حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر احمد احمدی رئیس اندیشکده معنویت: تجلی معنویت در اندیشه و عمل؛ امیرالمؤمنین (ع) نماد تبلور عمل در عبودیت و توحید

 

 

 

 7c-6

  

حجتالاسلاموالمسلمین دکتر احمد احمدی رئیس اندیشکده معنویت در مراسم افتتاحیه هفتمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که با عنوان «از الگوی پایه به سوی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» در محل همایشهای کتابخانه ملی برگزار شد به ایراد سخنرانی در باب تجلی معنویت در اندیشه و عمل پرداخت و با تأکید بر این موضوع که اسلام، دین اندیشه و عمل است به محتوای سوره حمد و توحید و تکرار آن در شبانهروز اشاره کرد و افزود: در اسلام اندیشه به تنهایی اهمیت نداشته و باید در عمل نیز متبلور شود. وی با اشاره به شخصیت امیرالمؤمنین (ع) به عنوان یک الگوی مناسب، وی را نماد تبلور عمل در عبودیت و توحید دانسته و بر این نکته تأکید کرد که پروردگار انسان را آفریده و از وی خواسته است تا زمین را آباد کند. حجتالاسلاموالمسلمین دکتر احمد احمدی در خاتمه توضیحات خود، تجلی معنویت در اندیشه و عمل را در سهشاخه دستهبندی کرد که عبارتاند از: تکلیف انسان نسبت به خود، تکلیف انسان نسبت به دیگران و تکلیف انسان نسبت به خدا.

 

رئیس اندیشکده معنویت با بیان این موضوع که انسان آفریده خداوندی است که از طریق وحی، به مقام بندگی مفتخر شده و آغاز و فرجام او بر اساس آیه «انا لله و انا الیه راجعون» تبیین و ترسیم گردیده است، افزود، او در علم کلام”لِله” و از آنِ خدا توصیف شده است و هر عملی را که انجام دهد، پاداش و کیفر آن را دریافت میکند. او باید همواره در اندیشه و رفتار خود به یاد خالق مهربان باشد و هرگز او را فراموش نکند.

 

دکتر احمدی در ادامه توضیحات خود گفت: انسان دستور و فرمان مالک حقیقی را هم از طریق فطرت و هم از طریق وحی دریافت میکند. هر کسی با سرشت و وجدان خویش درمییابد که در برابر خویش و برای آسایش و بقای خویش تکالیفی دارد و باید کارهایی انجام دهد و از اموری بپرهیزد تا به آن دست یابد. اشارت اصلی علم کلام نیز این است که به حکم عقل و وجدان و وحی، شکرِ مُنعم، واجب است و بر این اساس وقتی انسان به خود میآید، این پرسش برای وی مطرح میشود که من کیستم؛ از کجا آمدهام و به کجا میروم؟ آیا آفرینندهای دارم یا خود به خود پدید آمدهام؟ پس از آنکه به اجمال دریافت که آفرینندهای دارد، میاندیشد که در برابر نعمت آفرینش، چه تکلیفی بر عهده اوست؟

 

وی همچنین اظهار داشت: از نظر اسلام، علاوه بر تکلیفی که همه آدمیان نسبت به خود دارد، در برابر همنوعان خود هم مسئولیت دارند. عمران و آباد ساختن زمین و پیشرفت و تمدنسازی متناسب با پیشرفت علم و تکنیک، تکلیفی است که بر عهده همه آدمیان است. ما در عین حال که باید همواره خود را از آنِ خدا و رهسپار: به سوی او بپنداریم، باید خود را در مقابل همنوعان و دیگر موجودات عالَم خلقت نیز مسئول بدانیم و به استناد آیه «هُوَ اَنشَاَکُم مِن الارض و استَعمَرَکُم فیها» همه همت و اراده خود را برای عمران و آبادانی زمین به عنوان زیستگاه اصلی انسان بسیج کنیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید