در ادامه نشستهای تخصصی اندیشکدههای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و به منظور تبیین پیشنویس سند الگوی اسلامی پیشرفت، از سوی اندیشکده اقتصاد، نشست اندیشهورزی با موضوع "نظام یکپارچه مالیاتی _حمایتی" برگزار شد.
در این نشست که با حضور اعضا و کارشناسان اندیشکده اقتصاد و مدیران مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، اساتید و اعضای هیات علمی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی و کارشناسان مرتبط در نهادها و دستگاههای اجرایی کشور، بصورت حضوری و مجازی در برگزار شد. در ابتدای این نشست، دکتر جواد حسینزاده معاون پایش و بهبود فضای کسب و کار موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، هدف از برگزاری این نشست را بررسی تأثیر حکمرانی داده و افزایش استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بر بهبود نظام مالیاتی حمایتی کشور برشمرد و خاطر نشان کرد: با اعمال رویکردهای نوین و ابزارهای پیشرفته، امکان بهبود عملکرد، شفافیت بیشتر و کاهش تبانی در این نظام مهم ایجاد خواهد شد. وی با اشاره بر اهمیت و تاثیر نظام مالیاتی حمایتی بر اقتصاد کشور ادامه داد: نظام مالیاتی حمایتی نقشی کلیدی در توزیع عادلانه ثروت،کاهش فقر و ایجاد عدالت اجتماعی ایفا میکند و با استفاده از این نظام، دولت میتواند منابع مالی لازم برای ارائه خدمات عمومی به اقشار کمدرآمد و حمایت از تولید ملی را تامین کند. دکتر حسینزاده با تاکید بر اینکه نظام مالیاتی حمایتی یکی از ابزارهای اساسی در جمعآوری منابع مالی دولت است، به مولفههای اثرگذار در این فرایند مانند تأمین منابع مالی برای دولت،توزیع عادلانهتر منابع و درآمدها در جامعه، عدالت مالیاتی، تنظیم بازار و تحریک سرمایهگذاری وتوسعه اقتصادی اشاره کرد. معاون پایش و بهبود فضای کسب و کار موسسه ضمن اشاره به تاثیر و اهمیت حکمرانی داده و نقش آن در بهبود عملکرد نظام مالیاتی افزود: حکمرانی بدون داده، آمار، حکمرانی با چشمان بسته است، حکمرانی داده، به عنوان یک فرایند استراتژیک و نوین، نقش بسیار مهمی در بهبود عملکرد نظام مالیاتی دارد و به مدیران و تصمیمگیرندگان این امکان را میدهد تا از دادهها و اطلاعات موجود به شکل بهتر و هوشمندانهتری استفاده کنند. دکتر حسین زاده در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی چالشهای موجود در اجرای حکمرانی داده در نظام مالیاتی ایران پرداخت و گفت: اجرای حکمرانی داده در نظام مالیاتی ایران نیازمند حل چند چالش اساسی از جمله: کیفیت داده ها، امنیت داده، برداشت و تفسیر داده و انگیزه و هماهنگی سازمانی دارد که با مدیریت این چالشها و اتخاذ راهکارهای مناسب، می توان به ارتقای حکمرانی داده در نظام مالیاتی ایران کمک کرد. وی در ادامه به ارائه راهکارهای موثر برای افزایش نقش حکمرانی داده در توسعه و پایداری نظام مالیاتی حمایتی ایران اشاره کرد و گفت : برای افزایش نقش حکمرانی داده در توسعه و پایداری نظام مالیاتی حمایتی ایران، بایستی نسبت به تقویت زیرساخت های فنی و فرهنگی ، ایجاد فرهنگ همکاری و هم افزایی، آموزش و آگاهیرسانی و ایجاد سیاستها و قوانین مناسب اقدام نمود تا بهبود قابل توجهی در عملکرد و کارایی این نظام ایجاد گردد. درادامه