جمعه, ۱۸ آبان ۱۴۰۳

مقدمه

ساختار سازمانی، مشخص ­کننده چگونگی تخصیص وظایف، نحوه قرار گرفتن افراد در پست‌های مختلف سازمانی، جریان گزارش­ دهی در درون سازمان و الگوی تعامل و هماهنگی بین واحدهای مختلف در جهت استفاده از امکانات سازمان است. ساختار سازمانی از داراي سه بعد است که عبارت است از:

- تمرکز: میزان قرار گرفتن اختیار تصمیم‌گیری در یک نقطه

- رسمیت: مقررات، دستورالعمل‌ها و روش‌ها (هرچه سازمان بزرگ‌تر شود سطح رسمیت افزایش می‌یابد)

- پیچیدگی: حدود تفکیک در درون سازمان: افقی (تقسیم کار بین واحدها)، عمودی (تعداد سطوح سلسله‌مراتب) و پراکندگی جغرافیایی

در ادامه با نگاه به این سه بعد، تلاش خواهد شد تا انتظارات و توقعات مورد نظر از ساختار مرکز روشن گردد. قبل از ورود به بحث باید چیستی الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت، مشخص شود تا ماهیت فعالیت مرکز روشن گردد. مقام معظم رهبری به خوبی به تبیین چیستی الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت پرداخته­ اند. با مطالعه بیانات ایشان، ماهیت و جایگاه این الگو مشخص خواهد شد. ایشان در دومین نشست اندیشه های راهبردی چنین فرمودند:

«وقتى مي‌گوييم الگوى ايرانى-اسلامى، يعنى يك نقشه‌ى جامع. بدون نقشه‌ى جامع، دچار سردرگمى خواهيم شد؛ اين الگو، نقشه‌ى جامع است؛ به ما مي­گويد كه به كدام طرف، به كدام سمت، براى كدام هدف داريم حركت مي‌كنيم. وضعيت مطلوب بايد تصوير شود و چگونگى رسيدن از وضع موجود به آن وضع مطلوب هم بايستى بيان شود ... اين، يك سند بالادستى خواهد بود نسبت به همه‌ى اسناد برنامه‌اى كشور و چشم‌انداز كشور و سياستگذارى‌هاى كشور. يعنى حتّى چشم‌اندازهاى بيست‌ساله و ده‌ساله كه در آينده تدوين خواهد شد، بايد بر اساس اين الگو تدوين شود؛ سياستگذارى‌هايى كه خواهد شد -سياست‌هاى كلان كشور- بايد از اين الگو پيروى كند و در درون اين الگو بگنجد».

 

شاخص­های مد نظر در طراحی ساختار مرکز

با توجه به ماهیت کاملاً جدید و بدیع مرکز نه تنها در سطح کشور و بلکه در سطح بین­الملل، طراحی ساختار ویژه برای آن از اهمیت خاصی برخوردار می­گردد. قبل از اقدام به طراحی ساختار لازم است شاخص­های ساختار بهینه و مطلوب برای مرکز، استخراج و تدوین گردد. مقام معظم رهبری، اشارات مفیدی راجع به سازکار تدوین الگو داشته­ اند که می­توان رهنمودهای روشنی را از آنها در تعریف و تعیین چگونگی طراحی تشکیلات مرکز و عملکرد آن به دست آورد. این رهنمودها عبارت است از:

 

الف- تشکیل حلقه‌های فکری و علمی

«ممكن است درباره‌ى همين مسئله‌ى الگوى اسلامى-ايرانى براى پيشرفت، ده و شايد ده‌ها گردهمايى و نشست لازم باشد. ممكن است ده‌ها حلقه‌ى علمى لازم باشد كه در دانشگاه‌هاى مختلف تشكيل شود. ممكن است صدها نفر از فرزانگان و نخبگان و دانشمندان ما كه ترجيح مي­دهند كار شخصى بكنند -اهل كار جمعى نيستند- آماده باشند در خانه‌هاى خودشان مطالعه كنند؛ از اينها بايستى استفاده شود. حلقه‌هاى فكرى تشكيل شود، دانشگاه‌ها و حوزه‌ها با اين مسئله درگير شوند، تا اينكه بتوانيم ان‌شاءاللَّه اين را به نقطه‌ى مطلوب خودش برسانيم».

