جمعه, ۰۲ آذر ۱۴۰۳

نایب رییس مجلس شورای اسلامی، عدالت اجتماعی و احترام به آزادی‌ها را از شروط لازم برای جلوگیری از انحطاط جامعه اسلامی عنوان کرد و گفت: ما نمی‌توانیم برای حفظ نظام عدالت را زیر پا بگذاریم.

به گزارش دفتر ارتباطات مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، علی مطهری در نشست عصر امروز(دوشنبه) گفت‌وگوهای راهبردی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: شهید مطهری درباره آینده انقلاب می‌گوید اگر می‌خواهیم حکومت درست پیش برود باید عدالت اجتماعی و احترام به آزادی‌ها را مدنظر داشته باشیم. نباید آزادی بیان را دست کم بگیریم.

وی با اشاره به اهمیت نحوه برخورد حکومت با مخالفان، افزود: هر حکومتی مخالفانی دارد اما نباید با یک مخالف حکومت تا وقتی که اسلحه به دست نگرفته مقابله کرد. قطعا ما برای حفظ نظام که امر مقدسی است نمی‌توانیم از وسیله نامقدس استفاده کنیم.

نایب رئیس مجلس در ادامه توجه به وحدت، دوری از تفرق و تشتت را از دیگر ضروریات جامعه اسلامی عنوان کرد و گفت: این امر شامل وحدت گروه‌ها و فعالان سیاسی، وحدت اقوام مختلف و همچنین وحدت مذاهب مثل شیعه و سنی می‌شود. در گذشته تمدن اسلامی صف‌کشی بین شیعه و سنی به این شدت نبود و بعدها به این شکل درآمد. ما باید این وحدت را نه تنها در حرف بلکه در عمل معیار قرار دهیم. چرا که با شعار نمی‌توان این مشکل را حل کرد.

وی اضافه کرد: مثلا ما نیازمند وحدت با کشورهای اسلامی هستیم و باید روابطمان را با کشورهای مسلمان اصلاح کنیم. چرا که می‌بینیم چقدر کشورهای دیگر از دشمنی ما به عربستان استفاده می‌کنند. تا جایی که وقتی کشورهای عربی از ترس ما به دام اسرائیل افتادند ما نباید می‌گذاشتیم روابط ما با کشورهای عربی به اینجا می‌رسید.

مطهری همچنین گفت: از پنج، شش سال گذشته باید تلاش می‌کردیم وضعیت به اینجا نرسد. الان کار سخت شده است. ما باید روی گسترش اسلام کار کنیم و اینقدر شیعه و سنی نکنیم که به اختلافات دامن زده شود و دیگران هم از آن استفاده کنند. در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باید راه‌های عملی به این منظور نشان داده شوند.

نایب رئیس مجلس توجه به استقلال سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را از دیگر ضروریات حکومت اسلامی عنوان کرد و گفت: شهید مطهری و رهبر انقلاب روی موضوع استقلال فرهنگی و عدم خودباختگی نسبت به فرهنگ‌های بیگانه تاکید دارند. البته امروز مردم هویتی پیدا کرده‌اند و این خودباختگی کمتر شده ولی کاملا هم موفق نبوده‌ایم. بعضی افراد افتخارشان این است که در صحبت‌شان چند کلامی انگلیسی بگویند.

وی یادآور شد: شهید مطهری می‌گوید استقلال مکتبی بالاتر از استقلال فرهنگی است به این معنی که فکر نکنیم اداره کشور با اسلام امکان‌پذیر نیست. ما باید به اسلام اعتماد داشته باشیم. البته حکمرانی صحیح هم از دیگر شروط بقای حکومت اسلامی است و لازمه‌اش این است که در سه حوزه اجرا، تقنین و قضا برداشت درستی از قانون اساسی و اصل به ولایت فقیه داشته باشیم.

نایب رئیس مجلس در بخش دیگری از اظهاراتش با تایید وجود فاصله بین نخبگان و حاکمان یادآور شد: ما باید این ایراد را رفع کنیم. در کشورهای دیگر افرادی که سابقه زیاد مدیریتی دارند، به اتاق فکر حکومت‌ها تبدیل می‌شوند و ارائه طریق می‌کنند. در کشور ما مجمع تشخیص مصلحت ظرفیتی دارد و مرکز الگوی اسلامی ایرانی هم با تدوین الگویی مناسب ومورد قبول می‌تواند نقش قابل توجهی داشته باشد.

وی با بیان اینکه جامعه اسلامی یک جامعه بدون تبعیض است و نه بدون تفاوت، خاطرنشان کرد: جامعه مثل میدان مسابقه است که افراد باید در شرایط مساوی باشند اما نمی‌شود گفت که همه باید با هم به نقطه پایان برسند. ما باید برداشت درستی از عدالت از منظر اسلام داشته باشیم.

