رئیس اندیشکده سیاست مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت عنوان کرد: اگرچه تحولات 40سال گذشته از 400 سال گذشته بیشتر بوده اما دانشگاهیان و حوزویانما نسبت به تحقق ظرفیتهای نظام کم کاری کردهاند.
به گزارش دفتر ارتباطات مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا صدرا در سالن اجتماعات دانشگاه باقرالعلوم (علیه السلام) در نشستی که با موضوع "کارآمدی نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران " برگزارشد، یکی از شروط کارآمدی نظام را داشتن الگو دانست و گفت: بنا به فرمودهی مقام معظم رهبری، تا زمانی که الگویما روشن نشدهاست ما به جای حرکت استکمالی و پلکانی، دچار حرکت پاندولی هستیم و با آمدن هر دولتی از صفر شروع میکنیم.
وی به رابطهی دو سویهی "کارآمدی" و "الگوداشتن" اشاره کرد و افزود: مسالهی اصلی ما داشتن الگوی کارآمد است و این دو مفهوم وابسته به هم هستند یعنی از سویی داشتن الگو، کارآمدی را بالا میبرد و از سویی دیگر الگویی که کارآمدی بیشتری داشتهباشد، ضمانت اجرایی بیشتری دارد.
بنبست مدرنیته
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران اظهار کرد: در حال حاضر "مدرنیته" با دوشاخهی لیبرالیسم و سوسیالیسم، تنها الگوی رایج در دنیاست که صرفا به فکر تامین رفاه مادی و توسعهی اقتصادی ملتهاست و از تامین ابعاد روحی و معنوی انسان غافل است، از آن طرف نیز هندوئیسم و بودیسم را داریم که کلا از مسائل دنیوی چشم پوشی کردهاست؛ اما اسلام دو ساحتی است و به هر دو بعد آسایش مادی و آرامش معنوی توجه دارد.
وی با اشاره به اینکه الگوی رقیب (مدرنیته) در سطح جهانی مورد نقد واقع شدهاست، عنوان کرد: در سازمان ملل کمسیونی تشکیل شدهاست که از ناکارآمدی الگوی موجود سخن میگوید و بحث از یک سندجهانی است تا وضعیت وارونهی فعلی که در آن فرهنگ ابزاری برای توسعهی اقتصادی است را به وضعیت درست برگرداند؛ یعنی وضعیتی که در آن توسعهی اقتصادی منجر به تعالی فرهنگی شود.
ایران؛ روح یک جهان بیروح
صدرا ادامه داد: میشل فوکو فیلسوف برجستهی فرانسوی است که پیش از انقلاب، به ایران آمده و بارها در آثار مختلفی از کارآمدی نهضت ایجاد شده توسط امام(ره)، اظهار تعجب میکند؛ مثلا در کتاب " ایران؛ روح یک جهان بیروح"، ایران را روحی حیات بخش میداند که در کالبد عالم مرده دمیده شده و ایرانیهارا تنها ملتی میداند که واجد "ارادهی عمومی" هستند و توانستهاند معنویت را با زیست سیاسیشان پیوند بزنند.
وی به بیان شواهد دیگری دال بر کارآمدی زیرساختی نظام اسلامی پرداخت و تصریح کرد: ژان ژاک روسو پدر نظریهی جمهوریت در غرب، علیرغم اینکه "جمهوری مسیحی" را پارادوکسیکال میخواند، در فصل مذهب مدنی کتاب قرارداد اجتماعیاش، مذهب را عین سیاست و عامل تمدن ساز خوانده و با نقد سایر ادیانی که یا مردمیاند و مدنی نیستند و یا بالعکس مدنیاند اما مردمی نیستند، اسلام را تنها دین مردمی و مدنی میداند و با ممکن دانستن "جمهوری اسلامی"، فاصله گرفتن مسلمانان از دکترین اسلام ناب در باب حکومت و عدول از ولایت به خلافت و سلطنت را عامل انحطاط جوامع اسلامی میداند.
رئیس اندیشکده سیاست مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اضافه کرد: همین که 40 سال است با این همه تحریم و تهدید و جنگ، سرپا ماندهایم، دلالت بر کارآمدی زیرساختی نظام دارد؛ هرچند به لحاظ اجرایی مشکلات جدی و خطرناکی داریم که ناشی از نداشتن الگو بوده و میتواند فرصتهایمان را به تهدید بدل سازد، اما این مشکلات اگر جدی گرفته شوند حل میشوند چنانکه جنگ یا امنیت را جدی گرفتیم و درست شد، اگر اقتصاد و آن مشکلات نیز جدی گرفته میشدند تاکنون حل شده بودند.
وی در پاسخ به پرسشهای دکتر سوادی (منتقد جلسه) که پیرامون کارآمدی نظام بود، گفت: اگرچه تحولات 40 سال گذشته از 400 سال گذشته بیشتر بوده اما دانشگاهیان و حوزویانما نسبت به تحقق ظرفیتهای نظام کم کاری کردهاند.
صدرا عنوان کرد: سند پایه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را میتوانستیم ظرف چندماه آماده کنیم اما علت دوری از شتاب زدگیمان، مقولهی مهم "گفتمان سازی" است؛ ما در تدوین این سند کوشیدیم تا سندی تهیه شود که مطلوب همگان و مورد اجماع باشد تا قابل تبدیل به گفتمان باشد فلذا دعوت رهبری از دستگاههای مختلف برای اصلاح، تکمیل و ارتقا بخشی این سند نیز از همین باب است.