اطلاعات ساختاري | ||||||||||||||||||||
1- رئيس انديشكده
2- دبير انديشكده
دکتر احمد غیاثوند
3- اعضای اندیشکده
اعضای اندیشکده در سال 1400
1- دکتر محمدحسین پناهی 2- خانم دکتر سوسن باستانی 3- خانم دکتر فاطمه جواهری 4- خانم دکتر سهیلا صادقی فسایی 5- دکتر احمد غیاثوند 6- دکتر عبدالحسین کلانتری 7- خانم دکتر شهلا کاظمی پور 8- دکتر مسعود گلچین 9- دکتر سید محمد میرسندسی
|
||||||||||||||||||||
اطلاعات ماهوي | ||||||||||||||||||||
1- تعريف عنوان انديشكده
بي ترديد جامعه ايران در ابعاد مختلف در حال تغيير و دگرگوني است؛ به گونهاي كه نظم سنتي جامعه ايران در چند دهه اخير رو به تغيير نهاده و در حال مدرن شدن پيش ميرود. در این میان می توان به مواردی چون: تغییرات شاخصهای جمعیتی، ترکیب طبقات و اقشار اجتماعی، ميزان شهرنشيني، گسترش آموزش عالي، ورود زنان به عرصه اجتماع، وضعیت طبقات پایین و آسیب پذیر جامعه، مسائل و انحرافات اجتماعی، ترکیب نیروهای انسانی، جواني جمعيت، وضعیت اقوام مخلتف، وضعیت گذران اوقات فراغت، و ... اشاره کرد، که همه از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند. در اين ميان فهم و توصيف این دگرگوني ها و درك خطوط اصلي این تحولات در حوزه های مختلف جامعه يكي از مهمترین وظايف صاحبنظران و اصحاب علوم اجتماعي است. در واقع با توجه به شرايط فرهنگي، اجتماعي، سياسي و فرهنگي رو به تحول جامعه ايران، سازماندهي امور كشور نيازمند الگوست كه هم مبتني بر پیشرفت و نيز متناسب با ساختار بومی و ديني جامعه باشد؛ یعنی باید منجر به بهبود وضع موجود شود، و هم با مقتضیات فرهنگ اجتماعي جامعه و مختصات آن همسو و همجهت باشد. اين تحولات به نوبه خود چالش ها و مسائل مختلفي را به همراه داشته و دارد، كه فلسفه تأسيس انديشكده «امور اجتماعي، جمعيت و نيروي انساني» در اين راستاست. از سويي با عنايت به تعريف انديشكده به «اتاق فكر»، در صد پيوند علم و دانش با حوزه سياستگذاري اجتماعي هستيم تا بتوان راهبردهاي مقتضي را در اين خصوص تهيه و تدوين نمود. بنابراين عمده كاركرد اين انديشكده كمك به توسعه و پيشرفت اجتماعي جامعه ايران در ابعاد و سطوح مختلف ميباشد. در واقع انديشكده امور اجتماعي، جمعيت و نيروي انساني هستهاي مركزي و كانوني براي گردهم آمدن اساتيد، پژوهشگران و مسئولان امور اجتماعي كشور در قالب يك اتاق فكر است، تا بتوانند بحث و گفتگوي آزاد، منطقي و علمي را از طريق همكاري و همفكري مستمر و پيوسته در موضوعات اجتماعي و جمعيتي پيش ببرند، و در نهايت با بررسی وضع موجود، وضع مطلوب، سیاست ها و برنامه های موجود، و راهکارهای تحقق اهداف، دست به تدوين سند جامع امور اجتماعي كشور بپردازند. در راستاي انجام اين كار، داشتن جهتگيري تاريخي نسبت به موضوعات اجتماعي از منظر توجه به فرهنگ ديني و ايراني براي كمك به تحليل جامع تر و کامل تر از جامعه مهم به نظر ميرسد؛ در عين اينكه بررسي تجربي و بهرهمندي از نتايج كمي و كيفي مطالعات اجتماعي درك ما را از تحولات حاضر روشن ميسازد. همچنین بهرهمندي از نظريه، تجربيات و داشتن ديدگاه تطبيقي با ديگر كشورهاي همسايه، مسلمان و غربي جايگاه و اهميت پرداخت بدين مسائل و تحولات را بهتر مشخص خواهد ساخت.
