یکشنبه, ۰۷ مرداد ۱۴۰۳

 آیت‌الله علی اکبر رشاد عضو شورای عالی و رئیس شورای حوزوی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، در ابتدای سخنان خود در مراسم افتتاحیه همایش ملی پیشرفت از منظر قرآن و حدیث، ضمن تشکر از پیام ارزشمند حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در خصوص همایش پیشرفت از منظر قرآن و حدیث، به نظر و توجهات معظم‌له به پیشرفت اسلامی اشاره نمودند.

به گزارش دفتر ارتباطات مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، رئیس حوزه علمیه استان تهران گفت: در مقام توسعه و پیشرفت باید به مرحله‌ای برسیم که غرب نتواند با ما مقابله کند و در این راه مانع شود.

آیت‌الله علی‌اکبر رشاد اظهار کرد: غرب در دهه‌های اخیر تلاش کرده مانع پیشرفت کشورمان شود که در زمینه هسته‌ای نیز همین گونه بوده است و در آینده مسائل دیگری را مطرح می‌کنند تا سد راه پیشرفت ایران شوند.

وی اظهار کرد: طراحی یک مدل پایه و اجمالی از الگوی پیشرفت، از عوامل تعیین‌کننده در طراحی الگو است و این مدل پایه، باید براساس یک مدل تجربی تهیه و تدوین شود.

وی درباره روش طراحی الگو خاطرنشان کرد: این الگو باید هم اسلامی باشد و هم ایرانی، که بخش اسلامیت آن جنبه اصلی این الگو خواهد بود و در بخش ایرانیت نیز توجه به مسائل جغرافیایی و بومی ایران مورد توجه است.

این استاد برجسته حوزوی و دانشمند جهان اسلام در ادامه فرمودند: طراحی الگو، یک مأموریت عظیم تاریخی است که بر عهده ما قرار گرفته است و ما باید بدانیم که داریم تاریخ‌سازی می‌کنیم و مسأله فقط نوشتن یک سند متعارف نیست. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند: این سند فراتر از همه اسناد بالادستی است و اگر ما نتوانیم الگوی پیشرفت را طراحی و به اجرا بگذاریم، گویی انقلاب تاکنون کاری نکرده است.

وی گفت: در نهایت این پیام اسلام است که جهانی خواهد شد و کفر، شرک و اومانیسم جهانی نخواهند شد چراکه خلاف اراده خداوند متعال هستند و همچنین ستم هم جهانی نخواهد شد زیرا پروردگار عادل است.

وی با اشاره به این‌که «عده‌ای به اشتباه معتقدند مفاهیم مدرن را تعالیم دینی نمی‌تواند پاسخ دهد» ادامه داد: تشکیک‌ها و تردیدها اگر فراتر از طرح پرسش باشد ناشی از پیش‌گمان‌های ناصواب و جهل است که این تردیدها بر آن بنا می‌شود.

وی با اشاره به آیات ۲۷ و ۲۸ سوره فتح گفت: این دو آیه همه مبانی، لوازم و نتایج مقوله پیشرفت را به دقت مشتمل بر هزار و یک نکته بیان می‌کند، در مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و سایر موسسات علمی باید این آیات را تحلیل کنند تا به نکات دقیقی برسند.

رشاد با بیان این‌که «اولین محوری که در قرآن تأکید می‌شود این است که اسلام غلبه منطقی، معرفتی و هم غلبه قهری در جهان خواهد داشت» اظهار کرد: اوصاف پیامبر(ص) و اصحاب ایشان در هر عصر و زمانی و فرآیندی که امت باید طی کنند در تمام کتب اصلی آسمانی یعنی قرآن، تورات و انجیل آمده است.

آیت‌الله رشاد در پایان سخنان خود از محققان و پژوهشگرانی که در امر تدوین مقالات تلاش نمودند و نیز شورای محترم عالی مرکز و ریاست محترم مرکز الگو و حضار و شرکت‌کنندگان تقدیر و تشکر نمودند.

Back to top