دوشنبه, ۰۵ آذر ۱۴۰۳

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در دهمین جلسه از گفتگوهای راهبردی در مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: الگوی اسلامی ایرانی باید بستر برنامه‌های میان‌مدت را فراهم کند.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، این جلسه با حضور جمعی از اعضای اندیشکده‌های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و استادان و مدیران دانشگاهی و با فرمایشاتی از مقام معظم رهبری در رابطه با الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت آغاز شد و سپس با معرفی دکتر ایروانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نمایش اسلایدهای مربوط به سخنان وی ادامه یافت.

دکتر محمدجواد ایروانی در دهمین جلسه گفتگوی راهبردهای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اشاره به نقش راهبری الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با رویکرد حرکت نظام‌مند و تعالی جویانه انقلاب اسلامی در مسیر تمدن سازی افزود: مقام معظم رهبری با رویکرد راهبردی و بلند مدت موضوع الگوی اسلامی ایرانی را مطرح و این مسئولیت ساماندهی حرکت آینده نظام اسلامی به سمت این الگو را بر عهده مرکز الگوی ایرانی اسلامی واگذار کردند.

وی با تاکید بر اهمیت شناخت ویژگی‌های جامعه ایران برای امکان پذیری و تحقق اجرای این الگو، ادامه داد: از آنجا که الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برای جامعه ایرانی تدوین می‌شود باید ویژگی‌های جامعه ایرانی که محصول دوره‌های زمانی گذشته و یادگیرهای تاریخی ملت ایران است، با یک جهت گیری واقع بینانه مورد توجه قرار گیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، حس غرور ملی و اعتماد به نفس را از مهمترین ویژگی‌های مفید و پیش برنده جامعه ایرانی ذکر کرد و یادآور شد: روحیه نوع دوستی، دگریاری و دگرنوازی، روحیه استقامت و تحمل بالا، قدرت عمل در شرایط پیچیده محیطی از دیگر ویژگی‌های جامعه ایرانی است.

وی در عین حال رسوخ روحیه مادی، کمبود آینده نگری، تمایل به نتایج سریع و فعالیت‌های زود بازده را از جنبه‌های دیگر ویژگی‌های جامعه ایرانی ذکر کرد و گفت: در جامعه ایرانی از یک سو انسجام عاطفی بالا و انسجام ابزاری و روحیه همکاری بین فردی درکسب وکارها پایین است و از سوی دیگر جامعه ایرانی نشان داده که مرد میدان‌های سخت است.

ایروانی، پیروزی انقلاب اسلامی، دوران دفاع مقدس و ایستادگی در دفاع از حرم اهل بیت (ع) را از مصادیق بارز این ویژگی‌های اعتقادی جامعه ایرانی عنوان کرد و افزود: با توجه به این ویژگی‌ها در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باید پیوندهای بین مبانی ارزشی و اعتقادی جامعه ایرانی و التزام‌های پیشرفت برقرار شود؛ به گونه‌ای که رعایت نظم و انضباط اجتماعی در کنار مسائل اعتقادی می‌تواند کشور را به پیشرفت قابل توجهی سوق دهد.

وی با ارائه مثال‌هایی دراین زمینه اظهار کرد: برای مثال در راهپیمایی اربعین زائران با زحمت و تلاش خود را به نجف می‌رسانند و از آنجا پیاده به کربلا می‌روند؛ ولی در برگشت به تهران به جای عبور از پل عابر پیاده، از خیابان عبور می‌کنند؛ چرا که اربعین جایگاه خاصی دارد که در سایر امور آن نگاه برایش مطرح نیست.

ایروانی همچنین به دوگانه‌های پیش روی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اشاره کرد که در حرکت آینده نظام اسلامی لازم است تکلیف آنها را روشن شود و ادامه داد: این دوگانه‌ها شامل مواردی چون دنیا و آخرت، معنویات و مادیات، روح روان و جسم، رشد و عدالت، فردگرایی و جامعه محوری، مردم سالاری و دین محوری و ملی گرایی و مکتب گرایی می‌شود که باید به آنها پرداخته و تعاریف آنها توسط مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مورد بررسی قرار گیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، این الگو را یکی ازمراحل برنامه ریزی راهبردی نظام اسلامی و هدایت‌گر و انسجام بخش سایر اجزا توصیف کرد و یادآور شد: از این رو این الگو باید بتواند تصویر روشن و برانگیزاننده و امکان پذیر از ایران اسلامی در افق تحقق قانون اساسی ارائه دهد.