این نشست دکتر مهدی موحدی، عضو اندیشکده اقتصاد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور، ساختار و نظام یکپارچه مالیاتی _حمایتی را راه حلی برای اصلاح ساختار ورفع ناترازیهای در آمدی و رفاهی دانست و گفت: هر کشوری که در مسیر پیشرفت است،برخوردار از چنین نظامی است. وی در ادامه به برخی از ساختارهای ناعادلانه در نظام های پولی و بانکی؛نظام آموزشی،نظام تامین کالاهای اساسی،نظام مالیاتی،نظام انرژی ومنابع طبیعی، نظام بهداشت و درمان،نظام تامین اجتماعی ونظام کار پرداخت. دکتر موحدی ضمن تبیین مکاتب فلسفی سیاسی و اصول حاکم بر نظام مالیاتی به بررسی ضریب جینی کشورهای مختلف پرداخت و در بیان تحقق نظامهای یکپارچه مالیاتی و حمایتی به چرخه پرداخت مالیات منفی (یارانه) به خانوارهای دارای درآمد خالص پایین ومنفی و برخورداری آحاد جامعه از معیشت شرافتمندانه و همراه با کرامت (نظام یکپارچه مالتی _حمایتی) پرداخت. وی ضعف نظام مالیاتی به جهت وابستگی تاریخی کشور به منابع طبیعی؛فقدان زیر ساخت اطلاعاتی یکپارچه به عنوان بستر داده ای ومشکلات نهادی را از دلایل عدم شکل گیری نظام یکپارچه مالیاتی و رفاهی عنوان نمود.
دکتر موحدی همچنین به راهبرهای حل مشکل با تاکید بر اصلاح ساختار به تحول پارادایمیک نظام مالیاتی مبتنی بر ریز داده های متناظر رویدادهای ملی وبانکی و همچنین توانمندی در صحت سنجی متقاطع با اطلاعات اشخاص ثالت بر لزوم ابتنای نظام مالیاتی کشور و تشکیل یک سازمان با اهدا ف مشترک وصول مالیات واعطای یارانه مبتنی بر شناسنامه داده های مالی و مالیاتی هر خانوار تاکید کرد. در پایان اعضاء هیات علمی و اعضای اندیشکدهها، به طرح سوالات و ارائه دیدگاه های خود در زمینه نظام یکپارچه مالیاتی _حمایتی پرداختند.
در این نشست که با حضور اعضا و کارشناسان اندیشکده اقتصاد و مدیران مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، اساتید و اعضای هیات علمی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی و کارشناسان مرتبط در نهادها و دستگاههای اجرایی کشور، بصورت حضوری و مجازی در برگزار شد. در ابتدای این نشست، دکتر جواد حسینزاده معاون پایش و بهبود فضای کسب و کار موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، هدف از برگزاری این نشست را بررسی تأثیر حکمرانی داده و افزایش استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بر بهبود نظام مالیاتی حمایتی کشور برشمرد و خاطر نشان کرد: با اعمال رویکردهای نوین و ابزارهای پیشرفته، امکان بهبود عملکرد، شفافیت بیشتر و کاهش تبانی در این نظام مهم ایجاد خواهد شد. وی با اشاره بر اهمیت و تاثیر نظام مالیاتی حمایتی بر اقتصاد کشور ادامه داد: نظام مالیاتی حمایتی نقشی کلیدی در توزیع عادلانه ثروت،کاهش فقر و ایجاد عدالت اجتماعی ایفا میکند و با استفاده از این نظام، دولت میتواند منابع مالی لازم برای ارائه خدمات عمومی به اقشار کمدرآمد و حمایت از تولید ملی را تامین کند. دکتر حسینزاده با تاکید بر اینکه نظام مالیاتی حمایتی یکی از ابزارهای اساسی در جمعآوری منابع مالی دولت است، به مولفههای اثرگذار در این فرایند مانند تأمین منابع مالی برای دولت،توزیع عادلانهتر منابع و درآمدها در جامعه، عدالت مالیاتی، تنظیم بازار و