جمعه, ۰۲ آذر ۱۴۰۳

جلسه شوراي عالي مركز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت با حضور وزير آموزش و پرورش و با موضوع بحث و بررسی پیرامون راهکارهای پیشبرد گفتمان‌سازی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

دكتر صادق واعظ‌زاده، رئيس مركز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت در اين جلسه، اهداف سه‌گانه مرکز در اساس‌نامه در حوزه نظریه­پردازی، گفتمان­سازی و تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را مورد اشاره قرار داد و با بيان اينكه گفتمان­سازی مورد تأکید ویژه مقام معظم رهبری است، خاطرنشان كرد: گفتمان، فکری است که برد اجتماعی پیدا کرده و به آن دلبستگی ایجاد شود.

وي ادامه داد: گفتمان­سازی، مطالبه و مشارکت عمومی ایجاد خواهد کرد. سند گفتمان­سازی در شورای عالی مرکز به تصویب رسیده است که هدف، اصول و نحوه همکاری دستگاه­ها را در موضوع گفتمان­سازی مشخص می­نماید. بخشی از این سند به موضوع همکاری وزارت آموزش و پرورش می‌پردازد.

همچنين در اين جلسه دکتر علی اصغر فاني، وزیر آموزش و پرورش نیز در اظهاراتي، با طرح اين پرسش كه آیا وظیفه وزارت آموزش و پرورش، گفتمان‌سازی است یا ترویج گفتمان، تصريح كرد: در گفتمان‌سازی، باید از فلسفه آموزش و پروش شروع نمود که تدوین شده و به تصویب رسیده است. در اين راستا، سند تحول آموزش و پرورش نیز كه جامع همه اسناد بالادستی است وجود دارد و به موضوع سبک زندگی می­پردازد.

وي ادامه داد: برای اجرای سند تحول، ابتدا باید آن را عملیاتی نمود یعنی محتوا و نیروی انسانی توانمند برای اجرای آن را تمهید نمود.

دکتر فاني تولید محتوای آموزشی، قابلیت، صلاحیت و انگیزه معلم، روش­ها و رویه­ها و مدیریت را عناصر مهم در تحول آموزش و پرورش، برشمرد.

در ادامه جلسه، برخي از اعضا به طرح ديدگاه‌هاي خود پرداختند.

اعضا با تأكيد بر اينكه در سند گفتمان­سازی مرکز، شش وظیفه برای وزارت آموزش و پرورش دیده شده است که راهکارهای اجرایی آن باید توسط این وزارت تهیه شود خواستار تربيت نیروی انسانی در آموزش و پرورش منطبق بر مؤلفه­های الگو شدند.

همچنين بر ايفاي نقش حلقه واسط توسط اندیشکده تربیت، ميان وزارت آموزش و پرورش و مرکز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت، بازخواني سند تحول در آموزش و پرورش با نگاه الگو و تدوين فرایند مدیریت تحول در آموزش و پرورش تأكيد شد.

در پايان مقرر شد كه طی دو هفته آتی، کارگروهی مشترک با حضور نمایندگان وزارت آموزش و پرورش و مرکز تشکیل گردد و وزیر آموزش و پرورش نماینده تام‌الاختیار خود را برای تشکیل کارگروه به مرکز معرفی نمایند.

این کارگروه، با توجه به پیشنهادهای این جلسه و با استفاده از ظرفیت سند تحول در آموزش و پرورش، ظرف سه ماه، برنامه­ای را برای طرح گفتمان پیشرفت در آموزش و پرورش تهیه نماید و نتیجه حاصل از فعالیت این کارگروه مجدداً با حضور وزیر آموزش و پرورش در شورای عالی مرکز، مطرح و به تصویب مي‌رسد.

Back to top