 

ب- استفاده از ظرفیت­های کشور

«این کار، کار یک مجموعه خاص و محدود نیست؛ کاری است که باید همه ظرفیت نخبگانی کشور به میدان بیاید. مدل‌سازى و الگوسازى، كار خود شماست؛ يعنى كار نخبگان ماست. در تحقيقات دانشگاهى بايد دنبالش بروند، بحث كنند و در نهايت مدل پيشرفت را براى ايران اسلامى، براى اين جغرافيا، با اين تاريخ، با اين ملت، با اين امكانات، با اين آرمانها ترسيم و تعيين كنند ... من مي­خواهم بگويم مجموعه‌ى دانشگاهى كشور ما، مجموعه‌ى نخبگان كشور ما -هم حوزه و دانشگاه- يكى از بزرگترين كارهاشان بايد اين باشد كه نقشه‌ى جامع پيشرفت كشور را بر اساس مبانى اسلام تنظيم كنند» (بیانات در دیدار دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد 1386/02/25).

 

ج- ارائه پشتیبانی به نخبگان

«ما از آن مركز توقع نخواهيم كرد كه اين كار را او انجام دهد؛ بلكه توقع خواهيم كرد كه او اين حركت عظيم نخبگانى در كشور را زير نظر بگيرد، از آنها خبر بگيرد، به آنها كمك كند، پشتيبانى‌هاى گوناگون بكند؛ جورى باشد كه اين حركت متوقف نشود. البته عرض كرديم؛ لازم است يك كانون مركزى و ستادى به وجود بيايد و ان‌شاءاللَّه به وجود خواهد آمد. بنابراين امشب كار ما با شما تمام نمي­شود. يعنى اين مسئله، مسئله‌اى نيست كه توى اين جلسه شروع شده باشد و توى اين جلسه تمام شود؛ اين ان‌شاءاللَّه ادامه پيدا خواهد كرد. البته جمع­ هاى گوناگونى خواهند بود؛ يعنى افراد فراوانى هستند، شخصيت­هاى مختلفى هستند».

 

د- نظریه‌پردازی و ایده‌پردازی

«شما كه در دانشگاهيد، فعاليت شما فعاليت دانشگاهى است؛ بايد درس بخوانيد، تحقيق كنيد، به فكر نظريه‌سازى باشيد. الگو گرفتن بى‌قيد و شرط از نظريه‌پردازهاى غربى و شيوه‌ى ترجمه‌گرايى را غلط و خطرناك بدانيد. ما در زمينه‌ى علوم انسانى احتياج داريم به نظريه‌سازى. بسيارى از حوادث دنيا حتّى در زمينه‌هاى اقتصادى و سياسى و غيره، محكومِ نظرات صاحب‌نظران در علوم انسانى است؛ در جامعه‌شناسى، در روان‌شناسى، در فلسفه؛ آنها هستند كه شاخص­ها را مشخص مي­كنند» (بيانات‌ در دیدار اساتيد و دانشجويان دانشگاه­هاى شيراز 1387/02/14).

«کارهای بزرگ از ایده‌پردازی آغاز می شود. این ایده‌پردازی، کاری نیست که در اتاق­های دربسته و در خلأ انجام بگیرد» (بيانات‌ در دیدار دانشجويان دانشگاه فردوسی مشهد 1386/02/25).

