یکشنبه, ۰۷ مرداد ۱۴۰۳

عضو شوراي عالي مركز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت، مساله اقتصاد را يكي از مهمترين موضوعات الگو برشمرد كه به لحاظ مرتبط بودن با زندگي اجتماعي مردم، بايد مورد مداقه بيشتري قرار گيرد و بسياري از مباني آن، بر اساس اصول اسلامي بازنگري شود.

دكتر پرويز داوودي، رئيس انديشكده اقتصاد مركز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت در گفت‌وگو با پايگاه اطلاع رساني مركز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت، با اشاره به مشكلات علوم انساني و حوزه اقتصاد در كشور و همچنين عجين شدن مسائل اقتصادي با زندگي روزمره و اجتماعي مردم و نيز لزوم توجه به مباني آن در الگوي اسلامي ايراني پيشرفت اظهار داشت: براي اداره نظام، پس از مسائل فرهنگي، سامان دادن به اهداف و نظام اقتصادي يكي از اولويت‌هاست چرا كه مردم به طور روزانه آن را درك مي‌كنند و با زندگي آنان عجين شده است.

عضو شورای عالی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ادامه داد: متأسفانه در كشور علي رغم داشتن منابع غني در حوزه اقتصاد، كار لازم و جدی انجام نگرفته و مسائل مربوط به آن را به محك نيازهاي اجتماعي و احكام اسلامي قرار نداده‌ايم. از اين رو بايد اين مسأله عميق تر مورد بحث قرار گيرد و با شكافتن موضوع، مسائل در اختيار مجتهدان قرار گرفته تا بتوانند احكام متناسب را استخراج نمايند.

داووي همچنين بر اين مساله تأكيد كرد كه بايد در ادبيات اقتصادي كشور تحول ايجاد شود و مباني آن كه در راستاي مباني اسلامي نيست، مورد بازنگري قرار گيرد.

استاد اقتصاد دانشگاه شهيد بهشتي در ادامه با بيان اينكه پس از انقلاب اسلامي نياز به داشتن مدل و نقشه راه حركت كشور به شدت احساس مي‌شد، اما به دليل فشارهاي استكبار و معضلات سيستم آموزشي كشور بيشتر در قالب دفاعي وارد عمل شديم، تصريح كرد: تلاش‌هايي براي دفع هجمه ها در عرصه عمل انجام شد و هم زمان در بحث نظري نيز حركت‌هايي را انجام داديم ولي نتوانستيم آنها را به صورت مجموعه‌اي منسجم و مرتبط عرضه نماييم، تا اينكه فرمايشات رهبر معظم انقلاب  اسلامی براي ايجاد الگو، جرقه و دستوري براي شروع كار ايجاد كرد.

رئيس انديشكده اقتصاد مركز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت افزود: بايد در اين حركت هماهنگ كه همان تدوين الگوست، مجموعه تلاش‌ها را هماهنگ و منابع را استخراج نماييم تا بتوانيم با داشتن الگو از آشفتگي‌ها به درآييم و هدايت لازم براي حركت رو به جلوي كشور را داشته باشيم.

Back to top