وی با تاکید بر این که الگوی اسلامی ایرانی باید بستر برنامه‌های میان مدت را فراهم کند، اظهار کرد: هر برنامه‌ای که در تضاد با محیط ارزشی باشد حتما طعم شکست را خواهد چشید؛ ازاین رو به عنوان یک ملاحظه حتما باید در استلزام‌های اجرایی درنظر گرفته شود.

ایروانی با بیان این که برنامه‌های مهم تحول ساز و شفاف، سبکی ندارد، خاطرنشان کرد: سبک مدیریت جهادی که مقام معظم رهبری از آن یاد می‌کنند، به نظر من قرابتی با مدیریتی نهادی دارد؛ به شرطی که به محیط ارزشی اهتمام بالا شود.

عضو تشخیص مصحلت نظام، پیشرفت یک کشور را تنها به عوامل تولید متکی ندانست؛ بلکه نیازمند نهادهایی دانست که عوامل تولید را از حالت بالقوه به حالت بالفعل دربیاورند و اضافه کرد: در تحول سازمانی ابزارها و سازوکارهای انجام کار باید متناسب با زیرساخت‌های فرهنگی جامعه باشد در همین مسیر باید از خودمان این سوالات را بپرسیم که چرا بوروکراسی در کشورهای غربی تسهیل گر توسعه است، ولی در ایران و برخی کشورهای دیگر به عنوان مانع توسعه و پیشرفت عمل کرده است، آیا اجرای ناقص موجب کارکرد معکوس شده، چه موانعی بر سر راه اجرای آن است و آیا این موانع از اراده حاکمان و مدیران قوی‌تر بوده است یا خیر.

وی بزرگترین مانع در این مسیر را مانع فرهنگی عنوان کرد و افزود: فرهنگ انسجام اجتماعی بالا در جامعه ایرانی که به شکل پیوندهای خانوادگی و قومی نمود یافته است، در عمل روابط ویژه‌ای را شکل می‌دهد. این که آیا به صلاح است که برای رسیدن به یک رشد اقتصادی انسجام اجتماعی را کاهش داد یا خیر؟ این موضوعی است که الگوی ایرانی اسلامی ایرانی پیشرفت باید با لحاظ کردن ویژگی‌های کشور به آن رسیدگی کند، در غیر این صورت توصیه‌های صرفا اخلاقی، تاثیری ندارد.

ایروانی با تاکید بر ضرورت تحقق شعار مردم سالاری دینی در ابعاد مختلف، گفت: هرجا چنین اتفاقی افتاده، نتایج معجزه آوری بدست آمده است؛ از این رو این موضوع باید جزو برنامه‌های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باشد و خود الگو عملیاتی شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که مقوله نهادسازی در کشور ما شناخته شده نیست و ضمن برشمردن تجارب و دستاوردهای سی سال انقلاب اسلامی اظهار کرد: اگرچه نهادسازی از جمله پدیده‌های روز دنیا است؛ اما در حال حاضر در نهادسازی ضعیف هستیم.

وزیر اسبق اقتصاد و دارایی با اشاره به مزیت‌های اقتصاد مقاومتی، تاکید کرد: تکیه اقتصاد مقاومتی بر تولید است که این تولید بر محور مردمی کردن اقتصاد و دانش بنیان کردن اقتصاد بنا نهاده شده است.

وی با اشاره به تحقیقات سازمان ملل متحد در 50 کشور، افزود: این تحقیقات نشان می‌دهد که رشد کشورها بدون توجه به افزایش شکاف درآمدی در سال‌های بعد، متوقف و ابتر شده است.

ایروانی به رشد علمی ایران اشاره کرد و یادآور شد: شتاب علمی ایران دلایل گوناگونی دارد که یکی از دلایل آن اعمال تحریم‌ها علیه ایران بوده است که توانسته و می¬تواند سکوی رشد علمی و اقتصادی ایران نیز به شمار ‌رود.

 ایروانی تاکید کرد: چشم انداز کشور را بسیار روشن می‌بینم، به شرطی که همه درست عمل کنند.

به گزارش ایسنا دکتر محمدجواد ایروانی، فارغ‌التحصیل دانشگاه تهران در رشته سیاست‌گذاری در مقطع دکتری و لیسانس و فوق لیسانس علوم بانکداری است. وی در سال‌های اول انقلاب مسؤولیت‌های مختلفی از جمله وزیر امور اقتصاد و دارایی و قائم مقام وزیر جهادسازندگی را بر عهده داشت.

از دیگر مسؤولیت‌های دیگر وی می‌توان به ریاست ستاد اجرایی فرمان امام، در کنار آنها نیز عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، اشاره کرد.

Back to top