 

هـ- گفتمان‌سازی در دو سطح نخبگان و عموم جامعه (علی‌الخصوص در زمینه ایجاد حس استقلال)

«هدف دومى كه ما از تشكيل اين جلسه داشته‌ايم، اين است كه يك فرهنگ و يك گفتمان، اول در ميان نخبگان و به تبع آن در سطح عموم جامعه به وجود بيايد. همين حرف­هايى كه شما امشب بيان كرديد، وقتى در سطح جامعه منتشر شود، ذهن نخبگان و سپس ذهن عموم مردم را به يك سمت اساسى سوق خواهد داد؛ انديشيدن در مورد الگوى توسعه و مدل حركت به سمت جلو، احساس اينكه بايد در اين زمينه، مستقل باشيم و روى پاى خودمان بايستيم، عيوب وابستگى و تكيه كردن به الگوهاى بيگانه گسترش خواهد يافت. ما امروز به اين احتياج داريم. متأسفانه جامعه‌ى نخبگانى ما هنوز در بخش­هاى مهمى از اين مسئله به يك نتيجه‌ى صحيح و درست نرسيده‌اند؛ كه اين بايد اتفاق بيفتد و به حول و قوه‌ى الهى اتفاق خواهد افتاد».

 

و- پرهیز از انحصارگرایی

«بايد جائى باشد كه اين حركت را در انحصار نگيرد».

 

بررسی اساس‌نامه مرکز نشان می­دهد وظایف مرکز در سه وظیفه عمده الف- تحقیق و توسعه تفکر، تحقیق و نظریه‌پردازی، ب- گفتمان­سازی و ج- تدوین الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت، خلاصه شده که مشروح آن به شرح ذیل است:

 

الف- تعمیق و توسعه تفکر، تحقیق و نظریه‌پردازی

مسئله ­شناسی

تقسیم کار ملی در حوزه پژوهش­های مورد نیاز

ایجاد حلقه ها و کانون­های تفکر

پیگیری تشکیل نشست­ های علمی

برقراری ارتباط و تبادل نظر بین‌المللی

ارزیابی آثار علمی و تقدیر از آنان

 

ب- گفتمان‌سازی

استفاده از ظرفیت رسانه ملی

تسهیل حضور جوانان در عرصه تفکر

تعمیق آگاهی­ های جوانان

طرح مباحث پیشرفت در سطح جامعه و مراکز علمی 

 

ج- طراحی و تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

کسب نظرهاي تخصصی صاحب‌نظران

شناسایی و گردآوری تحقیقات مرتبط 

بهره­برداری از نتایج تحقیقات مرتبط

ایجاد شبکه فراگیر الگو

تدوین پیش‌نویس الگو

ارزیابی وضعیت موجود 

آینده ­پژوهی پیشرفت کشور

 

 لذا مسئله­‌شناسی یا نیازسنجی پژوهشی، جزء اولین فعالیت­هایی است که باید مرکز انجام دهد تا پيرو آن براي رفع آنها مراکز علمی کشور، امکانات خود را بسیج كنند. همچنین، به منظور تدوین الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت، مهم‌ترین اقداماتی که مرکز باید انجام دهد تهیه اطلاعات، ایجاد ارتباطات و تقویت انگیزه­های دانشمندان و نخبگان در ایده‌پردازی و نظریه‌پردازی است.

یکی از سؤالات اساسی درباره فعالیت مرکز، این است که چگونه می­توان منابع و ظرفیت­ های کل کشور را به منظور تدوین الگوی پیشرفت به کار گرفت؟ مبتنی بر پاسخ به این سؤال است که خطوط اصلی حاکم بر نحوه طراحی ساختار روشن خواهد شد. مرکز باید بتواند به صورت افقی از ظرفیت­های موجود نهادهای علمی کشور بهره­برداری كند. باید تأکید كرد که راهبری خلق فکر، بینش و انگیزش در حوزه الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت در سطح ملی بر عهده این مرکز است و هدف مرکز، تصدی­گری در امور پژوهشی کشور نیست.