تحریک سرمایهگذاری وتوسعه اقتصادی اشاره کرد. معاون پایش و بهبود فضای کسب و کار موسسه ضمن اشاره به تاثیر و اهمیت حکمرانی داده و نقش آن در بهبود عملکرد نظام مالیاتی افزود: حکمرانی بدون داده، آمار، حکمرانی با چشمان بسته است، حکمرانی داده، به عنوان یک فرایند استراتژیک و نوین، نقش بسیار مهمی در بهبود عملکرد نظام مالیاتی دارد و به مدیران و تصمیمگیرندگان این امکان را میدهد تا از دادهها و اطلاعات موجود به شکل بهتر و هوشمندانهتری استفاده کنند. دکتر حسین زاده در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی چالشهای موجود در اجرای حکمرانی داده در نظام مالیاتی ایران پرداخت و گفت: اجرای حکمرانی داده در نظام مالیاتی ایران نیازمند حل چند چالش اساسی از جمله: کیفیت داده ها، امنیت داده، برداشت و تفسیر داده و انگیزه و هماهنگی سازمانی دارد که با مدیریت این چالشها و اتخاذ راهکارهای مناسب، می توان به ارتقای حکمرانی داده در نظام مالیاتی ایران کمک کرد. وی در ادامه به ارائه راهکارهای موثر برای افزایش نقش حکمرانی داده در توسعه و پایداری نظام مالیاتی حمایتی ایران اشاره کرد و گفت : برای افزایش نقش حکمرانی داده در توسعه و پایداری نظام مالیاتی حمایتی ایران، بایستی نسبت به تقویت زیرساخت های فنی و فرهنگی ، ایجاد فرهنگ همکاری و هم افزایی، آموزش و آگاهیرسانی و ایجاد سیاستها و قوانین مناسب اقدام نمود تا بهبود قابل توجهی در عملکرد و کارایی این نظام ایجاد گردد. درادامه این نشست دکتر مهدی موحدی، عضو اندیشکده اقتصاد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور، ساختار و نظام یکپارچه مالیاتی _حمایتی را راه حلی برای اصلاح ساختار ورفع ناترازیهای در آمدی و رفاهی دانست و گفت: هر کشوری که در مسیر پیشرفت است،برخوردار از چنین نظامی است. وی در ادامه به برخی از ساختارهای ناعادلانه در نظام های پولی و بانکی؛نظام آموزشی،نظام تامین کالاهای اساسی،نظام مالیاتی،نظام انرژی ومنابع طبیعی، نظام بهداشت و درمان،نظام تامین اجتماعی ونظام کار پرداخت. دکتر موحدی ضمن تبیین مکاتب فلسفی سیاسی و اصول حاکم بر نظام مالیاتی به بررسی ضریب جینی کشورهای مختلف پرداخت و در بیان تحقق نظامهای یکپارچه مالیاتی و حمایتی به چرخه پرداخت مالیات منفی (یارانه) به خانوارهای دارای درآمد خالص پایین ومنفی و برخورداری آحاد جامعه از معیشت شرافتمندانه و همراه با کرامت (نظام یکپارچه مالتی _حمایتی) پرداخت. وی ضعف نظام مالیاتی به جهت وابستگی تاریخی کشور به منابع طبیعی؛فقدان زیر ساخت اطلاعاتی یکپارچه به عنوان بستر داده ای ومشکلات نهادی را از دلایل عدم شکل گیری نظام یکپارچه مالیاتی و رفاهی عنوان نمود.
دکتر موحدی همچنین به راهبرهای حل مشکل با تاکید بر اصلاح ساختار به تحول پارادایمیک نظام مالیاتی مبتنی بر ریز داده های متناظر رویدادهای ملی وبانکی و همچنین توانمندی در صحت سنجی متقاطع با اطلاعات اشخاص ثالت بر لزوم ابتنای نظام مالیاتی کشور و تشکیل یک سازمان با اهدا ف مشترک وصول مالیات واعطای یارانه مبتنی بر شناسنامه داده های مالی و مالیاتی هر خانوار تاکید کرد. در پایان اعضاء هیات علمی و اعضای اندیشکدهها، به طرح سوالات و ارائه دیدگاه های خود در زمینه نظام یکپارچه مالیاتی _حمایتی پرداختند.