شنبه, ۰۶ مرداد ۱۴۰۳

 رييس مركز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت با بيان اين كه در فرايند تهيه الگو تلاش مي شود با جلب سرمايه هاي فكري كشور ضعف اساسي نظام تصمیم­گیری و برنامه­ریزی کشور كه کمبود تفکر علمی است، جبران شود، تاكيد كرد: الگو برنامه جامع است و وارد جزئیات نمی­شود لذا تفکر علمی که وجه مشترک حوزه‌های تخصصی علمی است در درجه اول و قبل از تخصص­ها مورد نیاز است.

 دكتر صادق واعظ زاده كه در افتتاحيه نخستين كنفرانس الگوي اسلامي ايراني پيشرفت سخن مي گفت با تاكيد بر اين كه پیشرفت به معنی تحول و تعالی جامعه ایران در همه ابعاد با اقدامات دستوری محقق نمي شود، اظهار داشت: لازمه پيشرفت، تحولات فکری و علمی و معنوی است؛ لذا الگوی پیشرفت قبل از آن­که مجموعه­ای از بایدها و نبایدها خطاب به مجریان باشد، طرح جامع تحول و ترقیِ اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و سیاسی کشور است که هم شامل تعیین هدف­ها و هم شامل طراحی مسیر رسیدن به آن­ها است.

وي خاطرنشان كرد:هدف­ها و مسیر پیشرفت بر اساس نگاه اصیل اسلامی به انسان، جامعه، طبیعت و خدا و بر اساس مقتضیات اساسی ایران و جهان در عصر حاضر تعیین می­شود و سرمایه­ها و مزیت­های پایدار کشور را در نظر می­گیرد.

 عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاكيد بر اين كه سند الگو نه در تقابل و نفي اسناد برنامه­ای موجود كه در جهت بسط افق و تکامل و هماهنگی آن­ها است، تصريح كرد: برنامه­های پنج­ساله و اصول سیاست­های آن­ها، سیاست­های کلی نظام و سند چشم انداز و نیز اسناد بخشی در حوزه علم و آموزش و فرهنگ و اقتصاد و غیره هریک در مرحله­ای از عمر نظام جمهوری اسلامی ضروری به­نظر رسیده­اند و تهیه آن­ها از نقاط قوت جمهوری اسلامی است؛ اما کار کشور با این اسناد به سامان مطلوب نرسیده و مشکلات اساسی در کشور وجود دارد.

وي خاطرنشان كرد: طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به عنوان سندی بالادستی نسبت به همه اسناد برنامه­ای کشور، مرحلة متکاملی از هدف­گذاری و مسیریابی و برنامه­ریزی کلان کشور است که به ياري خدا با توجه به تجارب و عبرت­های حاصل در کشور از جمله آنچه مربوط به تهیه و اجرای اسناد برنامه­ای موجود است انجام خواهد شد.

رييس مركز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت خاطرنشان كرد: یکی از ویژگی­های الگو نسبت به برنامه­های موجود، مبتنی بودن آن بر نظریه یا نظریه­های تدوین شده در ایران است. نظریه بر خلاف سند قانونی با دستور و ابلاغ تدوین نمی­شود؛ بلکه در جریان اندیشه­ورزی و بحث­های علمی حاصل می­شود. اسلام در این عرصه سخن شنیدنی دارد؛ بنابراین میدان دادن به اندیشه و بحث علمی و اسلامی در حوزه پیشرفت کشور از مقدمات ضروری تهیه و طراحی الگو است.

 وي با تاكيد بر ضرورت حضور جدی متفکران و صاحب­نظران دانشگاهی و حوزوی در اندیشه­ورزی و نظریه­پردازی و طراحی الگو اظهار داشت: اصولاً تحولات کشور باید به دست نخبگان حوزوی و دانشگاهی مدیریت و راهبری شود؛ بنابراین الگوی پیشرفت کشور که طرح و برنامه این تحولات است باید به دست آن­ها تهیه شود و البته نباید از خواست­ها و نظرات و مشکلات عموم مردم به­دور باشد.

 واعظ زاده تصريح كرد: با توجه به جامعیت الگو در همه عرصه‌ها در تهیه مقدمات و مبانی و متن الگو به تخصص­های دانشگاهی و حوزوی زیادی احتیاج است. ممکن است بعضی از تخصص‌ها بیشتر مورد نیاز باشد، اما به حضور همه دانشمندان و صاحب­نظران و متخصصان کشور در طراحی الگو نیاز داریم زیرا در طراحی الگو، تفکر علمی مهمتر از تخصص علمی است.

 وي افزود: تهیه الگو به همان اندازه که ضروری و مهم است، دشوار و حساس است و قدم­هایی که برای تهیه الگو برداشته مي شود باید بسیار حساب­شده و دقیق باشد تا کار در مدت زمان معقولی به سرانجام مشخص و مطلوب برسد و اولین پیش­نویس الگو تهیه و تدوین شود.

 رييس شوراي عالي مركز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت در ادامه با اشاره به اين كه طي يك سالي كه از تشكيل مركز مي گذرد اقدامات مقدماتی متعددی آغاز شده که در قالب نقشه راه طراحی و تدوین الگو كه پس از کنفرانس نهایی خواهد شد ادامه مي يابد، خاطرنشان كرد: از جمله اين اقدامات مي توان به تهیه پیش­نویس اصول راهنمای الگو، تدوین برنامه تقسیم کار بین مراکز و مجامع علمی و پژوهشی، آغاز طراحی شبکه مجازی برای مشارکت موثر و کم هزینه متفکران در سراسر کشور، انجام مقدمات لازم برای تشکیل حلقه­های فکری، تدوین مدل مفهومی اولیه الگو و منطق موضوعات مربوط، تحلیل عبرت­ها و تجارب طرح‌ ها و برنامه­ریزی­های راهبردی در کشور پس از انقلاب با حضور مدیران ارشد ذیربط، برپايي نشست­های ویژه با رؤسای دانشگاه­ها و مدیریت عالی حوزه­های علمیه و انجمن­های علمی و گام­های اولیه در جلب مشارکت جوانان اشاره كرد.

وي در پايان ابراز اميدواري كرد كه برگزاري نخستين کنفرانس الگوي اسلامي ايراني پيشرفت بتواند حاصل پژوهش­های جدیدی را ارائه کند که در طراحی نقشه­راه الگو که تعین قدم­های آتی و زمان­بندی و سازمان­دهی و مدیریت کار، بخشی از آن است موثر باشند.

نخستين كنفرانس الگوي اسلامي ايراني پيشرفت با رويكرد نقشه راه طراحي و تدوين الگو، دهم و يازدهم خردادماه در كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران در حال برگزاري است.

Back to top