شنبه, ۰۶ مرداد ۱۴۰۳

نشست اندیشه‌ورزی اندیشکده آب، محیط زیست، امنیت غذایی و منابع طبیعی با مشارکت اندیشکده چرخه نوآوری به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

ریاست این نشست را آقایان دکتر زالی و دکتر سالار آملی، روسای اندیشکده اندیشکده آب، محیط زیست، امنیت غذایی و منابع طبیعی و اندیشکده چرخه نوآوری به عهده داشتند. در این نشست دکتر اسکندر زند با استفاده از  تدبیر شماره 15 پیش نویس سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ، به موضوع " آسیب شناسی نظام نوآوری کشاورزی کشور؛ چالش‌ها و راهکارها"، پرداخت.

دکتر زند در سخنان خود، باتوجه به ارکان نظام نوآوری در کشاورزی به  آسیب شناسی و تجربیات جهانی در این رابطه  پرداخت و اظهار داشت: با توجه به اینکه کشور ما از یک سنت کهن برخوردار است و کشاورزی سابقه دیرینه چندین هزار ساله دارد، نمی‌توان اجرای سیاست‌های یکسان در بخش کشاورزی ایران را با اجرا در بخش کشاورزی بسیاری از کشورهای نوپدید، مانند استرالیا، کانادا و ... مقایسه کرد. آنچه مسلم است، عوامل اجتماعی و فرهنگ‌ها تاثیر زیادی بر این امر داشته‌اند.

 وی ادامه داد: دانش بومی، عقبه فرهنگی و خرده فرهنگ‌ها در جامعه ما بر اجرای نظام نوآوری تاثیر می‌گذارد و آن را سخت‌تر می‌کند. در این صورت نمی‌توان  انتظار داشت که یک تصمیم یا رویه یکسان در این زمینه برای ایران تدوین شده،  مشابه یک کشور با ساختارهای متفاوت پیشرفت کند. همچنین  می‌توان شرایط اقلیمی خاص ایران را به عنوان مانعی دیگر در این مورد در نظر گرفت. چرا که  از نظر فناوری، کشاورزی را می‌توان به عنوان مهد فناوری، بزرگترین رتبه مصرف کننده فناوری را به آن اختصاص داد. چرا که مسلم است، بخش کشاورزی در دل بخش های دیگر قرار دارد و متاثر از عوامل سیاست گذاری، عوامل دانشی، عوامل انسانی است. از این رو توسعه فناوری تنها بر مبنای دانش فنی و مهندسی نیست. نکته دیگر اینکه در حال حاضر در بخش کشاورزی کشور ما همزمان از چهار نسل کشاورزی سنتی، صنعتی، دقیق، و هوشمند استفاده می‌کند.

دکتر زند در بخش دیگر سخنان خود به کاربرد علم اشاره و اظهار داشت، وقتی علم هنرمندانه با فلسفه کار گره می‌خورد، موفقیت را بالا می‌برد و نباید تنها یک نگاه صرف علمی داشت. در واقع توجه به هر دو مقوله  Science و knowledge منجر به خلق فناوری می شود. وی ادامه ‌داد: در واقع فناوری نرم، راه را نشان می‌دهد و فناوری سخت، روش را. مشکل ما در کشور عمدتاً در فناوری نرم است. باید توجه داشت که هر چقدر هم ما در فناوری سخت قوی باشیم، اگر در فناوری نرم مشکلی  داشته باشیم، راه را درست  انتخاب نکرده‌ایم.

ایشان اضافه کرد: فناوری در حقیقت محصول نهایی تحقیقات است (چه در حوزه نرم و چه در حوزه سخت) به گونه‌ای که مشکلات ما را حل کند. در نتیجه این محصول در شاخه‌های مختلف می‌تواند جلوه متفاوتی داشته باشد.

گفتنی است، برگزاری نشست‌های اندیشه ورزی و تبادل نظر اندیشمندان پیرامون محتوای پیش نویس سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از جمله برنامه های مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است که به همت اندیشکده‌ها برگزار و اعضای اندیشکده‌ها و علاقمندان مباحث در آن شرکت  فعال دارند.

Back to top