در طراحی این ساختار جهت دستیابی به ایده­ های جدید می­توان راهکارهای مختلفی مانند طراحی ساختار بدون معاونت، تشکیل کمیته­ هایی همچون گروه­های آموزشی در دانشگاه­ها و الگوبرداری از ساختارهای موجود دانشگاه‌ها، پژوهشگاه­ ها، انجمن­های علمی، سازمان­های مردم‌نهاد، مجلس شورای اسلامی یا شورای عالی انقلاب فرهنگی را مطمح نظر قرار داد. حلقه­ها یا اندیشکده­های علمی بنا بر تنوع موضوعات علمی مورد نیاز الگو در مرکز تشکیل خواهند شد. از اقتضائات فعالیت تیم­های علمی داخلی، استقلال علمی آنان، وجود نظام سلسله‌مراتب ضعیف و فضایی به دور از بوروکراسی­ های رایج است.

همچون نظام پردازش در رایانه­ ها باید برای مدیریت دو جریان در این نظام برنامه ­ریزی كرد؛ یکی جریان داده­‌ها و دیگری دستورالعمل تحلیل داده­ها. دستورالعمل­ها و ضوابط عمدتاً از ناحیه ریاست مرکز به مجموعه­ های زیر نظر ابلاغ می‌گردد ولی مرکز، نیازمند معاونت­ها یا دفاتری است که جریان داده و اطلاعات را نیز پشتیبانی و مدیریت كند. پیشنهاد اولیه این است که به اندیشکده­ها یا حلقه­ های علمی تدوین الگو حداقل از دو جهت، تغذیه اطلاعاتی صورت بگیرد. لذا باید دید طراحی این فرآیند و هماهنگی این جریان به چه شیوه­ ای خواهد بود.

جهت­‌گیری­های اساسی در تولید فکر و تأیید و تصویب ایده­ ها در اندیشکده­ها یا حلقه ­های علمی مرکز صورت می‌پذیرد. دیگر بخش­های مرکز به پشتیبانی و ایجاد بستر و در نهایت پردازش و غنی نمودن این ایده ها می­پردازند. به عبارتی، انتظار این است که حلقه‌های علمی، مغز خلاق مجموعه و بخش­های دیگر، مغز تحلیل­گر و پشتیبان باشند. استفاده از طرح­های شبکه­ای و خطوط افقی انتقال اطلاعات بین اجزای درونی مرکز و همچنین با نهادهای بیرونی می­تواند به افزایش کارآمدی فعالیت­ها کمک مؤثری نماید. بررسی محتوای علمی همایش­ها، نشست­ها، نشریات، منابع علمی و حتی اقدام مرکز به برگزاری این محفل­ ها و نشست­های تصمیم­ساز به منظور جمع‌بندی نظرها پیشنهاد می­شود.

هر سازمانی مرزهای نسبتاً مشخصی دارد که از طریق آن، اعضای خود را از غیر، جدا مي‌كند. چنین مرزهایی از طریق انعقاد قرارداد بین سازمان و اعضا مشخص می‌شود. انعطاف­‌پذیری این مرز و خطوط تمایز بین سازمان و دیگران از اصول حاکم بر طراحی ساختار مرکز است. این مرکز بايد امکان دریافت نظرهاي علمی هر دانشمندی را درباره روش یا محتوای تدوین الگو فراهم كند. فی­المثل، مرکز باید بتواند فرآیندهای گسترده­ای چون فرآیند دلفی را در سطح ملی، اجرا و هدایت كند؛ روش­هایی که سعی دارند ضمن پوشش طیف وسیعی از متخصصان، از طریق فرآیندهای ساختاریافته و اجماع بین متخصصان و غلبه بر تفکر گروه­گرایانه به ایده­های خلاقانه دست یابند. باید بتوان دانش موجود در نزد دانشمندان و فرهیختگان کشور را گردآوری و پالایش كرد. طراحی شبکه ­های مجازی یکی از بدیل­ های این امر است. لیکن استفاده از این روش، چه بازتابی در تشکیلات مرکز دارد؟ چه قالب تشکیلاتی می­تواند به امر مدیریت و راهبری تدوین الگو از طریق ابزارهای مجازی بپردازد؟ نظام بازخورد نظرها چگونه است؟