2- تعريف قلمروي موضوعي انديشكده
در زمينه تعريف قلمرو موضوعي، اين انديشكده بر حسب موضوع رشتههاي دانشگاهي قابل تقسيم به دو بخش اساسي «امور اجتماعي» و «امور جمعيتي» است كه در قالب مجموعه علوم اجتماعي قابل مطالعه است. چنانچه بخواهيم از منظر جامعهشناسي به تفاوت امور اجتماعي با امور جامعه، تأملي داشته باشيم ميتوان گفت: تاريخ تفكر اجتماعي تمايز مفهومي مشخصي را بين جامعه و اجتماع نشان نميدهد (ويليامز 1977، فريزبي و ساير 1986). اين عدم تمايز مفهومي بين جامعه و اجتماع در ميان متفكرين اجتماعي ادامه دارد تا اينكه با اوج چهار فرايند صنعتي شدن، شهرنشيني، خردورزي و ديوانسالاري (بوروكراتيزاسيون) به تدريج مفاهيمي نظير جامعه بازاري، جامعه مدني، جامعه سياسي، جامعه عادل و غيره در آثار متفكراني نظير هابز، لاك، هگل و ديگران ظاهر گشت. به هر صورت با تشديد تفكيك اجتماعي و تقسيم كار اجتماعي در اثر چهار فرايند فوقالذكر، بتدريج دو مفهوم جامعه و اجتماعي در تقابل با يكديگر قرار گرفتند. اين تقابل در نظريه تونيس و ساير نظريههاي دو قطبي متبلور شد. بر اين اساس گمينشافت (Gemeeinschaft) و گزلشافت (Gesellschaft) به معناي اجتماع (Community) و جامعه (Society) از ابداعات فريناندتونيس است. حدود اواسط قرن بيستم، برخي از جامعهشناسان در صدد برآمدند تا دو مفهوم اجتماع و جامعه را در تقابل با يكديگر نبينند؛ بلكه اولي را به عنوان زير مجموعهاي از دومي بدانند. از نگاه اين جامعهشناسان اجتماع يك بعد اساسي جامعه امروز است (پارسونز و همكاران 1976، گلدنبرگ 1987، باري وبركويتز 1988، مونچ 1988، آلكساندر 1988، فارارو 1989، و غيره) به نظر اين گروه از جامعهشناسان پايه پيش عقلاني نظم اجتماعي در جامعه مدرن عاطفه است و روابط گرم و دوستانه و انجمني در كنار ساير روابط اجتماعي در جامعه جاري و ساري است (به نقل از چلبي، 1375). در اين مطالعه مراد از امور اجتماعي پذيرفتن برداشت اخير است. در بحث از امور جمعيتي ميتوان گفت: جعيتشناسي علمي است كه جمعيتهاي بزرگ در حال تغيير انساني را به لحاظ حجم، توزيع و تركيب، تغييرات در حجم و توزيع و تركيب، و عوامل اين تغييرات ـ شامل باروري، مرگ و مير و مهاجرت ـ را مطالعه ميكند. اين تعريف، با كمي اختلاف، تعريفي است كه هاوزر و دانكن از جمعيتشناسي ميدهند (Hauser and Duncan, 1969: 2). بنابراين جمعيت شناسي علمي است كه به مطالعه ساختمان و تحول و حركات جمعيت در زمان و مكان ميپردازد. پس اين رشته داراي چهار زمينه اصلي است: حجم جمعيت، توزيع جمعيت، تركيب جمعيت، حركات جمعیت. در مجموع از بررسي حاصل ميتوان نتيجه گرفت: انديشكده امور اجتماعي، جمعيت و نيروي انساني داراي دو قلمرو اساسي است: الف) قلمرو امور اجتماعي: اين بخش داراي دو محور امور كنش اجتماعي و ساختار اجتماعي ميباشد. همچنين ابعادي مختلف اين بخش شامل سبك زندگي، كيفيت زندگي، سرمايه اجتماعي، آموزش و توسعه شهروندي، خردورزي و عقلانيت جمعي، رفتارهاي اجتماعي، ارتباطات اجتماعی، هويت اجتماعي، زنان، جوانان، كودكان و نوجوانان، سالمندان، اقوام، طبقات اجتماعي و قشربندي سازمانهاي اجتماعي، آسيبهاي و انحرافات اجتماعي هستند. ب) قلمرو امور جمعيتي: در زمينه بخش جمعيتي دو محور جمعيت و نيروي انساني از هم تفكيك شده كه داراي ابعادي از قبيل؛ حجم جمعيت، حركات جمعيت، تركيب جمعيت، توزيع جمعيت، وضع فعاليت، وضعيت اشتغال و بيكاري ميباشد.