نایب رئیس مجلس ادامه داد پس از دریافت ابلاغ الگوی پایه از سوی رهبری بادستور آقای لاریجانی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از طریق کمیسیون‌های مربوطه و مرکز پژوهش‌ها به موضوع بررسی الگوی اسلامی ورود پیدا خواهند کرد.

مطهری همچنین گفت: کار ما در مجلس قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون است. اما بحث الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تدوین الگوی واحد در سیاستگذاری است . بایستی الگویی تدوین شود که براساس آن همه سیاست ها و اسناد بالادستی کشور که در مجامع و شوراهای مختلف تدوین و تصویب می شود، براساس یک سیاست واحد باشد .

نایب رئیس مجلس با بیان اینکه تمدن بزرگ اسلامی از قرن اول تا قرن پنجم هجری در حالی برقرار بوده که دنیای غرب در حال توحش بوده است، افزود: به اعتقاد بسیاری از محققان حتی محققان اروپایی نقطه شروع تمدن امروز اروپا در اثر برخورد با تمدن اسلامی بوده است.

وی با بیان اینکه تمدن اسلامی در همه زمینه‌ها از جمله علوم، فلسفه، اخلاق و نظامات اجتماعی در دنیا تفوق داشته، اظهار کرد: بر خلاف امروز که ما لغات صنایع جدید را از اروپایی‌ها می‌گیریم، در آن زمان لغات مربوط به صنایع جدید از زبان عربی و فارسی گرفته می‌شد. شاید بعضی جوان‌ها فکر کنند اسلام همیشه به وضع امروز دچار بوده اما تا زمانی که به اسلام عمل می‌شد، بزرگترین تمدن دنیا، تمدن اسلامی بود. این تمدن چهار، پنج قرن در دنیا حاکم بود و باعث پیدایش تمدن اروپایی شد و همین نشانه برتری مکتب اسلام است.

مطهری با بیان اینکه مسلمانان امروز در حالت انحطاط به سر می‌برند، افزود: ما باید علل پیدایش تمدن اسلامی و علل انحطاط آن را به دست بیاوریم. این کلیدی برای پیدا کردن الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت است و می‌تواند راهی به تمدن نوین اسلامی باشد. ما باید ببینیم چه چیزی باعث شده که دنیای اسلام امروز با انحطاط مواجه شود.

نایب رئیس مجلس همچنین خاطرنشان کرد: می‌توان ادعا کرد که در عصر حاضر و بعد از انقلاب اسلامی تحولی ایجاد شده و جهشی در تمدن اسلامی به وجود آمده است. به هر حال امروز فاصله ما با اروپا نسبت به ۵۰سال قبل کمتر شده اما در کل دنیای اسلام نسبت به دنیای غرب انحطاط داشته است. باید ببینیم عامل انحطاط، اسلام است یا مسلمان‌ها و یا عوامل بیگانه.

وی در ادامه بعضی اعتقاد به سرنوشت و قضا و قدر، اعتقاد به تقیه، انتظار فرج و برداشت غلط از زهد، قناعت و صبر را از جمله عوامل انحطاط اسلام در روایت‌های مختلف عنوان کرده اند گفت: روشن است که عامل انحطاط اسلام نیست و مشکل در خود مسلمان‌هاست. باید ببینیم آیا عامه مسلمان‌ها مسئول این انحطاط هستند یا خواسته آنها یعنی حاکمان و علمای دین.

مطهری با اشاره به برخی علل و موجبات پیدایش تمدن اسلامی اظهار کرد: تساهل و تسامح انسان‌ها در برخورد با اقوام مختلف، نداشتن تعصب نسبت به فرهنگ‌های بیگانه، عدم تعصب در اخذ علوم و فنون، صنایع و هنرها و قائل نبودن تضاد میان علم و ایمان، از جمله علل پیدایش تمدن اسلامی بوده است. علاوه بر این ارزش دادن به شخصیت انسان حق عقل در حریم دین و احترام به عمل و سختکوشی از دیگر این موارد بوده است.

نایب رئیس مجلس ظلم را از دلایل انقراض امت ها دانست و گفت: یک حاکم کافر عادل بهتر از یک حاکم مسلمان ظالم است. اگر در جامعه‌ای ظلم بر عدالت غلبه پیدا کند، خداوند آن جامعه را از بین می‌برد. علاوه بر این فساد اخلاق هم از دیگر مواردی است که می‌تواند جامعه را منقرض کند کما اینکه در آندلس اسلامی همین امر باعث شد آندلس را از دست مسلمان‌ها بگیرند.

وی همچنین گفت: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باید بداند که چه شاخصه‌هایی نیازمند تقویت و چه مواردی نیازمند تضعیف است. طبیعتا مهم‌ترین این شاخص‌ها باید عدالت باشد. آنچه عدل است دین می‌گوید نه آنچه دین می‌گوید عدل است. زیرا قبل از این عدالت وجود داشته است.

Back to top