های اندیشه های راهبردی چه رویکردهایی را دنبال می کنند؟
در این نشستها مسائل اساسی کشور که به سرنوشت همه مردم یا بخشهای بزرگی از آحاد جامعه مربوط است مطرح می شود و موضوعات مقطعی و موردی در دستور کار آن قرار نمیگیرد. مثلاً برقراری عدالت و رفع تبعیض مهمترین خواست مردم ما است که موضوع نشست دوم قرار گرفت. همچنین مباحث نظری و عملی در کنار هم مطرح میشوند. شرط راهیابی درست برای مسائل اساسی کشور آن است که مسائل درست شناخته شود و راهحلها مبنای علمی و نظری داشته باشد. اما غرق شدن در مباحث نظری کار این نشستها نیست. مباحث نظری باید مقدمهای باشد برای آن که راهحلها را نشان دهد. پس به هردو جنبه نظر و کاربرد پرداخته میشود. طرح سلائق و دیدگاه های فکری و علمی مختلف از سوی صاحب نظران از دیگر رویکردهای این نشستهاست. رویکرد دیگر آن است که دستاوردها و پیشرفت های نظری و عملی کشور در موضوع نشستها در کنار کمبودها، نقصها و اشتباهها مطرح شود. البته فضای حاکم بر نشستها فضای خوشبینی، انگیزش و امیدواری برای تلاش به منظور دستیابی به پیشرفت و تعالی برای مردم و نظام است.
از نظر شما سلسله نشست های اندیشه های راهبردی چه دستاوردهای داشته اند؟
این نشست ها نقطه آغاز برنامه ریزی جامع و بلند مدت برای پیشرفت کشور بود. فراهم تر شدن فضای بحث و بررسی های اساسی در کشور نیز از دیگر دستاوردهای آن است که انشاء الله به تدریج ظاهر خواهد شد. کشور ما از نظر نیروی انسانی فرهیخته در وضعیت خوبی قرار دارد که از دستاوردهای جمهوری اسلامی است، اما فضای کشور، فضای مطلوبی برای بیان دیدگاهها و نظرات این نیروهای فرهیخته نیست. تصمیم سازیهای اساسی کشور نیز با حضور پر رنگ این نخبگان انجام نمیشود، چه رسد به تصمیم گیریها. این نشستها سبب شد فضای گفتمانی کشور تا حدودی به سمت علمی تر شدن پیش برود. یعنی مسائل و موضوعات مهم و مورد نیاز از پایگاه علم و تفکر مورد توجه قرار بگیرد، نه از پایگاه احساسات، سیاست روز و سلائق زودگذر. همچنین نشستها نشانه آن است که نظام جمهوری اسلامی در بالاترین سطح به اندیشه و تفکر اهمیت ویژه ای می دهد. حضور مقام معظم رهبری با تسلط و آگاهی کافی نسسبت به موضوعات نشستها و حضور ایشان در جلسات طولانی چندین ساعته و نقش معظمله در هدایت نشستها، نقطه قوت اساسی آنهاست. به دنبال این نشستها انتظار میرود پژوهش و مطالعه علمی پیرامون موضوعات نشست ها فعال شود، این یک فرایند رو به توسعه است و امید است به تدریج مراکز و موسسات دانشگاهی حلقههای فکری برای بررسی این موضوعات تشکیل دهند چنانکه تاکنون نیز نشست های متعددی در تهران و شهرستان ها در سطح حوزه و دانشگاه برگزار شده است. علاوه بر این مباحث سه نشست برگزار شده در قالب کتاب تدوین و در تیراژ لازم منتشر شده است. این کتابها گنجینه ارزشمندی از مباحث راهبردی به شمار میروند. دبیرخانه نشستها مسئولیت برگزاری نشستها را برعهده دارد و پیگیری نشستها در دفتر مقام معظم رهبری در دست انجام است و انشاءالله نتایج بیشتری در آینده به دنبال خواهد داشت.