با مطالعه و غور در مبانی نظری موجود در علم مدیریت، مد نظر قرار دادن رهنمودهای مقام معظم رهبری (که در قبل به آن اشاره شد) و دریافت نظرها و انتظارات ریاست محترم مرکز از چگونگی کارکرد و خروجی ساختار آتی مرکز، شاخص­های زیر، کشف و استخراج شد. هر گونه طرحی که به عنوان تشکیلات مرکز پیشنهاد ­شود باید بتواند مبتنی بر این شاخص‌ها به شیوه­ای اثربخش، مأموریت و اهداف مرکز را تحقق بخشد. قطعاً ساختارهای متداول موجود، توان پاسخگویی و برآوردن این الزامات اساسی را نخواهد داشت و شایسته است طرح ­های خلاقانه و بدیع در این زمینه پیشنهاد شود. به نظر می­رسد با توجه به گستره وسیع مأموریت مرکز، ترکیبی از ساختارها مورد نیاز باشد. شاخص­های ذیل به صورت مختصر، بیان­کننده انتظارات و توقعات از ساختار مرکز و اصول حاكم بر آن است. از طریق این شاخص­ها می­توان به ارزیابی ظرفیت هر طرح ساختاری در تحقق مأموریت و اهداف مرکز مبادرت نمود.

 

1- انعطاف‌پذیری و چابکی

 چابکی، توانایی سازمان در درک تغییرات محیطی و پاسخگویی سریع به آن است. در زندگی سازمانی امروزین، تغییر و پویایی به امر پراهمیتی تبدیل شده است. سازمان­هایی که نتوانند پاسخی مقتضی به این تحولات بدهند در معرض نابودی قرار دارند. همان گونه که از عنوان مرکز هویداست این مرکز به مغز متفکر پیشرفت نظام تبدیل خواهد شد. در نتیجه، اولین ویژگی ساختار مرکز، چابکی آن در پاسخ به تغییرات محیطی است. چابک بودن یک سازمان نیز نیازمند مقدمات و الزاماتی است که انعطاف­ پذیری از مهم­ترین آنهاست. لذا ضروری است ساختاری برای مرکز طراحی گردد که جهت تطبیق با شرایط جدید و غلبه بر مسائل پیش رو، آمادگی و امکان اعمال تغییر در آن فراهم باشد.

 

2- رسمیت کم (اقل دستورالعمل­ها و رویه ­های رسمی)

رسمیت یکی از ابزارهای مهم در استانداردسازی رفتارها در بوروکراسی ماشینی است. ساختارهاي ماشيني براي دستيابي به كارايي بالا در محيط­هاي ثابت طراحی شده است. وجود رسمیت زیاد، میزان کاغذبازی اداری را افزایش و آزادی عمل افراد را به شدت کاهش خواهد داد و فرهنگی، سخت و ماشینی بر سازمان حاکم می‌نماید. یکی از محیط­ های سازمانی که به دلیل نیاز به خلاقیت، تناسب چندانی با شدت بالای رسمیت ندارد سازمان­های پژوهشی و تولیدکننده علم است. در نتیجه با عنایت به ماهیت فعالیت مرکز، ضروری است رسمیتی کم بر آن حاکم گردد.

 

3- تمرکز کم و استقلال زیاد زیرمجموعه‌ها

ماهیت تولید علم نیاز به سطح بالای عدم تمرکز سازمانی و استقلال واحدهای سازمانی دارد. وجود تمرکز زیاد در یک مجموعه علمی، علاوه بر اینکه روحیه خلق علم و هم ­افزایی علمی را ضعیف می‌كند باعث کندی شدید پیشرفت فعالیت­ها خواهد شد.

