چهارشنبه, ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • دیدار اعضای شورای عالی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با رهبر معظم انقلاب
    دیدار اعضای شورای عالی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با رهبر معظم انقلاب
  • کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
    کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
  • کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
    کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
  • نشست بازخوانی سند الگوی اسلامی ایرانی
    نشست بازخوانی سند الگوی اسلامی ایرانی
  • اعضای حزب کمیته مرکزی آکادمی ملی حکمرانی چین در مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
    اعضای حزب کمیته مرکزی آکادمی ملی حکمرانی چین در مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

چهره ماندگار و استاد برجسته شیمی کشور با اشاره به ارتقای رتبه ایران در قبل و بعد از انقلاب اسلامی گفت: برخی‌ها معتقدند انتشارات مقالات در پایگاه‌های بین المللی خیانت به کشور است ولی این گونه نیست چرا که استفاده از نتایج تحقیقات خدمت به جامعه بشری است.

دکتر مجتبی شمسی پور در کنگره پیشگامان پیشرفت با تاکید بر این‌که برنامه ریزی توسعه علمی بر اساس گفتمان مقاومتی تعریف شده است، افزود: برای توسعه علمی نیاز است که به نسل جوان کشور اعتماد کنیم چرا که این جوانان در آینده عهده دار مسوولیت‌های جامعه خواهند شد.

وی به وضعیت تولید علم در قبل از انقلاب اشاره کرد و اظهار کرد: براساس آمارها تولید مقالات به بیش از 400 مقاله بالغ می شد که این تعداد کمتر از 0.05 درصد تولید علم جهانی بوده است.

عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه به رشد پرشتاب تولید علم در بعد از انقلاب اشاره کرد و خاطرنشان کرد: پس از انقلاب هر چند که با اندکی تاخیر اقدام به تولید علم کردیم ولی در بسیاری از رشته‌ها پیشتاز بودیم.

شمسی‌پور با اشاره به چالش‌های کشور چون جنگ تحمیلی علیه ایران و مشکلات اقتصادی پس از آن خاطرنشان کرد: علیرغم مشکلات در این زمینه‌ها و نیمه تعطیل شدن دانشگاه‌ها در بعد از انقلاب فرهنگی هر چند که شرایط ساده‌ای نداشتیم ولی رشد مناسبی در تولید علم به دست آوردیم.

وی همچنین با اشاره به رتبه‌های ایران در پایگاه‌های استنادی چون اسکوپوس و آی اس آی یادآور شد: براساس فعالیت‌های انجام شده رتبه جهانی ایران از 120 به 16 و 17 ارتقا یافته و بسیاری از کشورهای صاحب نام را پشت سر گذاشته ایم.

عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه با تاکید بر این‌که پیشرفت علم باید منجر به پیشرفت فناوری و توسعه همه جانبه شود، یادآور شد: در حال حاضر پنج درصد از جمعیت کشور دانشجو است ضمن این که 80 هزار نفر عضو هیات علمی در کشور داریم که این امر موتور محرکه خوب و عامل بسیاری از آفرینش های نوآوری و اختراعات در کشور خواهد بود.

شمسی پور با بیان این‌که قبل از انقلاب اسلامی تعداد انجمن‌های علمی انگشت شمار بود اضافه کرد:‌ درحال حاضر هزار و 300 انجمن علمی در کشور داریم که در هر کدام از آن ها صد تا دو هزار نفر عضو داریم.

وی به ایجاد 160 قطب علمی، 1400 نشریه علمی، 650 مرکز پژوهشی و 150 مرکز رشد در کشور اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر بیش از سه هزار موسسه آموزش عالی در کشور وجود دارد که دستاوردهای مناسبی را برای کشور به ارمغان آورده است.

عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه، غنی سازی هسته‌ای، سلول‌های بنیادی، هوافضا، پتروشیمی، نانوفناوری و صنایع پیشرفته را از جمله زمینه‌های توسعه علمی ذکر کرد و گفت: پیشرفت دراین حوزه‌ها موجب شده است که امروزه ایران جزو 10 کشور برتر دنیا قرار گیرد.

