رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با توجه به برگزاری سومین کنگره پیشگامان پیشرفت از عضویت جوانان در حلقههای فکری و اندیشکده های اصلی این مرکز در آیندهای نزدیک خبر داد.
به گزارش دفتر ارتباطات و گفتمان سازی مرکز الگوی اسلامی ابرانی پیشرفت دکتر صادق واعظزاده، صبح امروز در دیدار با جمعی از نخبگان و استعدادهای برتر استان اصفهان که برای آشنایی با تدوبن الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به مرکز الگو آمده بودند، با اشاره به اهمیت مشارکت جوانان در ترسیم الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت خاطرنشان کرد: مجریان این الگو در آینده، جوانان و دانشجویان امروز هستند، پس لازم است که جوانان با فکرهای تازه و با شور و نشاط خاص جوانی، در تدوین برنامه آینده شریک و سهیم باشند. بر این اساس است که مرکز در برنامه ریزی برای اجرای کنگره پیشگامان پیشرفت هدف خود را اشتراک نظرات جوانان و طرح دیدگاههای جوانان دانسته و برنامه های کنگره را به همراه اساتید و اندیشمندان، با محوریت جوانان برگزار میکند.
واعظزاده با تاکید بر اینکه کشور باید با دیدگاه توحیدی حاکم، راه پیشرفت خود را ترسیم کند، تصریح کرد: تفاوت اصلی ما با غربیها در همین دیدگاه توحیدی است. آنها به هیچ عنوان در مباحث توسعه خود به جهان پس از مرگ نگاه نمیکنند در حالی که ما این جهان و جهان دگر را در کنار هم میبینیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: با اینکه نگاه ما با غربیها متفاوت است اما باز هم اتفاق می افتد که بعضی از برنامههای دنیایی ما با آنها یکسان میشود و این نشان میدهد که باید چارچوب فکری خود را با الگوهای اسلامی تقویت کرده و از الگوی دیگران پیروی نکنیم.
رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اشاره به اینکه جوانان باید وارد یادگیری و توسعه مفاهیم پیشرفت شوند، گفت: هر دانشآموز نخبه و هر دانشجویی میتواند با در نظر گرفتن مقتضیات رشته تخصصی و علاقه خود وارد مباحث پیشرفت شود و آن را دنبال کند.
واعظزاده در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که اصل در آموزش و پرورش، پروراندن استعدادهاست، افزود: روش تدریس در مدارس پیش از انقلاب اسلامی بسیار خشک و تحکم آمیز بود و دانشآموز و معلم ارتباط بسیار کمی با یکدیگر داشتند. البته برخی از مدارس مذهبی که اهداف تربیتی داشتند، فضای متفاوتی ایجاد کرده بودند اما غالبا، مدیران مدارس هم این گونه میپسندیدند که فضای مدرسه معلم و شاگردی باشد.
وی ادامه داد: پس از انقلاب اسلامی شرایط آموزش و پرورش تغییر کرد . هرچند روشهای قدیمی در کل دنیا نیز منسوخ شده بود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر این که نظام آموزش و پرورش بیش از این به تغییر کتابها و مقاطع تحصیلی و نام آنها احتیاج ندارد، اظهار داشت: باید به فضای درون کلاس توجه کرد و اینکه معلم در برخورد با دانشآموزان چه حرفی برای گفتن دارد. معلم باید دانشآموزان را به طریقی تربیت کند تا تفکر آنها شکوفا شود و این نیازمند کم کردن از حفظیات و پرورش خلاقیتهاست.
رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت خاطرنشان کرد: چند سال پیش ایدهای به ذهن من رسید که با متخصصان علوم تربیتی مطرح کردم و حاصل آن مصوبهای شد تحت عنوان "طرح شهاب" (مخفف شناسایی و هدایت استعداد برتر ) که بر یافتن استعدادها در مدرسه ها تاکید میکرد. این مصوبه قرار بود با همکاری بنیاد ملی نخبگان و آموزش و پرورش در سراسر کشور اجرایی شود و به معلمها بیاموزد با هر دانشآموزی باید مطابق استعداد او برخورد کرد.
واعظزاده ادامه داد: کشورهای غربی بنا به فرهنگ خودشان این کار را انجام دادهاند تا فضا برای یافتن و پرورش استعدادها باز باشد که امیدوارم ما نیز بتوانیم متناسب با فرهنگ خود این کار را انجام دهیم.
رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اشاره به این که خداوند لذت مالکیت و ساختن را در وجود انسان به ودیعه گذاشته است، یادآور شد: در بحث مالکیت، منابع محدود است. نمیتوان مالک همه چیز بود و یا هر چه خواست را به دست آورد اما اگر لذت ساختن قویتر باشد، تزاحم آن کمتر خواهد بود.
به گفته واعظزاده، ائمه اطهار (علیهمالسلام) نیز بر روی ساختن و بخشیدن تاکید بسیاری داشتهاند چنانچه امام علی (ع) نخلستانهای بسیاری را آباد و سپس وقف میکرد. وی تاکید کرد: در این ساختنها نیز باید ابتکار وجود داشته باشد چنانچه دانشآموزان و دانشجویان نخبه میتوانند با نوآوری و ابتکار، ایجاد کننده یک روش زندگی مثبت باشند.