شنبه, ۱۴ مهر ۱۴۰۳


بررسی رویکردها و تجارب جهانی، حوزه آب در نشست  اندیشکده آب، محیط زیست، امنیت غذایی و منابع طبیعی

نشست اندیشه‌ورزی اندیشکده آب، محیط زیست، امنیت غذایی و منابع طبیعی به ریاست آقای دکتر زالی رییس اندیشکده برگزار شد.

 
در این نشست اندیشه‌ورزی که باهدف تبیین محتوای سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برگزار شده بود، آقای دکتر عباسپور عضو اندیشکده و استاد دانشگاه صنعتی شریف با ارایه گزارشی در ارتباط با  رویکردها و تجارب جهانی در حوزه آب، انرژی و محیط زیست برای سازگاری با تغییر اقلیم، نظراتی را ارایه داد.
ایشان در آغاز سخن، با اشاره به اینکه، ده‌ها هزار سال است، کره زمین از نعمت تابش نور خورشید بهره‌مند و زندگی بشر در روی زمین با استفاده از این انرژی استمرار دارد، گفت: از میزان انرژی تابشی خورشید که به اتمسفر زمین می‌رسد روزانه 51 درصد آن جذب زمین گردیده و شب‌هنگام همین میزان از طریق نور مادون قرمز به فضا بازگشته و تعادل دمایی را برقرار می‌سازد. با توسعه صنعتی در قرن نوزدهم میلادی، رفته رفته این توازن دستخوش تغییراتی شد که نتیجه آن در تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی مشهود است. به واقع تغییرات اقلیمی تحت تاثیر عوامل متعددی نظیر موقعیت جغرافیایی، توپوگرافی، تابش، تبخیر و نیز عوامل دیگری نظیر فتوسنتز و غیره می‌باشد. از سوی دیگر، فعالیت‌های انسان‌ساخت موجب گردید، تا انتشار گازهای گلخانه‌ای که عمدتا گازهای CO2 و CH4 هستند، تعادل ذکر شده را بهم بریزد.
استاد دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: براساس آمار ارائه شده، سهم بخش صنعت در انتشار گازهای گلخانه‌ای 16.8 درصد، بخش کشاورزی 12.5 درصد، بخش خانگی و تجاری 10.3 درصد، بخش تولید برق و نیروگاه‌ها 21.3 درصد و بخش حمل و نقل 14 درصد، موجب گردیده تا غلظت دی‌اکسیدکربن در اتمسفر در یک قرن گذشته از حدود ppm300 به بیش از ppm 410 افزایش یافته، موجب افزایش دمای حدود یک درجه سانتیگراد جو زمین گردد.
وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود که در صورت عدم اقدامات عاجل تا نیمه قرن حاضر، آتمسفر کره زمین افزایش دمایی معادل  1.5 °C را تجربه نماید. این افزایش دما موجب تغییراتی بر الگوی بارشی در نقاط مختلف جهان خواهد شد که نتیجه آن، بروز خشکسالی وبحران آب وبه تبع آن، تاثیر در بخش کشاورزی وامنیت غذایی خواهد بود.
عضو اندیشکده آب، محیط زیست، امنیت غذایی و منابع طبیعی تاکید کرد، بالا آمدن سطح آب دریاها، در اثر ذوب شدن کوه‌های یخی در قطبین، اسیدی شدن آب‌های دریایی، تاثیرات منفی در منابع طبیعی، حیات وحش و گسترش پدیده‌های ریزگرد داشته، این پدیده، عوارض نامطلوبی، بر سلامت شهروندان و محیط زیست تحمیل کرده است.
از سوی دیگر، افزایش جمعیت جهانی که پیش بینی می‌شود، تا سال 2025، به حدود 9 میلیارد نفر برسد، خود عاملی بر تشدید این معضلات خواهد بود.
دکتر عباسپور اضافه کرد: در روزهای پایانی سال 2023 میلادی، گردهمایی بین‌المللی COP28 شکل گرفت که این رویداد در کشور امارات با حضور بیش از 190 کشور از سراسر جهان برگزار گردید. در این گردهمایی، نمایندگان کشورها درموضوعاتی نظیر؛ گذر از سوخت ‌های فسیلی تا 2050، دسترسی به انتشار صفر گازهای گلخانه‌ای، گسترش بکارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر، استفاده از تکنولوژی‌های نوین نظیر جذب و ذخیره‌سازی کربن، ورود بانک جهانی به موضوع وایجاد صندوق حمایت از کشورهای در حال توسعه، از نظر تکنولوژی‌های ذیربط، دو برابر کردن کارایی انرژي تاسال 2023، توجه ویژه به بازچرخانی وچرخه حیات در جهت کاهش پسماندها و حفظ محیط زیست، توجه به مدیریت منابع آبی و تکنولوژی‌های مرتبط با شیرین‌سازی آب شور دریاها، گسترش تکنیک‌های IOT و AI در جهت رسیدن به اهداف توسعه پایدار و توجه به شهرهای هوشمند، از جمله موضوعات مورد بحث در این رویداد بود.
عضو اندیشکده آب، محیط زیست، امنیت غذایی و منابع طبیعی در پایان با بیان اینکه، در آوریل سال جاری میلادی (2024) کنفرانس بین‌المللی ICERS2024، با موضوعات مختلف مرتبط با انرژی، آب و محیط زیست با حضور متخصصین داخلی و شخصیت‌های بین‌المللی در تهران برگزار شد، اظهار کرد: در این گردهم آیی بزرگ، رویکردهای جهانی در حوزه تاب‌آوری در بخش‌های مختلف، از جمله آب، انرژی و محیط زیست و بخش‌های مرتبط به این منابع نظیر کشاورزی، صنعت و ... مورد ارزیابی قرار گرفته است. دکتر عباسپور در ادامه به بررسی رویکردها و تجارب جهانی در حوزه انرژی، آب و محیط زیست برای سازگاری با تغییر اقلیم پرداخت و راه‌حل‌هایی در خصوص سیاست‌گذاری، حکمرانی خوب، سرمایه‌گذاری، امنیت در حوزه آب، انرژی و محیط زیست و دیدگاه‌هایی در خصوص تکنولوژی‌های نوظهور که در این رویدادها مطرح می شود، تحلیل های مرتبط به شرایط کشور را ارائه کرد که مورد توجه شرکت کنندگان و مدعوین و دانشجویان شرکت کننده قرار گرفت. در پایان نشست از سوی  حاضران نظرات و سوالاتی مطرح شد که جناب دکتر عباسپور به یکایک سوالات مطروحه پاسخ داد.

Back to top