عضو اندیشکده علم مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت همچنین با اشاره به چالش‌های اصلی درحوزه علم و فناوری خاطرنشان کرد: در حال حاضر مدیریت علم و فناوری در حد و بنیه علمی ما نیست و متاسفانه ما ازاین مساله رنج می بریم.

وی همچنین اضافه کرد:‌ اعتقاد من این است که باید از خرد جمعی کمک بگیریم و در حوزه علم و فناوری افرادی را به کار گیریم که اعتقاد به مشورت داشته باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه وجود افراط در دیدگاه‌ها و تفکرات در حوزه علم و فناوری را از دیگر چالش ها عنوان کرد و گفت: برخی‌ها اعتقاد دارند که باید حصاری محدود ایجاد کنیم و انتشار مقاله در پایگاه های اطلاعاتی بین المللی را خیانتی به کشور می دانند ولی در واقع این طور نیست چرا که دنیای امروز دنیایی نیست که بخواهیم چیزی را پنهان کنیم. پایگاه‌های جهانی مخازن علمی جهان است که همه باید از آن استفاده کنند.

وی با تاکید بر این‌که نباید نگرانی ای از جهت استفاده از نتایج تحقیقات در سایر کشورها داشته باشیم، ادامه داد: استفاده از نتایج مقالات علمی خدمت به جامعه بشریت است.

شمسی پور همچنین تاکید کرد:‌ باید از تجربیات دنیا استفاده کنیم و آن را بومی سازی کنیم.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که برخی پژوهش و علم را از فناوری جدا می کنند توضیح داد: ما نمی توانیم این دو مقوله را از هم جدا کنیم چرا که تولید فناوری در گرو توسعه پژوهش و فناوری است.

دستور كار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال كردن الگوی پیشرفت ایرانی - اسلامی است. ما پیشرفت را به شكلی كه غرب دنبال كرد و پیش رفت، نمیخواهیم؛ پیشرفت غربی هیچ جاذبه‌ای برای انسان آگاهِ امروز ندارد. بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اساتید دانشگاه ها - (۱۳۹۲/۰۵/۱۵)

رویدادها

پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت دکتر پرویز داوودی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت پرویز داوودی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و از مدیران مؤمن، انقلابی و دانشمند را...

درگذشت استاد فقید دکتر پرویز داوودی

باکمال تاسف و تالم اطلاع حاصل شد استاد فرزانه جناب آقای دکتر داوودی عضو شورای عالی الگوی اسلامی ایرانی...

برگزاری اولین نشست اندیشکده چرخه نوآوری در سال جدید

در این نشست نقش پارک های علم و فناوری در تقویت اکوسیستم نوآوری کشور (مطالعه موردی پارک علم و فناوری...

نهادینه سازی سبک زندگی اسلامی ایرانی در اندیشکده خانواده

دبیرخانه اندیشکده خانواده اعلام کرد، این اندیشکده‌ بر آن است تا موضوع تبیین و نهادینه سازی سبک زندگی...

کیفیت روابط در خانواده ایرانی

پنجمین کنگره مشترک انجمن علمی روان شناسی خانواده ایران و اندیشکده خانواده الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با...

در‌ نشست سالانه اندیشکده سیاست مطرح شد:حکمرانی خوب و حکمرانی شرکتی

در‌ نشست سالانه اندیشکده سیاست الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت  دکتر رحمت الله قلی پور عضو اندیشکده و در جمع...

انسجام اجتماعی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

نشست سالانه اندیشکده امور اجتماعی، جمعیت و نیروی انسانی باعنوان چالش های اجتماعی الگوی اسلامی ایرانی...

نشست تخصصی علوم و فناوری کوانتم و چشم ­ انداز آینده

در این نشست که به همت اندیشکده علم الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، در محل مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ...

برگزاری نشست سالانه اندیشکده امنیت و دفاع الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

نشست سالانه اندیشکده امنیت و دفاع الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، با حضور رییس مرکز، اعضاء اندیشکده ها و...

Back to top