 

4- پیچیدگی کم

افزایش پیچیدگی سازمان با توجه به افزایش حدود تفکیک افقی در واحدهای سازمان، تفکیک عمودی از طریق ایجاد سلسله‌مراتب در سازمان و تفکیک جغرافیایی باعث مشکل­تر شدن برقراری ارتباط و تعامل بین اجزای سازمان و افزایش پدیده بخشی­ نگری خواهد شد. با توجه به ضرورت وجود تعاملات آسان و انعطاف­ پذیری زياد ساختاری، پیچیدگی زياد، تناسبی با ماهیت مرکز نخواهد داشت.

 

5- کار تیمی

یکی از خصوصیات مهم تیم­ها، عدم نیاز به تعریف دقیق شرح وظایف برای تک تک اعضای تیم است؛ لذا در اداي وظایف محوله به تیم، امکان جابه‌جایی افراد با یکدیگر وجود دارد. این سطح بالای انعطاف­پذیری، مناسب وظیفه‌هایی است که به خلاقیت زیادی نیاز دارند. راهبری تولید علم و گفتمان­ سازی وظایفی نیستند که بتوان آنها را تجزیه و هر جزء را به فردي واگذار نمود. تعریف تیم­های مختلف علمی، راهکاری است که در آن، علاوه بر تعریف موضوعات کلی عملکرد، جزئیات اجراي آن در بین اعضای تیم از طریق گفت‌وگو و طی زمان، مشخص خواهد شد. به‌کارگیری تیم­ها قطعاً یکی از راهکارهای ارتقای عملکرد مرکز خواهد بود.

 

6- پرهیز از تصدی­گری امر پژوهش و برون‌سپاری

گسترده شدن فعالیت­ها در عصر کنونی، این الزام را برای سازمان­ها ایجاد نموده است که از ظرفیت­های موجود در محیط خود به خوبی استفاده نمایند و فقط در موارد تخصصی به توان داخلی خود تکیه کنند. با توجه به وجود نهادهای عدیده علمی و پژوهشی در کشور، مرکز سعی خواهد نمود بسیاری از نیازهای خود را از طریق برون‌سپاری فعالیت­ها تأمین نماید؛ خصوصاً اینکه جایگاه ویژه مرکز در امر سیاستگذاری، اجازه تصدی­گری پژوهشی را به آن نخواهد داد.

 

7- مرز سازمانی منعطف و توان ارتباطات شبکه‌ای (خصوصاً با مراکز علمی)

ابزارهای مجازی کنونی، این امکان را به مرکز می‌دهد که ظرفیت تولید علم را در خود جهت تدوین الگو از طریق برقراری ارتباطات شبکه­ای با نهادهای علمی موجود و حتی شخصیت­های دانشمند ارتقا بخشد. بدين منظور، پرهیز از تحدید مرزهای سازمانی مرکز به حیطه اجزا و واحدهای داخلی آن ضروری به نظر می‌رسد. می­توان تمامی نهادهای علمی کشور را عضو یا همکار مرکز قلمداد نمود. وسعت مرزهای علمی مرکز را باید به وسعت مرزهای علمی کشور گسترش داد.

 

8- توانایی تقسیم کار و بسیج منابع ملی

مرکز به واحدهایی نیاز دارد که بتوانند در درجه اول به تعیین نیازهای پژوهشی در امر تدوین الگو بپردازند. سپس با تقسیم آن نیازها بین نهادهای علمی موجود در سطح کشور، بسیجی از  ظرفیت­های موجود را ایجاد نمایند.