موضوعات نشست های اندیشه های راهبردی بر چه اساسی تعیین می شود؟ اتاق فکر این نشست ها را چه کسانی تشکیل می دهند؟
اولاً موضوعات باید راهبردی باشند. ثانیاً ذخیره قابل توجهی از نتایج مطالعات و پژوهشهای علمی درباره آنها در کشور وجود داشته باشد تا نشستها از پشتوانه علمی و تخصصی برخوردار باشند. فهرستی از عناوین پیشنهادی با مشورت اندیشمندان از سوی دبیرخانه تهیه شد و در یک جمع مشورتی در دفتر مقام معظم رهبری متشکل از صاحبنظران دانشگاهی و حوزوی بررسی شد و نتیجه آن خدمت مقام معظم رهبری تقدیم گردید و ایشان اولویت ها را تعیین فرمودند. در هریک از نشستها نیز از شرکت کنندگان درباره موضوع نشستهای آینده به طور کتبی نظرخواهی و جمعبندی پیشنهادها به فهرست موضوعات افزوده میشود و تقدیم مقام رهبری میگردد. دبیرخانه آماده است پیشنهادهای جدید صاحبنظران را در این خصوص دریافت نماید. پیش از هر نشست دبیرخانه جستجوی گسترده ای در منابع علمی کشور انجام می دهد، در هر مورد هزاران نمایه آثار مربوط به موضوع را مدون میکند و صاحبان این آثار را شناسایی می کند و از برخی از آنان برای تعیین محورهای هر نشست یا موضوعات فرعی نشست کمک میگیرد. همچنین از استادان و متخصصان حوزه و دانشگاه کمک گرفته میشود. چهارمین نشست با موضوع آزادی برگزار خواهد شد. برای تعیین محورهای آن جلساتی با حضور روسای دانشکدههای حقوق و علوم سیاسی دانشگاههای بزرگ کشور از تهران و برخی استانها برگزار شد. پس از آن موضوع در شورای دانشکدههای یاد شده در چند دانشگاه، مورد مشورت قرار گرفت و نتایج آن به طور مکتوب به دبیرخانه منعکس شد و جمعبندی گردید و به دفتر رهبری تقدیم شد و در نهایت محورهای نشست آزادی با نظر رهبر فرزانه انقلاب نهایی گردید و در فراخوان نشست اعلام شد.
چه آسیب هایی نشست اندیشه های راهبردی را تهدید می کند؟
این نشست ها علی رغم تمام دستاوردهایی که تاکنون داشته اند، ممکن است با آسیب هایی مواجه شوند. کلیشهای شدن نشستها یکی از آسیبها است. به این معنا که موضوع نشستها در هر محفل و مجلسی دائماً ذکر شود بدون آن که بر محتوای مباحث افزوده شود. این کار، اندیشمندان و به ویژه جوانان فکور را از پیگیری مباحث نشست دلزده میکند. این خطری است که سراغ بسیاری از رهنمودهای اساسی که در کشور مطرح شده رفته است و ممکن است موضوع و محتوای نشستها را نیز به مخاطره بیاندازد. خطر دیگر تصور تشریفاتی بودن نشست هاست. مقام معظم رهبری موکدا تاکید دارند که این نشست یک برنامه اساسی است و تشریفاتی نیست. اگرچه نشستها نقش الگوسازی و الهام بخشی نیز دارد و به عنوان یک نماد دیدگاه نظام را بیان میکند و نشانگر اهمیتی است که جمهوری اسلامی برای تفکر و متفکران قائل می شود، اما شعاری و تشریفاتی نیست. اگر نشست اندیشههای راهبردی تشریفاتی جلوهگر شود اندیشمندانی که به نتایج آن دل بسته اند، در مشارکت گسترده در آن تردید خواهند کرد. نکته دیگر فضای محدود نشست هاست و مثل هر نشست علمی دیگر شخصیت های محدودی میتوانند در آنها به صورت فیزیکی حضور پیدا کنند، این امر نباید سبب شود که اکثریت نخبگانی که در برنامه حضور فیزیکی ندارند، احساس عدم مشارکت کنند. نشستها را باید به صورت یک فرایند و جریان دید که جلسات در حضور رهبری یک بخش آن است.
چه افقی برای آینده نشست ترسیم شده است؟
انشا الله نشستها چند نوبت در طول هر سال برگزار خواهد شد و به تدریج زمان لازم برای تدوین مقالات برای محققان افزایش می یابد یعنی فراخوان مقالات با فاصله زیادتری از زمان برگزاری نشست اعلام خواهد شد تا فرصت کافی برای تهیه مقالات هرچه عمیق تر وجود داشته باشد. اگر این نشست ها در یک مقطع زمانی چند ساله برگزار شود، هزاران نفر از متخصصان برجسته ، محققان فعال و جوانان نخبه و باانگیزه کشور به صورت مستقیم و رو در رو در مباحث تخصصی راهبردی در حضور رهبری به بحث و بررسی خواهند پرداخت و بی شک حرکتی در کشور شکل خواهد گرفت که آثار ارزنده ای در فضای علمی و فکری کشور می گذارد. فضای علمی و فکری کشور جدیتر و پرنشاطتر و اثرگذارتر خواهد شد و پیوند نخبگان و نظام جمهوری اسلامی مستحکم تر می شود. امید است تداوم این نشست ها به علمی تر کردن و خردمندانهتر کردن تصمیم سازی ها و برنامههای اساسی که در کشور اجرا می شود منجر شود.