3- تشريح حوزه كاربردي و مخاطبان انديشكده
ـ وزارت ورزش و جوانان ـ وزارت كار و امور اجتماعي ـ سازمان امور زنان و خانواده رياست جمهوري ـ معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران ـ معاونت اجتماعي نيروي انتظامي ـ سازمان بهزیستی کشور ـ معاونت امور اجتماعي و شوراهاي وزارت كشور ـ مركز منطقهاي مطالعات و پژوهشهاي جمعيتي آسيا و اقيانوسيه ـ شوراي عالي انقلاب فرهنگي ـ انجمن جامعهشناسي ايران ـ انجمن جمعيتشناسي ايران ـ انجمن مطالعات فرهنگي و ارتباطات
4- تشريح ارتباط موضوعي انديشكده با ديگر انديشكدهها
|
||||||||||||||||||||
اطلاعات كاركردي | ||||||||||||||||||||
1- مطالب مرتبط
1- كار نوشت اول: چگونگی تعیین محورها و موضوعات انديشكده امور اجتماعي، جمعيت و نيروي انساني
2- كار نوشت دوم: مدل تحليلي توسعه و پيشرفت اجتماعي و مراحل كار انديشكده
3-دستورالعمل اندیشهورزی اعضای اندیشکده
5- نحوه مشارکت اندیشکدهها در فرایند تدوین تکنگاشت
6- نحوه تعاملات بین اندیشکدهها
7- آييننامه تشكيل و فعاليت كارگروههاي تخصصي انديشكدههاي مركز
باسمهتعالي آييننامه تشكيل و فعاليت كارگروههاي تخصصي انديشكدههاي مركز
مقدمه: كارگروههاي تخصصي انديشکدهها طبق بند نظامنامه انديشكدهها، براي انجام بخشي از وظايف در چارچوب نقشه راه تدوين الگو تشكيل ميشوند. ماده 1) كارگروه تخصصي بر اساس تصويب انديشكده و با ابلاغ رئيس انديشكده براي موضوع مشخص با چارچوب معين تشكيل ميگردد. ماده 2) هر كارگروه تخصصي بر اساس تنوع حوزه تخصصي و حجم كار و ميزان اعتبار مورد نياز متشکل از 3 الي 6 تن از اعضاي انديشکده به تشخيص انديشکده شکل ميگيرد. تبصره: هر کارگروه ميتواند 1تا 3 تن از صاحبنظران را با تصويب اعضاي کارگروه و با هماهنگي معاونت پشتيباني جايگزين اعضاء نمايد. ماده 3) كارگروه تخصصي موظف است چارچوب موضوع مورد مطالعه را تدوين و همراه با برنامه زمانبندي براي تصويب به انديشكده پيشنهاد نمايد. ماده 4) فهرست اعضاي کارگروه، چارچوب موضوع مورد مطالعه وبرنامه زمانبندي توسط رئيس انديشكده به معاونت هماهنگي و نظارت فرآيندي اعلام ميگردد. ماده 5) رئيس کارگروه به پيشنهاد رئيس انديشكده، تصويب انديشکده و با حکم رئيس انديشكده منصوب ميشود. دبيرانديشکده، دبير کارگروه بوده و در صورت عضويت در انديشکده، عضو کارگروه هم خواهد بود. ماده 6) کارگروه گزارش کار را به رئيس انديشكده منعکس ودر صورت نياز در جلسات انديشکده مطرح ميکند. اين آييننامه در 6 ماده و 1 تبصره در جلسه مورخ 7/4/93 شوراي معاونان مركز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت به تصويب رسيد.
|