 

9- ارتباط آسان حلقه‌های علمی مرکز با ریاست مرکز

یکی از نکاتی که در قبل به آن اشاره شد کم بودن سطوح سلسله‌مراتب است. این امر باید در مورد هسته‌ها یا حلقه‌های علمی مرکز به صورت خاص مد نظر قرار بگیرد. بدين منظور پیشنهاد می­گردد حلقه‌های علمی مرکز مستقیماً زیر نظر رئیس مرکز فعالیت نمایند تا علاوه بر افزایش انگیزه اعضای حلقه ­ها، امکان نظارت و هدایت بیشتر ریاست مرکز  بر حلقه­ ها نیز فراهم شود.

 

10- عدم بخشی‌نگری و هدف‌مداری

یکی از اقدامات لازم در مسیر تدوین الگو، تلاش در جهت تضعیف بخشی­نگری در واحدهای مرکز است. هر جزء داخلی در مرکز باید با مد نظر قرار دادن اهداف اصلی مرکز و همکاری مناسب با دیگر بخش­های داخلی، سعی در حرکت در مسیر تدوین الگو داشته باشد. در صورت نیاز، تمامی واحدهای مرکز همچون اعضای یک تیم کاری باید به تکمیل فعالیت­های یکدیگر بپردازند.

 

11- سهولت ارزیابی عملکرد

تعریف وظایف شفاف و غیرمتداخل برای هر یک از واحدهای مرکز باعث تسهیل فرآیند ارزیابی عملکرد خصوصاً از جهت میزان اثرگذاری در پیشبرد تدوین الگو می­شود.

 

12- توان زياد خلق دانش

ساختار پیشنهادی مرکز باید بتواند ظرف خلاقیت قرار بگیرد و از توان زياد خلق دانش برخوردار باشد.

 

13- تصمیم‌گیری تقریباً اجماعی

ساختار سازمانی، قالب و کالبد همه فرآیندها و تصمیمات سازمانی است. با توجه به ماهیت فعالیت مرکز که دانش‌مبنا است سهیم شدن در گنجینه دانش تعداد بیشتری از دانشمندان در حل مسائل باعث افزایش اثربخشی مرکز خواهد بود. لذا رویکرد تصمیم‌گیری فردی چندان تناسبی با مأموریت مرکز ندارد و روش تصمیم‌گیری شورایی برای فعالیت­های آن پیشنهاد می‌گردد.

 

14- توان گفتمان‌سازی

یکی از سه وظیفه مهم مرکز، ترویج، گفتمان­سازی و طرح گسترده موضوعات پیشرفت در سطح جامعه خصوصاً در بین نخبگان و دانشمندان است. این امر به فعالیت­های شبکه ­ای نیاز دارد که جز در ساختاري پویا و فعال، امکان بروز ندارد.

 

15- احساس اهمیت و وجهه علمی كارمندان دانشی

یکی از الزامات ایجاد چابکی در سازمان، وجود نیروی دانشی در سازمان است. علاوه بر نیاز به وجود استقلال باید احساس اهمیت، شخصیت و وجهه علمی در پرسنل دانشی مجموعه تقویت گردد؛ به نحوی که دانشمندان حاضر در سازمان، خود را به واقع، مغز متفکر و مایه حرکت سازمان بدانند. لذا شیوه سازماندهی كارمندان باید به شیوه­ ای صورت بگیرد که جایگاه علمی افراد حفظ شود.

 

اعضاي شوراي عالي با در نظر گرفتن اهداف و وظايف مركز و همچنين اصول حاكم بر طراحي ساختار مركز پس از چندين جلسه بحث و بررسي و تحليل ساختارهاي پيشنهادي، نمودار سازماني ذيل را به تصويب رساندند. در اين ساختار، دو دفتر و سه معاونت به همراه 28 انديشكده پيش‌بيني شده است. ضمناً دبيرخانه حوزوي مركز ذيل شوراي حوزوي نيز مشغول به فعاليت مي‌باشد.

 

Back to top