راهیابی ادبیات پیشرفت در حوزه

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، استاد علی‌اکبر رشاد، رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران در اجلاسیه مدیران مدارس و مراکز تخصصی حوزه علمیه تهران با موضوع «نظام برنامه‌ریزی دینی»، گفت: در بخش برنامه‌ریزی در خیلی از مدارس حرکات و تجارب خوبی شکل گرفته و طی این چند سال در زمینه برنامه نویسی، برنامه‌ریزی و نقد کارهای جدی صورت گرفته است.رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران ادامه داد: در خصوص پیشرفت نظام برنامه‌ریزی دینی جلسه‌ای با مجلس داشتیم و توافقاتی صورت خواهد گرفت که پس از تغییرات مدیریتی در سطوح مختلف دچار تعطیلی طرح‌ها و برنامه نشویم. برنامه‌ریزی دینی نمی‌شود تک بعدی انجام شود گاهی طرح‌هایی ارائه می‌گردد که باعث لطمه زدن می‌شود اینها مشکلاتی است که در این چهل و چند سال کشور با آن مواجه بوده است.رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از دستورات رهبر معظم انقلاب اسلامی است و به حوزه علمیه نیز ابلاغ شده است، گفت: از همان ابتدای امر ۱۰ نفر به عنوان شورای این برنامه مشخص شد و ۱۷ اندیشکده تأسیس شد و از برکات این جلسات راهیابی ادبیات پیشرفت در حوزه است. از جمله جاهایی که به حوزه توجه شد در همین امر تدوین سند بود و حوزه علمیه پای کار آمد. در این چند ساله نزدیک به ۲۰ هزار نفر در تدوین سند ملی الگو مشارکت داشته‌اند و تمامی این اسناد فراملی و بالادستی هستند.وی با اشاره به عوامل مهم در برنامه‌ریزی دینی، عنصر انسانی را رکن رکین برنامه‌ریزی دینی دانست و گفت: عنصر زمان، مکان، غایت، ابزارها، روش‌ها و تقسیم کار بین نهادها و بسترها و موضوعات نیز از عوامل مهم و تأثیرگذار در شکل گیری برنامه‌ریزی دینی است. در برنامه‌ریزی دینی جامع‌نگری حرف اول را می‌زند، به طوری که به دلیل نبودن جامع‌نگری در موضوع برنامه‌ریزی دینی دولت‌ها لطمات زیادی به این مسئله وارد کرده‌اند و هر کس یک پرچمی را بلند می‌کند و عده‌ای را به دنبال خود می‌کشاند.عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: دین ما یک دستگاه جامع است و سه بعد عقاید، اخلاق و احکام دارد و دو بعد حاکم نیز دارد به نام معنویت و علم دینی که همه اینها در بستر این دو بعد پیشرفت و هویت پیدا می‌کند.استاد رشاد یادآور شد: وضعیت امروز جامعه به این دلیل است که دانشگاهیان ما در بستر علم سکولار تحصیل کرده‌اند و علم اقتصادی که بر اساس سکولار تدریس شده هیچ وقت نمی‌تواند خروجی اقتصاد اسلامی داشته باشد. مجریان دولتی ما غالباً متدین هستند، ولی علم مدیریتی آنها سکولار است.رئیس شورای حوزه علمیه تهران افزود: موضوع علم دینی در حوزه هنوز جدی نشده است و هنوز خروجی از علم دینی نداشته‌ایم مثلاً علم جامعه شناسی اسلامی را تدوین و به جامعه علمی معرفی کنیم تا جواب محکمی به کسانی باشد که می‌گویند علوم انسانی اسلامی نداریم و شدنی نیست.وی اظهار کرد: البته علوم فراوانی در حوزه در فرآیند تولید است، ولی هنوز یکی را پیش نبرده ایم و نظام سازی نکرده‌ایم. وقتی حوزه می‌خواهد برنامه‌ریزی کند باید با این نگاه برنامه‌ریزی کند.دوره طلایی مدیریتی حوزه:استاد رشاد با اشاره به موفقیت‌های چند سال اخیر حوزه علمیه و جایگاه علمی آیت الله اعرافی، بیان کرد: این دوره مدیریت حوزه نسبت به ادوار گذشته یک دوره طلایی است و ترکیب شورا نیز نسبتاً خوب است و حضور آقای اعرافی انصافاً غنیمت است. ایشان متخصص رشته فقهی جدید و بی سابقه فقه التربیه است.وی با تاکید بر آموزش برنامه‌ریزی به طلاب، گفت: یک طلبه باید مدیر باشد و جامعه را راهبری کند؛ مگر می‌شود بدون آشنایی با نظام برنامه‌ریزی جامعه را اداره کنیم.

3698

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید